HEMŞİRELİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM4067 | Hemşirelikte Yönetim | Güz Bahar |
2 | 0 | 2 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrencilere üllkenin sağlık politikaları ve hemşirelikte profesyonellik ilkeleri ışığında mesleğin bugününü ve yarınını tartışabilecek ve hemşirelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, koordinasyonu ve kontrolüne ilişkin yönetim aktivitelerini gerçekleştirebilecek temel bilgi ve tutumları kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda: 1. Hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel kavram ve kuramları tanımlayabilecek; 2. Yönetim süreci ve hemşirelik hizmetleri örgütlenmesini ana hatlarıyla belirtebilecek; 3. Sağlık meslekleri içinde hemşireliğin konumunu profesyonellik ilkeleri ve günümüz sağlık politikaları ışığında tartışabilecek; 4. Hemşirelik hizmetlerinde temel yönetim yaklaşımlarını açıklayabilecek; 5. Hemşirelik hizmetlerinin insan kaynakları yönetimi işlevlerini özetleyebileceksiniz |
Genel Sağlık Sistemi, Sağlık Politikaları ve İlgili Yasal Düzenlemeler, Sağlık ve Hemşirelik Hizmetlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Yönetimle İlgili Kavramlar ve Yönetim Süreci, Hemşire İnsan gücünün Planlanması ve Görevlendirme Sistemleri, Ekip Oluşturma ve Motivasyon, Performans Değerlendirme ve Hemşirelik Personelinin Geliştirilmesi, Yönetim Etiği. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Uyum Genel Sağlık Sistemi, Sağlık Politikaları | Ders izlencesinin incelenmesi Üçüncü kaynağın 8.-11. ve 125.-129. Sayfalarının okunması |
2) | Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler ve Profesyonellik | Üçüncü kaynağın 8.-11. ve 125.-129. Sayfalarının okunması |
3) | Yönetim ile ilgili Temel Kavram ve Kuramlar | Birinci kaynağın 33.-40. Sayfalarının okunması |
4) | Yönetim Süreci | İkinci kaynağın 47.-49. Sayfalarının okunması |
5) | Sağlık ve Hemşirelik Hizmetlerinin Örgütlenmesi | İkinci kaynağın 47.-49. Sayfalarının okunması |
6) | Sağlıkta Kalite Yönetimi | Örnek olay incelemesi |
7) | Hemşirelikte Liderlik ve Değişim Yönetimi | Dördüncü kaynağın 285.-288. Sayfalarının okunması |
8) | Sorun Çözme ve Karar Verme | Örnek olay incelemesi |
9) | Hemşirelikte İletişim Yönetimi | Tartışma sorusunun yanıtlanması |
10) | Tartışma sorusunun yanıtlanması | Örnek olay incelemesi |
11) | Hemşirelikte İnsan Gücü Yönetimi-I | İkinci kaynağın 409.-460. Sayfalarının okunması |
12) | Hemşirelikte İnsan Gücü Yönetimi-II | Beşinci kaynağın okunması |
13) | Hemşirelikte Örgütsel Davranış-I | Altıncı kaynağın okunması |
14) | Hemşirelikte Örgütsel Davranış-II | Örnek olay incelemesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. Course notes will be given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | İletişim Kanalları ve Yöntemleri: Ders sırasında benimle iletişim kurmak için e-postayı seçebilirsiniz. E-postalarınızı yazarken aşağıdaki konulara dikkat etmelisiniz; • Sohbet dilinde yazılmış e-postalar hemen silinmeli ve yok sayılmalıdır. • Üniversite öğrencisi olduğunuzu hatırlayın. • E-postalarınızda yazım denetimi yapın. Size gönderdiğim bir e-postada bir sözcük kullanırsam ve bu kelimenin ne anlama geldiğini bilmiyorsanız, bu sözcüğe sözlükten bakın. • Bana gönderdiğiniz e-postada sözcüğün ne anlama geldiğini sormayın. Bunu bir öğrenme fırsatı olarak kullanın. Dijital Araçların Kullanımı: Mobil Teknolojiler: Cep telefonları, tablet bilgisayarlar, diz üstü bilgisayarlar gibi mobil teknolojiler yalnızca öğretim amaçlı kullanılabilir. Lütfen cep telefonunuzu veya sesini kapatarak öğretim görevlisine ve arkadaşlarınıza saygı gösterin. Cep Telefonu: Dersten önce cep telefonlarınız sessize alınmalı veya kapatılmalıdır. Hayatımızda bazı önemli durumlar (sağlık, aile, kişisel) olabilir; lütfen telefonunuzu titreşime alın. Derse Katılım: • Öğrenciler dersin kuramsal bölümüne en az 10 hafta tam katılmak zorundadır. Engelli Öğrenci Desteği Size engel olabilecek konularda (görme, işitme vb.) doğrudan benimle iletişime geçebilirsiniz. Bunun yanı sıra engelli öğrencilerimizin engellerinden dolayı karşılaşacakları zorlukları en aza indirmek ve engelleri ortadan kaldırmak için Engelli Öğrenci Birimi bulunmaktadır. Durumunuzla ilgili olarak bu birim ile iletişime geçmelisiniz. Sözlü ve Yazılı İletişim Etiği: Ders boyunca arkadaşlarınızla ve benimle olan iletişiminizde kendinizi saygılı bir şekilde ifade etmelisiniz. Buna ek olarak, çevrimiçi platformdaki tartışmalarda ve yazışmalarda bu saygıyı korumakla yükümlüsünüz. Gizlilik ve Telif Hakları: Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca dersler, onayınız ve bilginiz dahilinde çevrimiçi platforma kaydedilecektir. Ayrıca katılımcıların (öğrencilerin ve öğretim görevlilerinin) ders süresince kayıt yaptırması kesinlikle yasaktır. Ders Kaynakları 1. Tengilimlioğlu, D., Akbolat, M., Işık, O. (2015). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. İstanbul: Nobel Yayıncılık. 2. Tatar Baykal, Ü., Türkmen, E. (Ed). (2014). Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi. İstanbul: Akademi Yayıncılık. 3. Yıldırım, A. (2014). Sağlık Sistemi ve Yönetim İlkeleri Işığında Hemşirelik, Ankara: Hedef Yayıncılık. 4. Özaydın, Z. (2015). Perihan Velioğlu Hemşirelikte Bir Öncü. İstanbul: Yabancı Dil Yayınları. 5. Ekici, D. (2016). Sağlık Hizmetinde Yönetsel Sorunların Analizi. İstanbul: Sim Matbaacılık. 6. Sönmez, B. (2015). Hemşireliğin Ekonomik Değeri. Sağlıkla Dergisi, Eylül, 29-30. 7. Tel, H. (2016). Hemşirelikte Motivasyon ve İş Doyumu. Sağlıkla Dergisi, Mart 26-27. Diğer gereken okumalar, Itslearning yoluyla öğrencilere ulaştırılacaktır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 2 | 20 | 40 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 148 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | 4 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | 3 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 4 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | 3 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 4 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 4 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 3 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | 3 |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | 3 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 3 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 3 |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. | 3 |