ODYOLOJİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SKY1010 Sağlık İletişimi Güz 2 0 2 3

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ÖNDER YÖNET
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, iletişim ve sağlık bilimlerinin ortak uygulama alanlarından biri olan sağlık iletişimini farklı boyutlarıyla öğrencilere tanıtmak ve öğrencilerin sağlık iletişimini etkin olarak kullanabilme becerilerini geliştirmektir. Bu kapsamda derste; sağlık kavramı, iletişimin temel kavramları ve kuramları, sağlık iletişimi kavramı, bir disiplin olarak sağlık iletişiminin gelişimi, sağlık iletişiminin boyutları,sağlık davranışını açıklayan teoriler, kişilerarası sağlık iletişimi ve sağlık iletişim kampanyaları incelenecektir. Derste incelenecek çeşitli makalelerle kişilerarası düzeydeki sağlık iletişimi üzerinde özellikle yoğunlaşılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

Dersin İçeriği

Tüm öğrenciler(sadece yandal öğrencileri hariç) dersten geçer bir not alabilmek (NA almamak) için ders işlenen tüm haftaların en az %70’inde sınıfta bulunmalıdır. Dolayısıyla toplam devamsızlığı 5 hafta olan bir öğrenci dersimizden NA notunu alacaktır. Dersin her saatinde ayrı yoklama alınacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersle ilgili genel bilgiler-tanışma- İletişim'de temel kavramlar
2) İletişim'de temel kavramlar, iletişim modeli
3) İletişim'de temel kavramlar, iletişim modeli (grupların belirlenmesi için son gün)
4) (Kitle) iletişim kuramları
5) (Kitle) iletişim kuramları
6) Sağlık Kavramı, Sağlık davranışını açıklayan teoriler
7) Sağlık davranışını açıklayan teoriler
8) Ara sınav (vize)
9) Kişilerarası sağlık iletişimi
10) Kişilerarası sağlık iletişimi
11) Kişilerarası sağlık iletişimi
12) Kişilerarası sağlık iletişimi, Sağlık iletişim kampanyaları (tanım ve tarihçe, sağlık iletişim kampanyalarının tasarımı)
13) Kişilerarası sağlık iletişimi ile ilgili bilimsel makalelerin öğrenciler tarafından canlandırılarak sunulmaları
14) Kişilerarası sağlık iletişimi ile ilgili bilimsel makalelerin öğrenciler tarafından canlandırılarak sunulmaları (Sunumlara eşlik edecek 1-2 sayfalık Word formatındaki raporların itslearning’e yüklenmesi için son gün)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Prof.Dr.Ayla Okay, Sağlık İletişimi, Derin Yayınları, 2.Basım, 2014.
Diğer Kaynaklar: Yardımcı Türkçe Ders Kitapları:
Doç.Dr.İnci Çınarlı, Sağlık İletişimi ve Medya (yayınlanmış doktora tezi), Ankara: Nobel Yayınları, 2008

Prof.Dr.Abdullah Koçak, Yrd.Doç.Dr.Yasin Bulduklu, Sağlık İletişimi, Akademi Basın ve Yayıncılık, 2010

Doç.Dr.Ruhi Selçuk Tabak, Sağlık İletişimi, Literatür Yayınları, 2.Basım, 2003.

Prof.Dr. Demet Gürüz, Doç.Dr. Ayşen Temel Eğinli, Kişilerarası İletişim: Bilgiler-Etkiler-Engeller, Nobel Yayınları, 5.Basım, 2015.

Prof.Dr.Erkan Yüksel, Prof.Dr.Ahmet Yalçın Kaya, Prof.Dr.Abdullah Koçak, Yrd.Doç.Dr.Sinan Aydın, Check Up Sağlık İletişimi-Kaynak, İleti ve Hedef Kitle Bağlamında Sağlık Konulu Yayınların Analizi, Literatürk academia, 2014.

Prof.Dr.Zuhal Baltaş, Sağlık Psikolojisi-Halk Sağlığında Davranış Bilimleri, Remzi Kitabevi, 2.Basım, 2004.

Joanne Desmond, Lanny R. Copeland, M. D., Günümüz Hastasıyla İletişim: Zaman Tasarrufu, Riskin Azaltılması ve Hasta Uyumunun Artırılmasının Temelleri (Çev: Dr. Deniz Yamaç, Dr. Ercüment Tekin), Efil Yayınevi, 2010.

Dr.Zülfikar Özkan, 66 Soruda Sağlıkta İletişimin Gücü (Üst Başlık: Doktor-Hemşire-Hasta Yakını ve Hasta İşbirliği), Optimist Yayınları, 2011.

Dr.Thomas Gordon, W.Sterling Edwards, Hasta ve Doktor İetişimi, Çeviri: Okşan Aytolu, Profil Yayıncılık, 2013.

Yardımcı İngilizceDers Kitapları:

! Elizabeth C. Arnold & Kathleen Underman Boggs. (2015). Interpersonal Relationships: Professional Communication Skills for Nurses, 7th Edition. Saunders.

Karen Glanz, Barbara K.Rimer, K.Viswanath, Health Behavior and Health Education-Theory, Research, And Practice, Jossey-Bass, 4th Edition, 2008.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 20 2 40
Sunum / Seminer 1 5 5
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 3
2) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 4
3) Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilmek. 3
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda, ilgili model/kuramları kullanarak, Odyoloji uygulamaları gerektiren durumlarda kanıta dayalı uygulamaları tanımlamak ve problem çözme yöntemlerini belirlemek. 4
5) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 3
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 4
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 4
8) Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. 3
9) Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. 3
10) Odyoloji uygulamaları için gerekli olan modern alet, teknik ve modaliteleri seçme ve kullanma becerisi; sağlık bilişimi teknolojilerini etkin düzeyde kullanma becerisi kazanmak. 3
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 3
12) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 3