ÇOCUK GELİŞİMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTR1015 Temel Fizyoloji Bahar 2 0 2 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HASAN KEREM ALPTEKİN
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. ZEYNEP GÜL
Dr. Öğr. Üyesi DEMET TEKİN
Prof. Dr. MEMET HANİFİ EMRE
Opsiyonel Program Bileşenleri: YOK
Dersin Amacı: Temel fizyolojik kavramlar ve hücre seviyesinden sistem seviyesine insan vücudunun normal işleyiş esasları hakkında bilgi vermektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenciler;
o Hücrenin temel işlevlerini ve homeostazis kavramını tanımlar.
o Hücre zarından madde taşınım prensiplerini tarif eder.
o Farklı kas tiplerinin yapı ve işlevlerini ayrıştırır.
o Solunan havadaki gazların dokulara nasıl taşındığını tarif eder.
o Sindirim sistemi organlarını adlandırır ve işlevlerini tanımlar.
o Besinlerin sindirilmesi ve emilmesi sırasında gerçekleşen adımları sıralar.
o Metabolizma son ürünlerinin vücuttan hangi yollar aracılığıyla uzaklaştırıldığını tarif eder.
o Susuzluk ve/veya açlık durumunda vücuttaki kontrol mekanizmalarının nasıl etkiler göstereceği konusunda çıkarımlar yapar.
o Farklı hormonların vücuttaki besin metabolizması üzerine etkilerini tarif eder.

Dersin İçeriği

Hücrenin temel işlevleri; hücre zarından madde taşınım prensipleri, kas hücrelerinin kasılma mekanizmaları; kalbin işlevi ve kan dolaşımı; solunum gazlarının dokulara taşınması; sindirim sistemi organları ve işlevleri, besinlerin emilerek kana karışması süreci, besin ve su alımının merkezi kontrolü; sindirim ürünü atıkların vücuttan uzaklaştırılması konularında temel bilgiler sunar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fizyolojiye giriş, hücrelerden organlara insan vücudunun genel organizasyonu, homeostazis.
2) Hücre membranı, hücre membranından madde geçişi
3) Kas fizyolojisi, çizgili kas, düz kas ve kalp kası yapı ve işlevleri
4) Kalbin yapısı ve kan damarları, kalp döngüsü
5) KÜÇÜK SINAV Kan fizyolojisi, kan hücreleri ve işlevleri
6) Solunum, solunum gazlarının dokular ve kan arasında taşınması Sindirim sistemi fizyolojisine giriş
7) Mide ve duedonumda sindirim Pankreas ve karaciğerin sindirim sistemindeki rolü
8) Ara Sınav
9) Gastrointestinal kanalda sindirim ve emilim
10) Boşaltım fizyolojisi, idrar oluşumu ve atılması
11) Sinir sisteminin genel organizasyonu, otonom sinir sistemi
12) Hipotalamus, besin ve su alımının kontrolü
13) Somatik duyular ve özel duyular
14) KÜÇÜK SINAV Hormonların genel özellikleri, etki mekanizmaları; tiroid hormonları, paratiroid hormonu
15) Pankreas hormonları, böbreküstü bezi hormonları, cinsiyet hormonları Genel tekrar
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları
Diğer Kaynaklar: Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi, Çeviri Edit. Gökbel H. Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul, 2011.
Tıbbi Fizyoloji Cep Kitabı, Guyton & Hall. Çeviri Edit. Solakoğlu Z. Nobel Tıp Kitapevi. İstanbul, 2010.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Küçük Sınavlar 2 15 30
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 27 27
Toplam İş Yükü 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocuğun fiziksel, bilişsel, sosyal-duygusal gelişim alanlarını kapsayan, kuramsal ve uygulama bilgisine sahip olmak. 5
2) Mesleki uygulamalarda etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 5
3) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek. 4
4) Çocuk gelişim evrelerini bilmek ve çocukların bilişsel, duyuşsal, psiko-motor gelişimine uygun model/kuramları kullanabilmek. 4
5) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlamak, uygulamak ve değerlendirmek. 4
6) Çocuk ve ailelere yönelik rehberlik/danışmanlık çalışmalarında etkin iletişim yöntemlerini kullanabilmek. 4
7) Çocuğun gelişim evrelerini dikkate alarak, çocuk ve aile sorunlarına duyarlı olmak, kişilik kazandırıcı ve hayata hazırlayıcı eğitim ve öğretim yöntemlerini uygulamak. 5
8) Çocuğun gelişim evrelerine uygun olarak eğitim ve iletişim materyalleri kullanmak, eğitim ortamı düzenlemek. 5
9) Çocuk gelişimi ve eğitimi alanında interdisipliner bir yaklaşımla sorumluluk almak, bilişim teknolojilerini kullanmak, proje ve etkinliklerde bulunmak. 4
10) Çocuk sağlığı gelişimine özgü araştırma alanlarında bilgi teknolojilerini kullanmak. 4
11) En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izlemek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 5
12) Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak, çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşları ve topluma örnek olmak. 4