SAĞLIK YÖNETİMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SKY4003 Sağlık Etiği Güz 2 0 2 3

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı güncel sağlık sorunları ve politikalarına yansıyan etik kuramları ve ilkeleri ayrıntılı bir şekilde incelenmesi, öğrencilere etik karar alma ve politika analizi için çeşitli teorik modeller sunulması, yönetimi alanındaki sosyal, ekonomik ve hukuki hususlar ve mevcut eğilimlerin vaka çalışmaları aracılığıyla analiz edilmesidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Sağlık politikaları geliştirme ve uygulamalarında etik kuramları ve ilkeleri ilişkilendirir.
2. Mesleki uygulamalarda ve sağlık hizmetleri sunumunda etikle ile ilgili olarak mevcut ve gelecekteki sosyal, hukuki ve ekonomik sorunları araştırır.
3. Meslekle ilgili sorunlarda karşılaşılan ikilemlerin çözümü için uygun öneriler geliştirir.
4. Öğrencinin mesleki konumuna özgü alanlarda mevcut sağlık politikalarını etik açısından analiz edecek sistematik bir model ortaya koyar.

Dersin İçeriği

Bu ders Etiğin Sağlık Kurumları Yönetimindeki Rolü, Ahlak Teorileri, Araştırma Etiği ve Bilgilendirilmiş Onam, Hasta Bilgilerinde Gizlilik, Başkaları Adına Karar Verme, Yaşam Sonlandırılmasında Etik, Sağlık Hizmetlerine Ücret Ödeme, Sağlık Kurumları Yönetiminde Etik Uygulamalar ve Ahlaki Dürüstlük konularını kapsar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Etikle ilgili temel kavramlar
2) Mesleki ve yönetsel etik
3) Yönetimde etik ilkeler ve etik dışı davranışlar
4) Etik kuramlar
5) Sağlık hizmetlerinde etik ilkeler
6) Sağlık hizmetlerinde etik ikilemler
7) Sağlık hizmetlerinde etik karar verme süreci
8) Etik çerçevede sağlık çalışanı-hasta ilişkileri
9) Ara Sınav
10) Psikolojik yıldırma
11) Hasta hakları
12) Malpraktis
13) Sağlık hizmetlerinde mahremiyet
14) Yaşam Sonlandırılması: Klinik / Biyomedikal Etik

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık olarak verilecektir. /Will be given weekly
Diğer Kaynaklar: 1. Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi.
2. Seedhouse, David (2009), Ethics: The Health of Health Care, Wiley Publishers.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 10 20
Ödevler 1 13 13
Küçük Sınavlar 2 6 12
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık Kurumları Yöneticiliği rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. 5
2) Yönetim uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek; ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları öğrenmek ve uygulamak. 5
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 4
4) Sağlık Kurumları Yöneticiliği alanındaki yönetim fonksiyonları süreçlerini (yönetim ve organizasyon, halkla ilişkiler, insan kaynakları, maliyet muhasebesi, pazarlama) tanımlamak. 3
5) Toplumsal sorumululuk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 1
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve projeler planlama becerisine sahip olmak. 3
7) Toplumun tüm sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 3
8) Güncel, etkin iletişim becerilerini kullanabilmek; diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk almak. 3
9) Sağlık sistemleri konusunda ve sağlık bilişimi alanında ulusal ve ulusararası kapsamda araştırma, planlama ve uygulama becerisi kazanmak. 2
10) Sağlık ve yönetim alanında veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 3
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 1
12) Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. 3