SAĞLIK YÖNETİMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SKY2007 Epidemiyoloji Güz 2 0 2 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi AHU KÜRKLÜ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Epidemiyolojinin temel stratejileri ve epidemiyolojik araştırma tipleri ile kullanım alanlarını değerlendirmek, temel epidemiyolojik bilgilerin öğretilmesi, sağlık faaliyetinin planlanmasında gereken hastalıkların toplumdaki dağılımı ve bunlara etki eden faktörlerin belirlenmesi; hastalıkların kişi, yer ve zaman özelliklerinin incelemesi, hastalık kavramının matematiksel ölçütlerle değerlendirilmesi konularında bilgi kazandırmak bu dersin temel amaçları olarak belirlenmiştir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
• Epidemiyolojiye ilişkin kavramsal temeli açıklar,
• Yöntem bilimi olarak epidemiyolojinin temel yaklaşımını yorumlar,
• Epidemiyolojinin temel stratejileri hakkında örnekler verir,
• Epidemiyolojik araştırma tipleri ile kullanım alanlarını değerlendirir,
• Sağlık faaliyetinin planlanmasında gereken hastalıkların toplumdaki dağılımı, yayılımı ve bunlara etki eden faktörleri karşılaştırır,
• Hastalıkların kişi, yer ve zaman özelliklerini sınıflandırır,
• Hastalık kavramının matematiksel ölçütlerle değerlendirilme yöntemlerini açıklar.

Dersin İçeriği

Bu ders, epidemiyolojiye ilişkin kavramsal temel, epidemiyolojinin temel yaklaşımı, epidemiyolojinin temel stratejileri, epidemiyolojik araştırma tipleri ile kullanım alanlarının değerlendirmesini, sağlık faaliyetinin planlanmasında gereken hastalıkların toplumdaki dağılımı, yayılımı ve bunlara etki eden faktörler, hastalıkların kişi, yer ve zaman özelliklerinin değerlendirilmesi, hastalık kavramının matematiksel ölçütlerle değerlendirilmesi, sağlık sorunlarının bilimsel analizi neticesinde toplumu koruyucu sağlık önlemlerini geliştirme ve uygulama becerileri, Türkiye’de ve dünyadaki epidemiyolojik araştırmalar konularını kapsar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kavramsal Temel: Epidemiyolojiye İlişkin Kavramsal Temel • Salih Mollahaliloğlu, Mustafa Kosdak, Zekiye Çipil, Feray Karaman, Temel Epidemiyoloji, Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Ankara,2009. • Özdemir Gülesen, Çağdaş Epidemiyoloji, Vipaş Yayıncılık, 2. Baskı, 2001.
2) Kavramsal Temel: Yöntem Bilimi Olarak Epidemiyolojinin Temel Yaklaşımı • Salih Mollahaliloğlu, Mustafa Kosdak, Zekiye Çipil, Feray Karaman, Temel Epidemiyoloji, Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Ankara,2009. • Özdemir Gülesen, Çağdaş Epidemiyoloji, Vipaş Yayıncılık, 2. Baskı, 2001.
3) Epidemiyolojinin Temel Stratejileri • Salih Mollahaliloğlu, Mustafa Kosdak, Zekiye Çipil, Feray Karaman, Temel Epidemiyoloji, Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Ankara,2009. • Özdemir Gülesen, Çağdaş Epidemiyoloji, Vipaş Yayıncılık, 2. Baskı, 2001.
4) Epidemiyolojik Araştırma Tipleri ve Kullanım Alanlarının Değerlendirmesini- I • Salih Mollahaliloğlu, Mustafa Kosdak, Zekiye Çipil, Feray Karaman, Temel Epidemiyoloji, Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Ankara,2009. • Özdemir Gülesen, Çağdaş Epidemiyoloji, Vipaş Yayıncılık, 2. Baskı, 2001.
5) Epidemiyolojik Araştırma Tipleri ve Kullanım Alanlarının Değerlendirmesini- II • Salih Mollahaliloğlu, Mustafa Kosdak, Zekiye Çipil, Feray Karaman, Temel Epidemiyoloji, Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Ankara,2009. • Özdemir Gülesen, Çağdaş Epidemiyoloji, Vipaş Yayıncılık, 2. Baskı, 2001.
6) Hastalıkların Toplumdaki Dağılımı ve Yayılımı • Salih Mollahaliloğlu, Mustafa Kosdak, Zekiye Çipil, Feray Karaman, Temel Epidemiyoloji, Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Ankara,2009. • Özdemir Gülesen, Çağdaş Epidemiyoloji, Vipaş Yayıncılık, 2. Baskı, 2001.
7) Hastalıkların Toplumdaki Dağılımı ve Yayılımına Etki Eden Faktörler • Salih Mollahaliloğlu, Mustafa Kosdak, Zekiye Çipil, Feray Karaman, Temel Epidemiyoloji, Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Ankara,2009. • Özdemir Gülesen, Çağdaş Epidemiyoloji, Vipaş Yayıncılık, 2. Baskı, 2001.
8) Hastalıkların Kişi, Yer ve Zaman Özelliklerinin Değerlendirilmesi • Salih Mollahaliloğlu, Mustafa Kosdak, Zekiye Çipil, Feray Karaman, Temel Epidemiyoloji, Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Ankara,2009. • Özdemir Gülesen, Çağdaş Epidemiyoloji, Vipaş Yayıncılık, 2. Baskı, 2001.
9) Ara Sınav
10) Hastalık Kavramının Matematiksel Ölçütlerle Değerlendirilme Yöntemleri-I • Salih Mollahaliloğlu, Mustafa Kosdak, Zekiye Çipil, Feray Karaman, Temel Epidemiyoloji, Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Ankara,2009. • Özdemir Gülesen, Çağdaş Epidemiyoloji, Vipaş Yayıncılık, 2. Baskı, 2001.
11) Hastalık Kavramının Matematiksel Ölçütlerle Değerlendirilme Yöntemleri-II • Salih Mollahaliloğlu, Mustafa Kosdak, Zekiye Çipil, Feray Karaman, Temel Epidemiyoloji, Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Ankara,2009. • Özdemir Gülesen, Çağdaş Epidemiyoloji, Vipaş Yayıncılık, 2. Baskı, 2001.
12) Hastalık Kavramının Matematiksel Ölçütlerle Değerlendirilme Yöntemleri-III • Salih Mollahaliloğlu, Mustafa Kosdak, Zekiye Çipil, Feray Karaman, Temel Epidemiyoloji, Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Ankara,2009. • Özdemir Gülesen, Çağdaş Epidemiyoloji, Vipaş Yayıncılık, 2. Baskı, 2001.
13) Türkiye’deki Epidemiyolojik Araştırmalar-I • Salih Mollahaliloğlu, Mustafa Kosdak, Zekiye Çipil, Feray Karaman, Temel Epidemiyoloji, Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Ankara,2009. • Özdemir Gülesen, Çağdaş Epidemiyoloji, Vipaş Yayıncılık, 2. Baskı, 2001.
14) Türkiye’deki Epidemiyolojik Araştırmalar-II • Salih Mollahaliloğlu, Mustafa Kosdak, Zekiye Çipil, Feray Karaman, Temel Epidemiyoloji, Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Ankara,2009. • Özdemir Gülesen, Çağdaş Epidemiyoloji, Vipaş Yayıncılık, 2. Baskı, 2001.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık olarak verilecektir./ Will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: • Salih Mollahaliloğlu, Mustafa Kosdak, Zekiye Çipil, Feray Karaman, Temel Epidemiyoloji, Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Ankara,2009.
• Özdemir Gülesen, Çağdaş Epidemiyoloji, Vipaş Yayıncılık, 2. Baskı, 2001.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 10 120
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık Kurumları Yöneticiliği rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. 3
2) Yönetim uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek; ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları öğrenmek ve uygulamak. 2
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 2
4) Sağlık Kurumları Yöneticiliği alanındaki yönetim fonksiyonları süreçlerini (yönetim ve organizasyon, halkla ilişkiler, insan kaynakları, maliyet muhasebesi, pazarlama) tanımlamak. 3
5) Toplumsal sorumululuk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 2
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve projeler planlama becerisine sahip olmak. 5
7) Toplumun tüm sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 5
8) Güncel, etkin iletişim becerilerini kullanabilmek; diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk almak. 5
9) Sağlık sistemleri konusunda ve sağlık bilişimi alanında ulusal ve ulusararası kapsamda araştırma, planlama ve uygulama becerisi kazanmak. 2
10) Sağlık ve yönetim alanında veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 2
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 1
12) Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. 1