SAĞLIK YÖNETİMİ (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SKY4003 | Sağlık Etiği | Güz | 2 | 0 | 2 | 3 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı güncel sağlık sorunları ve politikalarına yansıyan etik kuramları ve ilkeleri ayrıntılı bir şekilde incelenmesi, öğrencilere etik karar alma ve politika analizi için çeşitli teorik modeller sunulması, yönetimi alanındaki sosyal, ekonomik ve hukuki hususlar ve mevcut eğilimlerin vaka çalışmaları aracılığıyla analiz edilmesidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Sağlık politikaları geliştirme ve uygulamalarında etik kuramları ve ilkeleri ilişkilendirir. 2. Mesleki uygulamalarda ve sağlık hizmetleri sunumunda etikle ile ilgili olarak mevcut ve gelecekteki sosyal, hukuki ve ekonomik sorunları araştırır. 3. Meslekle ilgili sorunlarda karşılaşılan ikilemlerin çözümü için uygun öneriler geliştirir. 4. Öğrencinin mesleki konumuna özgü alanlarda mevcut sağlık politikalarını etik açısından analiz edecek sistematik bir model ortaya koyar. |
Bu ders Etiğin Sağlık Kurumları Yönetimindeki Rolü, Ahlak Teorileri, Araştırma Etiği ve Bilgilendirilmiş Onam, Hasta Bilgilerinde Gizlilik, Başkaları Adına Karar Verme, Yaşam Sonlandırılmasında Etik, Sağlık Hizmetlerine Ücret Ödeme, Sağlık Kurumları Yönetiminde Etik Uygulamalar ve Ahlaki Dürüstlük konularını kapsar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Etikle ilgili temel kavramlar | |
2) | Mesleki ve yönetsel etik | |
3) | Yönetimde etik ilkeler ve etik dışı davranışlar | |
4) | Etik kuramlar | |
5) | Sağlık hizmetlerinde etik ilkeler | |
6) | Sağlık hizmetlerinde etik ikilemler | |
7) | Sağlık hizmetlerinde etik karar verme süreci | |
8) | Etik çerçevede sağlık çalışanı-hasta ilişkileri | |
9) | Ara Sınav | |
10) | Psikolojik yıldırma | |
11) | Hasta hakları | |
12) | Malpraktis | |
13) | Sağlık hizmetlerinde mahremiyet | |
14) | Yaşam Sonlandırılması: Klinik / Biyomedikal Etik |
Ders Notları / Kitaplar: | Haftalık olarak verilecektir. /Will be given weekly |
Diğer Kaynaklar: | 1. Çobanoğlu, Nesrin (2009), Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun Yayınevi. 2. Seedhouse, David (2009), Ethics: The Health of Health Care, Wiley Publishers. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 10 | 20 |
Ödevler | 1 | 13 | 13 |
Küçük Sınavlar | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 75 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık Kurumları Yöneticiliği rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. | 5 |
2) | Yönetim uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek; ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları öğrenmek ve uygulamak. | 5 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 4 |
4) | Sağlık Kurumları Yöneticiliği alanındaki yönetim fonksiyonları süreçlerini (yönetim ve organizasyon, halkla ilişkiler, insan kaynakları, maliyet muhasebesi, pazarlama) tanımlamak. | 3 |
5) | Toplumsal sorumululuk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 1 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve projeler planlama becerisine sahip olmak. | 3 |
7) | Toplumun tüm sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 3 |
8) | Güncel, etkin iletişim becerilerini kullanabilmek; diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk almak. | 3 |
9) | Sağlık sistemleri konusunda ve sağlık bilişimi alanında ulusal ve ulusararası kapsamda araştırma, planlama ve uygulama becerisi kazanmak. | 2 |
10) | Sağlık ve yönetim alanında veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 3 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 1 |
12) | Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. | 3 |