ÇOCUK GELİŞİMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
BES1005 Tıbbi Biyoloji ve Genetik Güz 2 0 2 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi CAN ERGÜN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi SEYDA İĞNAK
Opsiyonel Program Bileşenleri: YOK
Dersin Amacı: Öğrencilerin, insan genetiğinin temel kavramları ve tıp pratiğine yansımaları konusunda bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenciler;

o İnsan genomunun boyutlarını ve fonksiyonlarını kavrayabilecek,
o Bu fonksiyonlardaki doğumsal veya sonradan oluşabilecek bozukluklar ile hastalıklar arasında bağlantı kurabilecek,
o Genetik alanındaki yeni gelişmelerin hasta ve ailesi yararına nasıl kullanılabileceğini öğreneceklerdir.

Dersin İçeriği

Genetik ve genom kavramları, insan genomu ve hastalıkların moleküler genetik temeli, genetiğin tıp uygulamasındaki yeri, mutasyonlar ve polimorfizmler, moleküler genetik uygulamalar, nadir genetik hastalıklar ve kompleks genetik hastalıklar, kanser genetiği, astım genetiği konuları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Temel Kavramlar
2) Genetiğin tip uygulamasındaki yeri-I
3) Genetiğin tip uygulamasındaki yeri-II
4) Genom Yapısı-I
5) Genom Yapısı-II
6) Gen İfadesi-I
7) Gen İfadesi-II
8) ARA SINAV
9) Moleküler Genetik Uygulamalar
10) Hastalıkların Moleküler Genetik Temeli
11) Hemoglobinopatiler
12) Mutasyonlar
13) Mendelyen Hastalıklar
14) Kompleks Kalıtımlı Hastalıklar
15) Kanser ve Astım Genetiği
16) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Strachan, T. Read, A.P. (2010). Human Molecular Genetics 4th Edition, Taylor & Francis Group ISBN: 9780815341499
Diğer Kaynaklar: Nussbaum, R. McInnes, R. Willard, H. (2007) Genetics in Medicine 7th Edition, Thompson & Thompson ISBN: 9781416030805

Alberts et al. (2007) Molecular Biology of the Cell 5th Edition. Garland Science, Taylor & Francis Group ISBN: 9780815341055

Rimoin et al. (2006). Emery and Rimoin’s Principles and Practice of Medical Genetics 5th Edition. Churchill & Livingstone ISBN: 9780443068706

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Ödevler 1 16 16
Ara Juri 12 2 24
Ara Sınavlar 1 16 16
Final 1 21 21
Toplam İş Yükü 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocuğun fiziksel, bilişsel, sosyal-duygusal gelişim alanlarını kapsayan, kuramsal ve uygulama bilgisine sahip olmak. 4
2) Mesleki uygulamalarda etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 4
3) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek. 4
4) Çocuk gelişim evrelerini bilmek ve çocukların bilişsel, duyuşsal, psiko-motor gelişimine uygun model/kuramları kullanabilmek. 4
5) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlamak, uygulamak ve değerlendirmek. 4
6) Çocuk ve ailelere yönelik rehberlik/danışmanlık çalışmalarında etkin iletişim yöntemlerini kullanabilmek. 4
7) Çocuğun gelişim evrelerini dikkate alarak, çocuk ve aile sorunlarına duyarlı olmak, kişilik kazandırıcı ve hayata hazırlayıcı eğitim ve öğretim yöntemlerini uygulamak. 3
8) Çocuğun gelişim evrelerine uygun olarak eğitim ve iletişim materyalleri kullanmak, eğitim ortamı düzenlemek. 3
9) Çocuk gelişimi ve eğitimi alanında interdisipliner bir yaklaşımla sorumluluk almak, bilişim teknolojilerini kullanmak, proje ve etkinliklerde bulunmak. 3
10) Çocuk sağlığı gelişimine özgü araştırma alanlarında bilgi teknolojilerini kullanmak. 3
11) En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izlemek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 3
12) Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak, çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşları ve topluma örnek olmak. 3