SAĞLIK YÖNETİMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SKY3014 İş Sağlığı ve Güvenliği Bahar 2 0 2 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Öğrencilerin çalışma hayatında karşılaşacakları risk faktörleri ve korunma yöntemlerini bilerek güvenlik kültürünün oluşturulması konusunda bilgi birikimlerini arttırmak...

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda temel bilgilere sahip olur, bu kapsamda önemli tanımlar ve kavramları bilir.
2) İSG tarihsel gelişimi, dünyadaki ve Türkiye?deki gelişmeleri öğrenir.
3) İSG alanında ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlar ile önemli organizasyonlar hakkında bilgi sahibi olur.
4) Hukuksal normlar ve bağlayıcı sözleşmeler hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
5) Güvenlik kültürü ve güvenlik kültürünün içerikleri ve kültürün gelişmesi için alınması gereken tedbirleri öğrenir.
6) Tehlike, risk ve risk etmenlerine karşı alınacak tedbirler ve uygulama yöntemlerini bilir.
7) İş kazaları, kaza araştırma tekniklerini öğrenir.
8) İSG yönetimi ve İSG eğitimlerini planlama ve uygulama esaslarını öğrenir.

Dersin İçeriği

Bu ders, sağlığı oluşturan faktörler, sağlığın ölçütleri, çalışan sağlığının tarihçesi, Türkiye'de çalışan sağlığı, çalışan, halk ve çevre sağlığı, işçi sağlığı/iş kazaları/meslek hastalıkları, çalışan sağlığının amaçları ve sağlığın korunması, işverenin sorumlulukları, çalışanın hak ve sorumlulukları, çalışan sağlığı ve güvenliğinde devletin sorumlulukları, Türkiye’de iş güvenliği ve sağlığı hukuku konularını kapsar.
Derse %70 devam zorunluluğu vardır.
Düz anlatım, interaktif tartışma, öğrenci sunumu, örnek olay sunumları şeklinde işlenecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İSG tanım ve kavramları
2) İSG tarihsel gelişimi, dünyadaki ve Türkiye’deki durumu
3) İSG ile ilgili Ulusal ve Uluslararası Kurum, Kuruluşlar ve organizasyonlar ve önemli sözleşmeler
4) Temel Hukuk
5) İş Kazaları ve Kaza Araştırma Teknikleri
6) Tehlike, Tehlike Nedenleri ve Tedbirler
7) Kişisel Koruyucu Donanımların Tanıtımı ve Özellikleri
8) Risk Yönetimi Değerlendirmesi
9) Ara Sınav
10) Çalışma Ortamı Gözetimi-İş Hijyeni
11) Risk Etmenleri
12) Acil Durum Planları
13) Özel Risk Grupları
14) Meslek Hastalıkları / Güvenlik Kültürü

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık olarak verilecektir./ Will be given weekly.

Diğer Kaynaklar: • Turhan AKBULUT, İşçi Sağlığı Prensip ve Uygulamaları, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 1994.
• A. Gürhan FİŞEK, Çalışma Yaşamında Sağlık Güvenlik, Fişek Enstitüsü Yayınları, Ankara, 2009.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 2 32
Ödevler 1 8 8
Küçük Sınavlar 2 6 12
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık Kurumları Yöneticiliği rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. 3
2) Yönetim uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek; ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları öğrenmek ve uygulamak. 5
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 3
4) Sağlık Kurumları Yöneticiliği alanındaki yönetim fonksiyonları süreçlerini (yönetim ve organizasyon, halkla ilişkiler, insan kaynakları, maliyet muhasebesi, pazarlama) tanımlamak. 3
5) Toplumsal sorumululuk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 1
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve projeler planlama becerisine sahip olmak. 2
7) Toplumun tüm sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 2
8) Güncel, etkin iletişim becerilerini kullanabilmek; diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk almak. 2
9) Sağlık sistemleri konusunda ve sağlık bilişimi alanında ulusal ve ulusararası kapsamda araştırma, planlama ve uygulama becerisi kazanmak. 2
10) Sağlık ve yönetim alanında veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 2
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 1
12) Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. 5