FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTR4066 | Sporda Fizyoterapi | Güz Bahar |
2 | 0 | 2 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAZAL GENÇ |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. ADEM ÇALI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Sporcu fizyoterapistinin görevleri, kas-tendon, eklem, kemik yapıların yaralanma iyileşme süreçleri, spor yarlanmaları değerlendirme becerisi kazandırma, sporcu yaralanmalarının fizyoterapi ve rehabilitasyonu, spora dönüş evresindeki uygulamalar,spor yaralanmalarında korunma yöntemleri ile tüm bu süreçleri kapsayan egzersiz türlerinin aktarılmasıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1)Sporcu yaralanmalarının değerlendirmeyi ve iyileşme süreçlerini bilir. 2)Çeşitli egzersiz türlerini bilir ve bunların etki mekanizmalarını açıklayabilir. 3)Fonksiyonel rehabilitasyon ve spora dönüş süreci hakkında bilgi sahibidir. 4)Rehabilitasyona ihtiyacı olan spor yaralanması öykülü vakaları değerlendirip rehabilitasyon ve spora dönüş sürecini planlayabilir. |
Bu ders, spor yaralanmalarını geniş bir bakış açısıyla ele alarak; spor yaralanmalarının değerlendirilmesi, rehabilitasyonun plnalanması ve spora dönüş sürecinin gerçekleştirilmesini kapsar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sporcu sakatlıkları ve spor sağlığı ekipleri | |
2) | Ayak- ayak bileği bölgesindeki sporcu yaralanmaları ve rehabilitasyonu | |
3) | Diz bölgesindeki sporcu yaralanmaları ve rehabilitasyonu | |
4) | Kalça bölgesindeki sporcu yaralanmaları ve rehabilitasyonu | |
5) | Kasık bölgesindeki sporcu yaralanmaları ve rehabilitasyonu | |
6) | Bel bölgesindeki sporcu yaralanmaları ve rehabilitasyonu | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Omuz bölgesindeki sporcu yaralanmaları ve rehabilitasyonu | |
9) | Dirsek bölgesindeki sporcu yaralanmaları ve rehabilitasyonu | |
10) | El-el bileği bölgesindeki sporcu yaralanmaları ve rehabilitasyonu | |
11) | Servikal bölgedeki sporcu yaralanmaları ve rehabilitasyonu | |
12) | Kas yaralanmaları | |
13) | Sporcu sağlığında fonksiyonel egzersiz protokolleri | |
14) | Vaka örneklerinin tartışılması |
Ders Notları / Kitaplar: | haftalık olarak verilecekter.- will be given weekly |
Diğer Kaynaklar: | - Baltacı, G., Ergün, N (2010) Spor Yaralanmalarında Egzersiz Tedavisi. Alp Yayınları - Bundy, M., Leaver, A (2011) A guide to sports and injury management. Churchill Livingstone - Donatelli, R. (2007) Sports-Spesific Rehabilitation. Churchill Livingstone - İnal, H. S. (2004) Spor biyomekaniği. Temel prensipler. Ankara: Nobel Yayınları - Norris, C. M. (1999) Sports injuries. Diagnosis and management, 2nd Edition. Oxford: Butterworth & Heinemann - Rosser, M. (2002) Sports therapy. An introduction to theory and practice. London: Holder & Stoughton. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 10 | 120 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 150 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. | 5 |
2) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 5 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 4 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda, ilgili model/kuramları kullanarak, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon gerektiren durumlarda kanıta dayalı uygulamaları tanımlamak ve problem çözme yöntemlerini belirlemek. | 5 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 5 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 4 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 4 |
8) | Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilmek. | 4 |
9) | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon uygulamaları için gerekli olan modern alet, teknik ve modaliteleri seçme ve kullanma becerisi; sağlık bilişimi teknolojilerini etkin düzeyde kullanma becerisi kazanmak. | 4 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 4 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 1 |
12) | Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. | 3 |