BESLENME VE DİYETETİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BES3009 | Ana Çocuk Beslenmesi | Güz | 2 | 4 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İLAYDA ÖZTÜRK ALTUNCEVAHİR |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi İLAYDA ÖZTÜRK ALTUNCEVAHİR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | YOK |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı gebelik ve emziklilik döneminde annelerin ve bebeklik dönemi, okul öncesi ve okul ve adölesanlık dönemine kadar çocukların beslenmesinde kritik noktaların öğretilmesidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Gebelik döneminde olan bir kadının gebelik ayına göre alması gereken enerji ve besin öğelerini hesaplar. 2- Emzikli bir annenin beslenme planını düzenler. 3- Prematüre bebekler için beslenme hikayesine göre (anne sütü alıp alamamasına göre) beslenme planı düzenler. 4- 0-1 yaş bebeğin beslenmesini düzenler. 5- Okul öncesi, okul dönemi çocuklar ve adölesanların büyüme ve gelişmelerini de dikkate alarak yeterli ve dengeli beslenme ilkeleri doğrultusunda beslenme planı yapar. |
Gebelik ve emziklilik döneminde beslenme, prematüre bebek beslenmesi, 0-1 yaş bebek beslenmesi ve okul öncesi dönem, okul çağı çocuklar ile adölesanların beslenmeleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, temel kavramlar ve anne-çocuk sağlığına ilişkin istatistikler | |
2) | Gebelik döneminde beslenme (gereksinimler, karşılaşılan problemler ve çözüm yolları) | |
3) | Gebelik döneminde beslenme (gereksinimler, karşılaşılan problemler ve çözüm yolları) | |
4) | Gebelik döneminde beslenmenin, bebeğin bilişsel gelişimi üzerine etkileri | |
5) | Prematüre bebeklerin beslenme özellikleri | |
6) | Emziklilik döneminde beslenme ve anne sütü | |
7) | 0-1 yaş bebek beslenmesi | |
8) | 0-1 yaş bebek beslenmesi | |
9) | Ara Sınav | |
10) | Ticari bebek mamalarının detaylı değerlendirmesi | |
11) | Okul öncesi çocuğun beslenmesi | |
12) | Okul çağı beslenmesi | |
13) | Adölesan çağı beslenmesi | |
14) | Çocukluk ve Adölesan çağı şişmanlığı, yol açtığı sağlık sorunları ve diyet tedavisi | |
15) | Genel Değerlendirme | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Köksal G, Gökmen H. (2000). Çocuk hastalıklarında beslenme tedavisi. Hatiboğlu Yayınevi, Türkiye |
Diğer Kaynaklar: | 1. Kleinman RE. (2004). Pediatric Nutrition Handbook. American Academy of Pediatrics. USA (ISBN: 9781581101096) 2. Lawrance RA, Lawrance RM. (2010). Breastfeeding: A Guide for the Medical Professional. Elsevier Health Sciences, USA (ISBN: 9781437707885). 3. Thureen PJ, Hay WW. (2006). Neonatal Nutrition and Metabolism. Cambridge University Press, USA. (ISBN: 9781139453660) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 15 |
Küçük Sınavlar | 1 | % 5 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 4 | 36 |
Ödevler | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | 5 |
2) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 4 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 4 |
4) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 5 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 4 |
6) | Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | 4 |
7) | Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. | 5 |
8) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | 2 |
9) | Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. | 1 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 2 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 1 |
12) | Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. | 1 |