HEMŞİRELİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM1001 | Hemşirelikte Temel Kavramlar | Güz | 3 | 0 | 3 | 9 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SELDA POLAT |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. HANDE SABANDÜZEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; öğrencinin birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi, sağlığın bozulması durumunda kapsamlı hemşirelik bakımı ve rehabilitasyonu, hemşirelik felsefesi, hemşirelik disiplininin rol ve sorumluluklarına ilişkin konularda bilgi ve beceriler kazanmasını sağlamak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız. 1. Hemşireliğin tarihsel gelişim ve doğasını bilme ve özetleme 2. Hemşirenin sağlık bakım sistemi içindeki önemini, rol ve sorumluluklarını tanımlama 3. İnsan, çevre, sağlık, hastalık, hemşirelik ve etik gibi temel kavramları tanımlama 4. Sağlık bakım uygulamalarında hemşirelik model/kuramlarını bilme 5. Bakım ile ilişkili sorunları belirleyebilme 6. Birey, ailesi ve sağlık ekibi üyeleri ile etkili iletişim kurma 7. Yaşam bulgularını doğru şekilde ölçme ve normal değerlerini bilme. |
Bu ders; hemşireliğin doğası, sağlık bakım sistemi içindeki önemi, rol ve sorumlulukları, temel hemşirelik kavramları, hemşirelik model ve kuramları, hemşirelik felsefesine ilişkin temel ilke ve kavramlar, etkin iletişim ve etkileşim becerileri, birey, aile, toplumun sağlığının korunması ve geliştirilmesi, sağlık sorunları varlığında bir hemşirelik modeli doğrultusunda bakım verme becerisine ilişkin bilgi içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma ve dersin tanıtımı | |
2) | Hemşireliğin Doğası ve Hemşireliğin tarihçesi | |
3) | Sağlık Bakım Sistemi ve Hemşirelik, Hemşirelerin Rol ve Sorumlulukları | |
4) | Hemşirelik Temel Kavramları (İnsan ve Çevre) | |
5) | Sağlık, Hastalık ve Hemşirelik | |
6) | Hemşirelik Kuramları ve Modelleri | |
7) | Roper–Logan–Tierney Yaşam Modeli (Hemşirelik Modeli) | |
8) | Ara Sınav Haftası | |
9) | Bakım kavramı Hemşirelik Süreci (Veri Toplama Planlama, Uygulama, Değerlendirme) (örnekler ile uygulama) Hemşirelik tanısı | |
10) | Hemşirelik Süreci (Veri Toplama Planlama, Uygulama, Değerlendirme) (örnekler ile uygulama) Hemşirelik tanısı | |
11) | Yaşam bulguları | |
12) | Yaşam bulguları ölçüm | |
13) | Yaşam bulguları ölçüm | |
14) | Dersin değerlendirilmesi, Öğrenci geribildirimlerinin alınması |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. Course notes will be given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Hemşirelik esasları: insan sağlığı ve fonksiyonları (2015). Editörler Ruth F. Craven, Constance J. Hirnle, Sharon Jensen; çeviri editörleri Nurcan Uysal, Emine Çakırcalı, Palme Yayınları, Ankara. 2. David Barrett, Benita Wilson, Andrea Woollands (2014). Bakımın planlanması: hemşireler ve hemşire öğrenciler için rehber, çeviri editörleri Hülya Okumuş, Candan Öztürk, Kerziban Yenal, Palme Yayınları, Ankara. 3. Nuran Yıldırım (2014). Savaşlardan modern hastanelere Türkiye’de hemşirelik tarihi, Vehbi Koç Vakfı, İstanbul. 4. Patricia A. Potter, Anne Griffin Perry, Patricia A. Stockert, Amy M. Hall (2013). Fundamentals of nursing, 8th edition, Mosby, St. Louis. 5. Hemşirelikte kavram, kuram ve model örnekleri (2013). Editörler; Ayşe Ferda Ocakçı, Şule Ecevit Alpar, İstanbul Tıp. 6. T. A. Aştı, A. Karadağ (2012). (Editörler) Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul. 7. Hemşirelik esasları: uygulama rehberi / ed. Kamerya Babadağ, Türkinaz Atabek Aştı. (2012). İstanbul Medikal Sağlık ve Yayıncılık, İstanbul. 8. P.S. Cowen, S. Moorhead (2011). Current Issues in Nursing, 8th ed, Mosby Elsevier. Missouri. 9. IOM: The Future of Nursing : Leading Change, Advancing Health (2011). National Academies Press.+ |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 6 | 90 |
Küçük Sınavlar | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınavlar | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 175 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | 5 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | 5 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 4 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | 5 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 4 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 4 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | 4 |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | 4 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 3 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 4 |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. | 2 |