HEMŞİRELİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM2001 | İç Hastalıkları Hemşireliği | Güz | 4 | 8 | 6 | 12 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. İSMAİL TOYĞAR Öğ.Gör. EMİNE ÖZDEMİR ASLAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; Öğrenciye dünyada ve ülkemizde morbidite ve mortalitesi yüksek hastalıkların belirti-bulguları, fizyopatolojisi, tanı tedavi planları, hastalıklardan korunma hakkında bilgi sahibi olma, hasta eğitimi yapabilme bilgi ve becerisini kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. İç hastalıkları ile ilgili temel kavram ve ilkeleri bilir. 2. Hastayı fiziksel, psikolojik ve sosyal bir bütün olarak tanımlar. 3. Sistemlerle ilgili sağlık sorunlarını ve dahili hastalıkları bilir. 4. İç hastalıklarının bakımını yapar. 5. Hemşirelik bakımını gerektiren durumlarda problem çözme becerisini etkili bir şekilde kullanır. |
Bu ders; Dahili hastalıkları hemşireliğinde temel kavramlar, homeostazis ve homeostazisi bozan durumlar, sıvı-elektrolit, asit-baz dengesi ve dengesizlikleri, kanser, kanser tedavileri, kanser hastasının bakımı, anemiler-lösemiler, kanama bozuklukları, lenfomalar, kan hastalıklarında bakım, ritm ve ileti bozuklukları, koroner arter hastalıkları, yapısal enfeksiyöz ve enflamatuar kalp hastalıkları, kalp yetersizliği, vasküler hastalıklar ve periferik dolaşım bozuklukları, hipertansiyon, kalp hastalıklarında bakım, üst solunum sistemi enfeksiyonları, atelektazi - akciğer tüberkülozu, pnömoni, KOAH, astım, solunum sistemi hastalıklarında bakım, üst üriner sistem enfeksiyonları, glomerul hastalıkları, böbrek yetersizliği, diyaliz, böbrek hastalıklarında bakım, immun sistem yetersizlikleri, aıds, aşırı duyarlılık reaksiyonları ve alerjik hastalıklar, immun sistem hastalıklarında bakım, romotoid artrit, osteoartrit, osteoporoz, fibromiyalji, gut, eklem ve bağ dokusu hastalıklarında bakım, gastrit, ülser, kolit, hepatitler, siroz, karaciğer yetmezliği, sindirim sistemi hastalıklarında bakımı, bilinç düzeyi değişiklikleri, Serebro Vasküler Hastalıklar (SVH), Kafa İçi Basınç Artışı Sendromu (KİBAS), epilepsi, myasteni gravis, parkinson, sinir sistemi hastalıklarında bakım, diyabet, hipo/hipertiroidizm - cushing sendromu, endokrin sistem hastalıklarında bakım içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı, İç Hastalıkları Hemşireliğine Giriş, Sağlık ve Hastalığın değerlendirilmesi | |
2) | Homeostazis ve etkileyen faktörler: Sıvı elektrolit Dengesi, Asit-baz dengesi | |
3) | Homeostazis ve etkileyen faktörler: Stres, Doku zedelenmesi ve yara | |
4) | Şok ve Ağrı Hemşirelik Bakımı | |
5) | Solunum Sistemi Hastalıkları Anatomi, fizyoloji ve fizyopatolojisi İlgili sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı Öğretim elemanının konu ile ilgili gönderdiği makalenin okunması | |
6) | Kardiyovasküler Sistem Anatomi, fizyoloji ve fizyopatolojisi İlgili sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı Öğretim elemanının konu ile ilgili gönderdiği makalenin okunması | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Sindirim Sistemi Anatomi, fizyoloji ve fizyopatolojisi İlgili sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı Öğretim elemanının konu ile ilgili gönderdiği makalenin okunması | |
9) | Üriner Sistem Anatomi, fizyoloji ve fizyopatolojisi İlgili sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı Öğretim elemanının konu ile ilgili gönderdiği makalenin okunması | |
10) | Endokrin Sistem Anatomi, fizyoloji ve fizyopatolojisi İlgili sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı Öğretim elemanının konu ile ilgili gönderdiği makalenin okunması | |
11) | Sinir Sistemi Anatomi, fizyoloji ve fizyopatolojisi İlgili sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı Öğretim elemanının konu ile ilgili gönderdiği makalenin okunması | |
12) | Kan Hastalıkları ve Kanser fizyopatolojisi İlgili sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı Öğretim elemanının konu ile ilgili gönderdiği makalenin okunması | |
13) | Eklem ve Bağ Doku, İmmün Sistem ve Deri Anatomi, fizyoloji ve fizyopatolojisi İlgili sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı Öğretim elemanının konu ile ilgili gönderdiği makalenin okunması | |
14) | Geriatrik sorunlar ve Hemşirelik Bakımı Ders Değerlendirmesi Öğretim elemanının konu ile ilgili gönderdiği makalenin okunması |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. Course notes will be given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Akdemir N, Birol L. (2019). İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Güncellenmiş 5. Baskı. İstanbul: Akademisyen Tıp Kitabevi. 2. Özer S. (2019). Olgu Senaryolarıyla İç Hastalıkları Hemşireliği. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Can G. (2019). İç Hastalıkları Hemşireliği Klinik Uygulama Rehberi. İstanbul: Nobel Top Kitabevi. 4. Karadakovan A, Eti Aslan F. (2014). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım. Geliştirilmiş 3. Baskı, Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi. 5. Brown, D., Edwards, H., Seaton, L., and Buckley, T. (2015). Lewis's Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier Health Sciences. 6. Dirksen, S. R., Heitkemper, M. M., and Bucher, L. (2014). Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier/Mosby. 7. Durna Z. (2012). İç Hastalıkları Hemşireliği Uygulama Rehberi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Uygulama | 1 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Derse Özgü Staj | 14 | 8 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 6 | 90 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Küçük Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 298 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | 4 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 1 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | 4 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 4 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 4 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | 3 |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | 3 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 2 |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. | 2 |