HEMŞİRELİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM2005 | Hemşirelikte Değerler ve Etik | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; sağlıklı/hasta bireyin ve ailenin bakım uygulamalarında ve diğer mesleki rollerini gerçekleştirmede uyulması gereken etik ilkeler konusunda bilgi, tutum ve beceri kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız. Felsefe, Ahlak ve etik kavramlarını bilme 1.Holism kavramını bilme, 2.İletişimin önemini anlama ve hasta-hemşire-hasta iletişiminin önemini kavrama 3.Hemşirelik çağdaş rollerini, yasal düzenlemeleri ve sorumluluklarını bilme 4.Hemşirelik Uygulama Kodlarını ve etik ilkeleri bilme 5.Temel hemşirelik değerlerini bilme 6.Hasta-İnsan Haklarını bilme ve uygulamalarında kullanma 7.Özel durumlara ilişkin etik davranışları bilme ve uygulamalarında kullanma (ör araştırmada etik) 8.Etik karar verme sürecini bilme |
Bu ders; hücre ve hücresel zedelenme, iltihap ve iyileşme süreci, hastalıkların gelişiminde rol oynayan faktörler, neoplazilerin ve genetik hastalıkların patolojisi, bağışıklık sistemi patolojisi, sinir sistemi patolojisi, kas patolojileri, kemik, eklem ve yumuşak doku patolojileri, metabolizma ile ilişkili patolojiler, kan ve vücut sıvıları ile ilişkili patolojilere ilişkin bilgiler içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | HEM2005 Dersine giriş Ders izlencesi detaylı olarak anlatılacak | |
2) | Etiğe giriş ve tarihçe Temel kavramlar, Etik ve hemşirelik, Hemşirelik felsefesi | |
3) | Meslekleşme, Sorumluluklar, Roller | |
4) | Değerlerin gelişmesi ve profesyonel değerler | |
5) | Holism, İletişim, Etik ilkelere giriş | |
6) | Etik ilkeler | |
7) | Etik ilkeler | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Etik kurullar, İnsan ve hasta hakları | |
10) | Teknoloji ile ilgili etik konular, Ölme hakkı ve ötenazi | |
11) | Etik sorun ve çözümüne ilişkin vaka analizi | |
12) | Etik sorun ve çözümüne ilişkin vaka analizi | |
13) | Etik sorun ve çözümüne ilişkin vaka analizi | |
13) | Etik sorun ve çözümüne ilişkin vaka analizi | |
14) | Dersin değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. Course notes will be given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Burkhardt MA, Nathaniel AK (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik, Ş. E. Alpar, N. Bahçecik, Ü. Karabacak (Çeviri Editörleri), 3. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. 2. Renpenning, Kathie McLaughlin, Taylor, Susan G., Pickens, Judith M. (2016). Foundations of Professional Nursing : Care of Self and Others, Springer Publishing, NewYork. 3. O. Polat (2015). Tıbbi uygulama hataları: tanı hataları, komplikasyonlar, aydınlatılmış onam, defansif tıp, bilirkişilik, sigorta sistemi, Seçkin Kitabevi, Ankara. 4. H. T. Gökcan (2014). Tıbbi müdahaleden doğan hukuki ve cezai sorumluluk : doktrin ve yargı kararları ışığında doktorlar ile sağlık mesleği mensuplarının, özel hastaneler ve devletin sorumluluğu, Seçkin Kitabevi, Ankara. 5. G. Sert (2013). Üreme haklarının yasal temelleri ve etik değerlendirme, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, İstanbul. 6. Ç. Pektekin (2013). Hemşirelik Felsefesi, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. 7. G. Terakye, A. F. Ocakçı (2013), Etik konulardan seçmeler, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. 8. T. A. Aştı, A. Karadağ (2012). (Editörler) Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul. 9. S.E. Şentürk (2012), Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler, Nobel Kitabevi, İstanbul. 10. P.S. Cowen, S. Moorhead (2011). Current Issues in Nursing, 8th ed, Mosby Elsevier. Missouri |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Sunum | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 1 | 16 |
Ödevler | 1 | 1 | 1 |
Küçük Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 75 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | 4 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | 5 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 4 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | 4 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 4 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 3 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | 4 |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | 3 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 3 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 2 |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. | 3 |