ÇOCUK GELİŞİMİ (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTR1015 | Temel Fizyoloji | Bahar | 2 | 0 | 2 | 5 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. HASAN KEREM ALPTEKİN |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. ZEYNEP GÜL Dr. Öğr. Üyesi DEMET TEKİN Prof. Dr. MEMET HANİFİ EMRE |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | YOK |
Dersin Amacı: | Temel fizyolojik kavramlar ve hücre seviyesinden sistem seviyesine insan vücudunun normal işleyiş esasları hakkında bilgi vermektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenciler; o Hücrenin temel işlevlerini ve homeostazis kavramını tanımlar. o Hücre zarından madde taşınım prensiplerini tarif eder. o Farklı kas tiplerinin yapı ve işlevlerini ayrıştırır. o Solunan havadaki gazların dokulara nasıl taşındığını tarif eder. o Sindirim sistemi organlarını adlandırır ve işlevlerini tanımlar. o Besinlerin sindirilmesi ve emilmesi sırasında gerçekleşen adımları sıralar. o Metabolizma son ürünlerinin vücuttan hangi yollar aracılığıyla uzaklaştırıldığını tarif eder. o Susuzluk ve/veya açlık durumunda vücuttaki kontrol mekanizmalarının nasıl etkiler göstereceği konusunda çıkarımlar yapar. o Farklı hormonların vücuttaki besin metabolizması üzerine etkilerini tarif eder. |
Hücrenin temel işlevleri; hücre zarından madde taşınım prensipleri, kas hücrelerinin kasılma mekanizmaları; kalbin işlevi ve kan dolaşımı; solunum gazlarının dokulara taşınması; sindirim sistemi organları ve işlevleri, besinlerin emilerek kana karışması süreci, besin ve su alımının merkezi kontrolü; sindirim ürünü atıkların vücuttan uzaklaştırılması konularında temel bilgiler sunar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Fizyolojiye giriş, hücrelerden organlara insan vücudunun genel organizasyonu, homeostazis. | |
2) | Hücre membranı, hücre membranından madde geçişi | |
3) | Kas fizyolojisi, çizgili kas, düz kas ve kalp kası yapı ve işlevleri | |
4) | Kalbin yapısı ve kan damarları, kalp döngüsü | |
5) | KÜÇÜK SINAV Kan fizyolojisi, kan hücreleri ve işlevleri | |
6) | Solunum, solunum gazlarının dokular ve kan arasında taşınması Sindirim sistemi fizyolojisine giriş | |
7) | Mide ve duedonumda sindirim Pankreas ve karaciğerin sindirim sistemindeki rolü | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Gastrointestinal kanalda sindirim ve emilim | |
10) | Boşaltım fizyolojisi, idrar oluşumu ve atılması | |
11) | Sinir sisteminin genel organizasyonu, otonom sinir sistemi | |
12) | Hipotalamus, besin ve su alımının kontrolü | |
13) | Somatik duyular ve özel duyular | |
14) | KÜÇÜK SINAV Hormonların genel özellikleri, etki mekanizmaları; tiroid hormonları, paratiroid hormonu | |
15) | Pankreas hormonları, böbreküstü bezi hormonları, cinsiyet hormonları Genel tekrar | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları |
Diğer Kaynaklar: | Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi, Çeviri Edit. Gökbel H. Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul, 2011. Tıbbi Fizyoloji Cep Kitabı, Guyton & Hall. Çeviri Edit. Solakoğlu Z. Nobel Tıp Kitapevi. İstanbul, 2010. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Küçük Sınavlar | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 27 | 27 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çocuğun fiziksel, bilişsel, sosyal-duygusal gelişim alanlarını kapsayan, kuramsal ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 5 |
2) | Mesleki uygulamalarda etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | 5 |
3) | Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek. | 4 |
4) | Çocuk gelişim evrelerini bilmek ve çocukların bilişsel, duyuşsal, psiko-motor gelişimine uygun model/kuramları kullanabilmek. | 4 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlamak, uygulamak ve değerlendirmek. | 4 |
6) | Çocuk ve ailelere yönelik rehberlik/danışmanlık çalışmalarında etkin iletişim yöntemlerini kullanabilmek. | 4 |
7) | Çocuğun gelişim evrelerini dikkate alarak, çocuk ve aile sorunlarına duyarlı olmak, kişilik kazandırıcı ve hayata hazırlayıcı eğitim ve öğretim yöntemlerini uygulamak. | 5 |
8) | Çocuğun gelişim evrelerine uygun olarak eğitim ve iletişim materyalleri kullanmak, eğitim ortamı düzenlemek. | 5 |
9) | Çocuk gelişimi ve eğitimi alanında interdisipliner bir yaklaşımla sorumluluk almak, bilişim teknolojilerini kullanmak, proje ve etkinliklerde bulunmak. | 4 |
10) | Çocuk sağlığı gelişimine özgü araştırma alanlarında bilgi teknolojilerini kullanmak. | 4 |
11) | En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izlemek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 5 |
12) | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak, çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşları ve topluma örnek olmak. | 4 |