PAZARLAMA İLETİŞİMİ VE HALKLA İLİŞKİLER (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PIH5015 | İletişim Kuramları | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. HALUK GÜRGEN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi EDA ÖZTÜRK Prof. Dr. HALUK GÜRGEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | İletişim Kuramları dersi, iletişim alanında geliştirilen kuramları genel sosyal teori çerçevesinde ele almaktadır. İki dönemlik olan bu dersin ilk ayağında iletişimle ilgili temel kavramlar, kitle iletişiminin kökeni ve gelişimi, kitle iletişiminin anlamı üzerinde durulacaktır. Kitle iletişimi ile toplumsal, siyasal, kültürel yapı arasındaki etkileşimin kuramsal boyutlarının, kitleler psikolojisi, tüketim toplumu, popüler kültür, kitle kültürü, okullar, enformasyon, iktidar, ideoloji, yapısalcılık, post-yapısalcılık,gibi kavram ve olgular ayrıntılı olarak incelenecek, kitle iletişim modelleri ve kitle iletişim araçlarının toplumsal etkileri üzerinde de ayrıntılı olarak durulacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. İletişim kuramları tarihi ve gelişimini kavramak. 2. Çeşitli iletişim kuramlarına dair temel kavramları tartışabilmek. 3. Teoriyi yaşamın içinde durumlara, etkileşimlere ve mesajlara uyarlayabilmek. 4. Derste elde edilen kazanımları problem çözümü,karar verme süreçleri ve daha sonraki araştırmalara uygulayabilmeyi öğrenmek. |
1 Ders İçeriğinin Sunumu. İletişimin Doğuşu ve Gelişimi. İletişimden Kitle Iletişimine, Kitle Iletişimi ve Kuramlara Genel Bir Bakış. Yönetimsel ve Eleştirel Perspektiflerin Ayrışması. Ana Akım Iletişim Çalışmalarının Gelişimi. 2 Ana Akım Iletişim Kuramları: Laswell Modeli, Enformasyon Kuramı ve Shannon Weaver Modeli. Bilişsel Uyum Kuramı. ABX Denge Modeli 3 Eleştirel Kuramlar Frankfurt Okulu, Gramsci ve Hegemonya, Althusser ve Devletin İdeolojik Aygıtları 4 ABD’de Eleştirel Kuramcılar; Chicago Okulu. 5 Kültürel Çalışmalar, İngiliz Kültürel Okulu. Kitle Kültürü Popüler Kültür. 6 Vize 7 Yapısalcı Dilbilim ve Göstergebilim. Ferdinand de Saussure, Roland Barthes. 8 Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı, Ektin İzleyici, Edilgin İzleyici Kuramları 9 Gündem Belirleme, Suskunluk Sarmalı, Eşik Bekçiliği. 10 Vize 11 Teknolojik Yaklaşımlar; Innis, McLuhan ve Global Köy. Küreselleşme. 12 Uluslararası İletişime Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım. 13 Yeni Kitle İletişim Araçları, Yeni Medya ve Enformasyon Toplumu 14 Genel Değerlendirme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders İçeriğinin Sunumu. İletişimin Doğuşu ve Gelişimi. | |
2) | İletişim Nedir? İletişim kuramlarının kökeni. Kitle iletişim kuramlarına giriş. Kitle iletişiminin yükselişi. | |
3) | Ana akım kitle iletişim kuramları. Laswell, Shannon Weaver & Festinger. | |
4) | Eleştirel kuramlar: Frankfurt Okulu, Gramsci & Hegemony, Althusser & “Devletin İdeolojik Aygıtları" | |
5) | Şikago Okulu. | |
6) | Kültürel çalışmalar. İngiliz Kültürel Okulu. Kitle iletişimi vs. Popüler Kültür. | |
7) | Semiyoloji: Ferdinand de Saussure, Roland Barthes. | |
8) | Yapısalcılık: Levi Strauss, Chomsky. | |
9) | Kullanımlar ve Doyumlar Modeli. | |
10) | Gündem Belirleme Modeli ve Suskunluk Sarmalı. | |
11) | Teknolojik Determinizm: Innis ve McLuhan. | |
12) | Teknolojik Determinizm; Innis ve McLuhan. | |
13) | New media & information society. | |
14) | Genel değerlendirme. |
Ders Notları / Kitaplar: | Communication Theories, John R. Baldwin, Stephen D. Perry, Mary Anne Moffitt, Pearson, 2004. Şermin Tekinalp ve Ruhdan Uzun, İletişim Araştırmaları ve Kuramları, Derin Yayınları, 2004. |
Diğer Kaynaklar: | Communication Studies: The Essential Resource, Andrew Beck, Peter Bennett ve Peter Wall, Routledge, 2004. İletişim Modelleri, Denis Mcquail ve Sven Windahl, İmge Kitabevi. İletişim Sözlüğü, Erol Mutlu, Ark Yayınevi, 1995. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 3 | 6 | 18 |
Ödevler | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 11 | 11 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 99 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |