SAĞLIK YÖNETİMİ (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SKY3014 | İş Sağlığı ve Güvenliği | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin çalışma hayatında karşılaşacakları risk faktörleri ve korunma yöntemlerini bilerek güvenlik kültürünün oluşturulması konusunda bilgi birikimlerini arttırmak... |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda temel bilgilere sahip olur, bu kapsamda önemli tanımlar ve kavramları bilir. 2) İSG tarihsel gelişimi, dünyadaki ve Türkiye?deki gelişmeleri öğrenir. 3) İSG alanında ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlar ile önemli organizasyonlar hakkında bilgi sahibi olur. 4) Hukuksal normlar ve bağlayıcı sözleşmeler hakkında yeterli bilgiye sahip olur. 5) Güvenlik kültürü ve güvenlik kültürünün içerikleri ve kültürün gelişmesi için alınması gereken tedbirleri öğrenir. 6) Tehlike, risk ve risk etmenlerine karşı alınacak tedbirler ve uygulama yöntemlerini bilir. 7) İş kazaları, kaza araştırma tekniklerini öğrenir. 8) İSG yönetimi ve İSG eğitimlerini planlama ve uygulama esaslarını öğrenir. |
Bu ders, sağlığı oluşturan faktörler, sağlığın ölçütleri, çalışan sağlığının tarihçesi, Türkiye'de çalışan sağlığı, çalışan, halk ve çevre sağlığı, işçi sağlığı/iş kazaları/meslek hastalıkları, çalışan sağlığının amaçları ve sağlığın korunması, işverenin sorumlulukları, çalışanın hak ve sorumlulukları, çalışan sağlığı ve güvenliğinde devletin sorumlulukları, Türkiye’de iş güvenliği ve sağlığı hukuku konularını kapsar. Derse %70 devam zorunluluğu vardır. Düz anlatım, interaktif tartışma, öğrenci sunumu, örnek olay sunumları şeklinde işlenecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İSG tanım ve kavramları | |
2) | İSG tarihsel gelişimi, dünyadaki ve Türkiye’deki durumu | |
3) | İSG ile ilgili Ulusal ve Uluslararası Kurum, Kuruluşlar ve organizasyonlar ve önemli sözleşmeler | |
4) | Temel Hukuk | |
5) | İş Kazaları ve Kaza Araştırma Teknikleri | |
6) | Tehlike, Tehlike Nedenleri ve Tedbirler | |
7) | Kişisel Koruyucu Donanımların Tanıtımı ve Özellikleri | |
8) | Risk Yönetimi Değerlendirmesi | |
9) | Ara Sınav | |
10) | Çalışma Ortamı Gözetimi-İş Hijyeni | |
11) | Risk Etmenleri | |
12) | Acil Durum Planları | |
13) | Özel Risk Grupları | |
14) | Meslek Hastalıkları / Güvenlik Kültürü |
Ders Notları / Kitaplar: | Haftalık olarak verilecektir./ Will be given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | • Turhan AKBULUT, İşçi Sağlığı Prensip ve Uygulamaları, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 1994. • A. Gürhan FİŞEK, Çalışma Yaşamında Sağlık Güvenlik, Fişek Enstitüsü Yayınları, Ankara, 2009. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | 32 |
Ödevler | 1 | 8 | 8 |
Küçük Sınavlar | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık Kurumları Yöneticiliği rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. | 3 |
2) | Yönetim uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek; ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları öğrenmek ve uygulamak. | 5 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 3 |
4) | Sağlık Kurumları Yöneticiliği alanındaki yönetim fonksiyonları süreçlerini (yönetim ve organizasyon, halkla ilişkiler, insan kaynakları, maliyet muhasebesi, pazarlama) tanımlamak. | 3 |
5) | Toplumsal sorumululuk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 1 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve projeler planlama becerisine sahip olmak. | 2 |
7) | Toplumun tüm sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 2 |
8) | Güncel, etkin iletişim becerilerini kullanabilmek; diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk almak. | 2 |
9) | Sağlık sistemleri konusunda ve sağlık bilişimi alanında ulusal ve ulusararası kapsamda araştırma, planlama ve uygulama becerisi kazanmak. | 2 |
10) | Sağlık ve yönetim alanında veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 2 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 1 |
12) | Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. | 5 |