SAĞLIK YÖNETİMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SKY2001 Sağlık Hizmetleri Yönetimi Güz 2 0 2 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Sağlık, hastalık ve sağlık hizmetleri kavramları ile sağlık hizmetlerinde yönetim biliminin önemi, özel ve kamu sağlık hizmetleri, sağlık ekonomisi ve sağlık hizmetlerinin finansmanı, sağlık hizmetlerinde toplam kalite yönetimi, sağlık hizmetlerinde insan gücü planlaması, Türkiye’de Sağlık Bakanlığı’nın sağlık hizmetleri ve genel sağlık mevzuatı konularında bilgiler vermek bu dersin temel amacıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
• Sağlık ve hastalık kavramları ile ilgili kavramsal temele ilişkin unsurları anlar,
• Sağlık hizmetleri ve yönetim biliminin sağlık hizmetlerindeki önemini değerlendirir,
• Özel ve kamu sağlık hizmetlerini sınıflandırır,
• Sağlık ekonomisi, sağlık hizmetlerinin finansmanını açıklar,
• Sağlık hizmetlerinde toplam kalite yönetimi yaklaşımını açıklar,
• Sağlık hizmetlerine insan gücü planlamasını açıklar,
• Sağlık kuruluşlarını sınıflandırır,
• Türkiye’de Sağlık Bakanlığı çalışmaları ve sağlık hizmetleri hakkındaki bilgileri yorumlar,
• Genel sağlık mevzuatı hakkında bilgileri açıklar.

Dersin İçeriği

Bu ders, sağlık ve hastalık kavramları ve sağlık hizmetleri, yönetim biliminin sağlık hizmetlerinde önemi, özel ve kamu sağlık hizmetleri, sağlık ekonomisi, sağlık hizmetlerinin finansmanı, sağlık hizmetlerinde toplam kalite yönetimi, sağlık hizmetlerine insan gücü planlaması, sağlık kuruluşları, sağlık bakanlığı ve sağlık hizmetleri, genel sağlık mevzuatı konularını kapsar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kavramsal Temel: Sağlık ve Hastalık Kavramları Oğuz Işık, Dilaver Tengilimoğlu, Mahmut Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2011.
2) Kavramsal Temel: Sağlık Hizmetleri Oğuz Işık, Dilaver Tengilimoğlu, Mahmut Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2011.
3) Sağlık Hizmetleri ve Yönetim Biliminin Sağlık Hizmetlerindeki Önemi Oğuz Işık, Dilaver Tengilimoğlu, Mahmut Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2011.
4) Sağlık Hizmetlerinde Yönetim Fonksiyonları Oğuz Işık, Dilaver Tengilimoğlu, Mahmut Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2011.
5) Özel ve Kamu Sağlık Hizmetleri Oğuz Işık, Dilaver Tengilimoğlu, Mahmut Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2011.
6) Sağlık Ekonomisi Oğuz Işık, Dilaver Tengilimoğlu, Mahmut Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2011.
7) Sağlık Hizmetlerinin Finansmanı Oğuz Işık, Dilaver Tengilimoğlu, Mahmut Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2011.
8) Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi Yaklaşımı-I Oğuz Işık, Dilaver Tengilimoğlu, Mahmut Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2011.
9) Ara Sınav
10) Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi Yaklaşımı-I Oğuz Işık, Dilaver Tengilimoğlu, Mahmut Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2011.
11) Sağlık Hizmetlerinde İnsan Gücü Planlaması Oğuz Işık, Dilaver Tengilimoğlu, Mahmut Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2011.
12) Sağlık Kuruluşlarının Hizmet Açısından Sınıflandırılması ve Karşılaştırılması Oğuz Işık, Dilaver Tengilimoğlu, Mahmut Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2011.
13) Türkiye’de Sağlık Bakanlığı’nın Sağlık Hizmetleri Çalışmaları Oğuz Işık, Dilaver Tengilimoğlu, Mahmut Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2011.
14) Genel Sağlık Mevzuatı Oğuz Işık, Dilaver Tengilimoğlu, Mahmut Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2011.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık olarak verilecektir./ Will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: Oğuz Işık, Dilaver Tengilimoğlu, Mahmut Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2011.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 10 120
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık Kurumları Yöneticiliği rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. 5
2) Yönetim uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek; ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları öğrenmek ve uygulamak. 3
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 5
4) Sağlık Kurumları Yöneticiliği alanındaki yönetim fonksiyonları süreçlerini (yönetim ve organizasyon, halkla ilişkiler, insan kaynakları, maliyet muhasebesi, pazarlama) tanımlamak. 5
5) Toplumsal sorumululuk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 2
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve projeler planlama becerisine sahip olmak. 1
7) Toplumun tüm sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 1
8) Güncel, etkin iletişim becerilerini kullanabilmek; diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk almak. 1
9) Sağlık sistemleri konusunda ve sağlık bilişimi alanında ulusal ve ulusararası kapsamda araştırma, planlama ve uygulama becerisi kazanmak. 2
10) Sağlık ve yönetim alanında veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 5
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 5
12) Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. 5