SAĞLIK YÖNETİMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SKY2002 Örgütsel Davranış Bahar 2 0 2 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin temel amaçları; örgüt içerisindeki bireyin davranışları ile bireysel ve örgütsel sonuçları ele almak, bu perspektifle mikro ve makro yaklaşımlarla birey davranışı konularında bilgi kazandırmaktır. Mikro yaklaşımlarla birey davranışının belirleyicisi olarak algılama, tutum, davranış, kişilik, motivasyon konularının tartışılması; makro yaklaşımlarla örgütsel güç, politika, değişim, örgüt geliştirme, grup içerisinde birey, stres ve çatışma yönetimi, örgüt kültürü, liderlik ve takım çalışması konuları analiz edilmesi hedeflenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
• Örgütsel davranış biliminin kavramsal temelini açıklar,
• Örgüt içerisindeki bireyin davranışları neden sonuç ilişkisi bağlamında açıklar,
• Birey davranışlarının bireysel ve örgütsel sonuçlarını özetler,
• Algılama, iletişim, tutum ve davranış kavramlarını yorumlar,
• Gruplar, oluşumu ve örgütlerdeki önemini açıklar,
• Kişilik kuramlarını karşılaştırır,
• Motivasyon kuramlarını yorumlar,
• Öğrenme kuramlarından sonuç çıkarır,
• Liderlik kuramlarını karşılaştırmalı olarak açıklar,
• Stres yönetimi ve çatışma yönetimi yaklaşımlarını açıklar,
• Örgütsel değişim, örgüt geliştirme, takım çalışması yaklaşımlarını açıklar.
• Örgütlerde girişimcilik ve inovasyon kuramlarını açıklar.

Dersin İçeriği

Bu ders, örgütsel davranış biliminin temelleri, örgüt içerisindeki bireyin davranışları, birey davranışlarının bireysel ve örgütsel sonuçları, algılama, tutum ve davranış modelleri, grupların işleyişi örgütlerdeki önemi, kişilik, motivasyon, öğrenme ve liderlik kuramları, stres yönetimi ve çatışma yönetimi modellerinin yönetim sürecinde uygulaması, örgütsel değişim, örgüt geliştirme, takım çalışması yaklaşımlarını kapsar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş:Örgütsel davranış nedir? Hangi disiplinlerden faydalanır? Yönetimin tarihsel gelişimideki yeri nedir?
2) Birey:Örgütlerde çeşitlilik, Tutumlar ve iş tatmini
3) Birey: Duygular ve duygu durumları
4) Birey: Kişilik ve değerler, Algılama ve bireysel karar alma
5) Birey: Motivasyon temelleri, kavramlar ve uygulamalar
6) Grup: Grup davranışının temelleri, çalışma takımlarını anlamak, örgütsel öğrenme
7) Grup: İletişim
8) Ara sınav.
9) Grup: Liderlik
10) Grup: Güç ve politika
11) Grup: Çatışma ve Müzakere
12) Örgütlenme Sistemi: Örgüt yapısının temelleri
13) Örgütlenme Sistemi: Örgüt Kültürü
14) Örgütlenme Sistemi: İK Politikaları ve uygulamaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Derse %70 oranında devam zorunluluğu vardır.
Diğer Kaynaklar: Organizational Behavior (Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge,2012),
Örgütsel Davranış, (Ünsal Sığrı, Sait Gürbüz,2013)
Özkalp, Enver; Kırel, Çiğdem, Örgütsel Davranış, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Yayın No: 1468, 2003.
Luthans, Fred, Organizational Behaviour, 7.B., New York, McGraw Hill Inc., 1995.
Erdoğan, İlhan, İşletmelerde Davranış, 7.B., İstanbul, MİAD Yönetim Yayınları Dizisi 1, 2007.
Aytürk, Nihat, Örgütsel ve Yönetsel Davranış: Örgütlerde İnsan İlişkileri ve Yönetsel Davranış Yöntemleri, Ankara, Detay Yayıncılık, 2010.
İşletmecilikte Güncel Konular, ed. Tuncay T. Turaboğlu, Bursa, Ekin Yayınevi, 2011.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 10 120
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık Kurumları Yöneticiliği rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. 5
2) Yönetim uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek; ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları öğrenmek ve uygulamak. 3
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 4
4) Sağlık Kurumları Yöneticiliği alanındaki yönetim fonksiyonları süreçlerini (yönetim ve organizasyon, halkla ilişkiler, insan kaynakları, maliyet muhasebesi, pazarlama) tanımlamak. 5
5) Toplumsal sorumululuk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 2
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve projeler planlama becerisine sahip olmak. 1
7) Toplumun tüm sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 1
8) Güncel, etkin iletişim becerilerini kullanabilmek; diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk almak. 5
9) Sağlık sistemleri konusunda ve sağlık bilişimi alanında ulusal ve ulusararası kapsamda araştırma, planlama ve uygulama becerisi kazanmak.
10) Sağlık ve yönetim alanında veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 5
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 5
12) Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. 5