SAĞLIK YÖNETİMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SKY2010 Sağlık Hukuku Bahar 3 0 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı; sağlık hizmeti sağlayanlar ve hizmeti alanların özel hukuk, ceza hukuku ve idare hukuku bağlamında hak ve sorumluluklarını incelemek, ulusal ve uluslar arası sağlık mevzuatına ilişkin bilgi kazandırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
• Hukukun temel ilkeleri ile ilgili kavramsal çerçeveyi genel olarak açıklar,
• Hasta ve sağlık çalışanları haklarını sınıflandırır,
• Sağlık hizmetleri ve tıbbi müdahale sürecinde hukukî ilişkileri özetler,
• Sağlık hizmetleri ve tıbbi müdahale sürecinde sorumlulukları açıklar,
• Sağlık çalışanlarının cezaî sorumlulukları hakkında yorum yapar,
• Sağlık hizmetleri ve tıbbi müdahale sürecinde işletmenin idarî sorumluluklarını açıklar.

Dersin İçeriği

Hukukun temel kavramları, hasta ve sağlık çalışanları hakları, sağlık hizmetleri ve tıbbi müdahale sürecinde hukukî ilişkiler, sağlık hizmetleri ve tıbbi müdahale sürecinde sorumluluklar, sağlık çalışanlarının cezaî sorumlulukları, sağlık hizmetleri ve tıbbi müdahale sürecinde işletmenin idarî sorumluluklarını kapsar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve Ödev Konularının Dağıtımı
2) Hukukun Tanımı Sağlık Hukukunun Hukukun Dalları Kapsamındaki Yeri Hukukun Kaynakları Hak, Hukuki Olay, Hukuki Fiil, Hukuki İşlem Kavramı
3) Kişiliğin Başlangıcı ve Sona Ermesi Beyin Ölümü-Biyolojik Ölüm Kavramları Organ ve Doku Nakli Kan Nakli Kompozit Doku Nakli
4) Hak Ehliyeti, Fiil Ehliyetinin Şartları Ehliyet Açısından Kişilerin Sınıflandırılması
5) Kişilik Haklarının Kapsamı Kişilik Haklarının Korunması Kişisel Durum ve Kişisel Durum Sicili Ötanazi Hekim Yardımlı İntihar Ölüm Orucu
6) Kastrasyon Sterilizasyon Üremeye Yardımcı Tedavi Yöntemleri Rahim Tahliyesi Taşıyıcı Annelik Çocuğun Soybağı ve Soybağını Değiştirme Suçu
7) Haksız Fiiller Hasta-Hekim-Diğer Sağlık Meslek Mensubu-Hastane İlişkisi Hastane Enfeksiyonları
8) MUHTEMEL VİZE SINAVI HAFTASI
9) Sağlık Meslek Mensupları Aile Hekimliği Sağlık Meslek Mensubunun Suçu Bildirme Yükümlülüğü Sağlık Meslek Mensubunun Belgede Sahteciliği Hekim Olmadığı Halde Hasta Tedavi Etme-Sağlık Meslek Mensubu Gibi Çalışma-Ruhsatsız Olarak veya Yetkisiz Kişilere Sağlık Hizmeti Verdirme
10) Hasta Hakları Tıbbi Deontoloji ve Hekimlik Meslek Kuralları Yüksek Sağlık Şurası-Adli Tıp Kurumu-Sağlık Meslekleri Kurulu Sağlık Meslek Mensuplarına Şiddet ve Şiddete Uğrayan Sağlık Meslek Mensubunun Başvurabileceği Hukuki Yollar
11) Tıbbi Veriler ve Tıbbi Verilerin Korunması Etik Kurullar
12) Klinik Araştırmalar Kök Hücre Araştırmaları Gen Analizleri Klonlama ve Hibernasyon Tedavi Edici İlaç ve Araçlar-Sahte ve Taklit İlaçlar
13) Genital Muayene Cinsiyet Değiştirme Estetik Müdahaleler Sünnet Ashley vakası
14) GENEL TEKRAR- I

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • H. Fehim Üçışık, Sağlık Hukuku, Ötüken Neşriyat / Hukuk Dizisi, 3. Basım, İstanbul, 2012.
• İlgili Kanun ve Mevzuatlar.
Diğer Kaynaklar: • H. Fehim Üçışık, Sağlık Hukuku, Ötüken Neşriyat / Hukuk Dizisi, 3. Basım, İstanbul, 2012.
• İlgili Kanun ve Mevzuatlar.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 10 120
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık Kurumları Yöneticiliği rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. 4
2) Yönetim uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek; ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları öğrenmek ve uygulamak. 5
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 4
4) Sağlık Kurumları Yöneticiliği alanındaki yönetim fonksiyonları süreçlerini (yönetim ve organizasyon, halkla ilişkiler, insan kaynakları, maliyet muhasebesi, pazarlama) tanımlamak. 4
5) Toplumsal sorumululuk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 2
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve projeler planlama becerisine sahip olmak. 2
7) Toplumun tüm sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 2
8) Güncel, etkin iletişim becerilerini kullanabilmek; diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk almak. 1
9) Sağlık sistemleri konusunda ve sağlık bilişimi alanında ulusal ve ulusararası kapsamda araştırma, planlama ve uygulama becerisi kazanmak. 2
10) Sağlık ve yönetim alanında veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 2
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 2
12) Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. 3