HEMŞİRELİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM4003 | Psikiyatri Hemşireliği | Güz | 4 | 4 | 5 | 10 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi SELDA POLAT |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders; öğrencinin “Psikiyatri Hemşireliği” ile ilgili temel kavramları, ruh sağlığı hizmetleri, ruh sağlığı ve insan davranışları, ruh sağlığının korunması ve geliştirilmesi, bakım, tedavi ve rehabilitasyona ilişkin bilgi ve beceriler kazanmasını amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenciler; 1.Ruh sağlığı, ruh sağlığının korunması ve geliştirmesi kavramlarını tanımlar. 2.Psikiyatri hemşireliğinin amacını ve felsefesini tanımlar. 3.Ruhsal bozuklukları olan hastaların gereksinimlerini tanılar, girişimleri planlar, uygular ve değerlendirir. 4.Ruhsal bozuklukları olan bireylerle klinik uygulamada terapötik iletişim becerilerini kullanır. 5.Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi, psikiyatrik bozukluklarının tedavisi, bakımı ve rehabilitasyonunda rol alır. |
Bu ders; psikiyatri hemşireliği ve ruh sağlığı ile ilgili temel kavramlar ve modeller, toplum ruh sağlığının korunması ve geliştirilmesi, ruh sağlığı yerinde olan ve olmayan bireylerle iletişim ve terapötik ortam, duygudurum bozuklukları, çocukluk döneminde görülen ruhsal sorunlar, çocuk psikiyatrisi, şizofreni ve diğer psikotik bozukluklar, organik ruhsal bozukluklar, ruhsal bozukluklarda rehabilitasyon, adli psikiyatri ve liyezon psikiyatri hemşireliğine ilişkin bilgi ve uygulamaları içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma ve Dersin Tanıtımı Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğine Tarihsel Giriş ve Güncel Bakış Psikiyatri Hemşireliği Görev Tanımları Klinik Uygulama (Hasta Tanım Formu, Etkileşim Süreç Kaydı, Bakım Planı) | |
2) | Psikiyatride Terapötik Ortam-Terapötik İletişim Psikiyatrik Görüşme-Gözlem Ruhsal Durum Değerlendirmesi (Psikiyatrik Kavramlar) | Yok |
3) | Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri/ Rehabilitasyon ve Hemşirenin Rolleri • İlaç Tedavileri • Bireysel ve Grup Tedavileri •Aile ve Grup Tedavileri • Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri • Psikoeğitim | makale hazırlığı |
4) | Psikiyatride Savunma Düzenekleri Kişilik Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | Makale hazırlığı |
5) | Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı Yeme Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | Makale okuma |
6) | Şizofreni ve Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı | MAkale okuma |
7) | Duygudurum Bozuklukları ve Hemşirelik Bakımı | Makale okuma |
8) | Ara Sınavı Haftası | |
9) | Alkol- Madde Kullanım Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | makale hazırlığı |
10) | Çocukluk ve Ergenlik Döneminde Ruhsal Sorunlar, Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi ve Hemşirelik Bakımı | Makale hazırlığı |
11) | Elektro Konvülsif Tedavi ve Hemşirelik Yaklaşımı Psikiyatri Hastalarında Profesyonel Kontrol Yöntemleri ve Hemşirelik Yaklaşımı Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri | MAkale Hazırlığı |
12) | Organik Ruhsal Bozukluklar ve Hemşirelik Bakımı Uyku ve uyku bozuklukları | Makale Hazırlığı |
13) | Psikiyatrik Aciller Psikiyatride Yasal ve Etik Konular Örnek Vakalar | Makale Hazırlığı |
14) | Cinsel İşlev Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı Konsültasyon-Liyezon Psikiyatri Hemşireliği | MAkale hazırlığı |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. Course notes will be given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Öztürk O, Uluşahin AÇ. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları .Ankara : Nobel Tıp Kitabevleri, 2018. 15.Basım 2. Gürhan N. Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği Ankara : Nobel Tıp Kitabevleri, 2016 3. Çam O, Engin E. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı . 1. Basım. İstanbul : İstanbul Medikal Yayıncılık ; İstanbul Tıp Kitabevi, 2014. 4. Kaplan &Sadock .Psikiyatri : Davranış Bilimleri/Klinik Psikiyatri / Benjamin J. Sadock; Virginia Alcott Sadock, Pedro Ruiz ; çev.editörü Ali Bozkurt. Ankara.Güneş Tıp Kitapevleri, 2016. Diğer gerekli okumalar, makaleler Itslearning aracılığıyla öğrenciler için yüklenecektir. Herhangi bir materyale erişemiyorsanız, lütfen benimle iletişime geçin. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 2 | 32 |
Uygulama | 14 | 8 | 112 |
Ödevler | 2 | 16 | 32 |
Küçük Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 200 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | 4 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | 3 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 1 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | 4 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 4 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 4 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | 4 |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | 3 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 2 |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. | 2 |