HEMŞİRELİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTR1017 | Fizyoloji I | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. HASAN KEREM ALPTEKİN |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. MEMET HANİFİ EMRE |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; öğrencinin temel hücresel fizyolojik kavramları, homeostaz mekanizmaları, nöron ve kasların çalışması, sıvı-elektrolit dengesi ile asit-baz dengesi sürdürülmesi, kardiyovasküler sistem fizyolojisi, şok patofizyolojisi, lenf sistemi ve kan hücreleri ile immün sistem fonksiyonları ile ilgili temel bilgileri kazanmasını sağlamak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Temel hücresel fizyolojik kavramları tanımlar. 2.Homeostatik mekanizmaları, sıvı-elektrolit dengesi ve asit-baz dengesinin sağlık ve insan organizması için önemini açıklar. 3.Sinirlerin ve kasların çalışması, dolaşım sistemi fizyolojisi ile ilgili temel kavramları tanımlar. 4.Kan fizyolojisi, lenf sistemi fizyolojisi ve immün sistem fonksiyonları ile ilgili temel bilgiler açıklar. |
Bu ders; elektrofizyoloji, sinir ve kas fizyolojisi, homeostatik mekanizmalar, sıvı ve elektrolit dengesi fizyolojisi, asit-baz dengesi, asidoz ve alkaloz, kalp ve dolaşım fizyolojisi, şok fizyopatolojisi, ateroskleroz, kan hücreleri, kan pıhtılaşması ve lenf sistemi fizyolojisi ve immün sistem fonksiyonları ile ilgili bilgiler içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Hücre ve İşlevi, Elektrofizyoloji | |
2) | Homeostazis ve Sıvı Dengesi | |
3) | Elektrolit Dengesi | |
4) | Asit-Baz Dengesi, Asidoz ve Alkaloz | |
5) | Sinirler ve Kas Fizyolojisi | |
6) | Kalp Kası | |
7) | Dolaşım Fizyolojisi - 1 | |
8) | Dolaşım Fizyolojisi - 2 | |
9) | Ara Sınav Haftası | |
10) | Lenfoid Sistem Fizyolojisi | |
11) | Şok Fizyopatolojisi | |
12) | Ateroskleroz Gelişimi | |
13) | Kan Hücreleri, Kan Yapımı ve Kan Pıhtılaşması | |
14) | Bağışıklık Sistemi Fizyolojisi |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. Will be given weekly |
Diğer Kaynaklar: | 1.Ackermann U. Pretty Darned Quick Fizyoloji. Çeviri: B. Yeğen, H. Kurtal, İ. Alican. İstanbul Medikal Yayıncılık. 1. Baskı. İstanbul 2006. 2.Süzen LB. İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş. Bedray Basın Yayıncılık Ltd. Şti. 3. Baskı. İstanbul 2011. 3.Guyton C, Hall JE. Guyton & Hall Tıbbi Fizyoloji Cep Kitabı.11. Baskı. W.B. Saunders Company. Çeviri: Z. Solakoğlu. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul, 2011. 4.Silbernagl S, Despopoulos A. Renkli Fizyoloji Atlası. 6. Baskı. Çeviri: Z. Solakoğlu. 1. Baskı. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul 2012. 5.Solonom EP. İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş. Çeviri: L.B. Süzen. 2. Baskı. Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret Ltd. Şti. İstanbul, Kasım 1999-2000. 6.Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Genişletilmiş 2. Baskı. Ankara, 2005. 7.Türkmen E. Kronik Arter Hastalıkları ve Bakım. İçinde: Kronik Hastalıklar ve Bakım (Editör Z. Durna; Editör Yardımcısı S. Akın). Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul, 2012. 8.Çağlayan Ş. Yaşam Bilimi Fizyoloji. Geliştirilmiş 2. Baskı. İstanbul 1999. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 5 | 65 |
Küçük Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 97 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | 3 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 2 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | 3 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 1 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 1 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. | 3 |