TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ENM4104 | Mühendisler için Örgütsel Davranış | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi CİHANGİR GÜMÜŞTAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı örgütlerde insan davranışının önemini ve etkisini uygulamalarla aktarmak ve örgütsel davranışın örgüt performansına etkisinin öneminin fark edilmesini sağlayarak öğrencilerin yönetsel becerilerinin artırılmasını sağlamaktır. Ders kapsamında örgütsel davranışın üç bileşeni olan kişi-grup ve örgüt konularına detaylı bir şekilde değinilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrenciler bu dersi başarıyla tamamladıklarında: I- Örgütsel davranışın temel kavramlarını öğrenecekler II- Kişi, grup ve örgütün verimlilik ve çalışan davranışına etkisini tanımlayabilecek ve karşılaştırabilecek III- Örgütlerdeki süreçleri ve iş ortamındaki çalışanların iş tutumlarının nedenlerini anlayabilecekler IV-Temel motivasyon teorilerini ve örgütlerdeki uygulamalarını öğrenebilecekler V- Kültür ve liderlik kavramlarının örgüt ve çalışan üzerindeki etkisini anlayabilecekler VI- Örgütlerde güç ve politikanın olumlu ve olumsuz etkilerini tanımlayabilecekler VII- Grup ve takım davranışını etkileyen faktörleri tanımlayabilecekler VIII- Örgütsel çatışmaların nasıl yönetilebileceğini öğrenecekler |
Ders kapsamında örgütsel davranışın bileşenleri olan kişi, grup ve örgüt kavramları ayrıntılı olarak aktarılacaktır. Kişi ve grup kavramları ile ilgili davranış, kişilik, algı, duygu, motivasyon, karar verme, yaratıcılık, etik, iş tutumları, takım dinamikleri ve iletişim konuları hakkında bilgi verilecektir. Örgütsel düzeyde ise liderlik, değişim, kültür, güç ve politika konuları tartışılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Örgütsel Davranışa Giriş | Yok |
2) | İnsan davranışı, kişilik, değerler ve öğrenme | Ders kitapları ve sunumlar |
3) | İş yerinde duygular, tutumlar ve etik | Ders kitapları ve sunumlar |
4) | Motivasyon ve iş yerinde motivasyon uygulamaları | Ders kitapları ve sunumlar |
5) | Motivasyon ve iş yerinde motivasyon uygulamaları | Ders kitapları ve sunumlar |
6) | Pozitif Örgütsel Davranış ve İş Yaşam Dengesi | Ders kitapları ve sunumlar |
7) | Karar verme, Algı ve Yaratıcılık | Ders kitapları ve ders sunumları |
8) | Grup Davranış, Takım Dinamikleri ve İletişim | Ders kitapları ve ders sunumları |
9) | Örgütlerde güç ve politika | Ders kitapları ve ders sunumları |
10) | Örgütlerde çatışma ve çözüm yöntemleri | Ders kitapları ve ders sunumları |
11) | Liderlik | Ders kitapları ve ders sunumları |
12) | Liderlik | Ders kitapları ve ders sunumları |
13) | Örgütsel kültür | Ders kitapları ve ders sunumları |
14) | Genel Tekrar | N/A |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Organizational Behavior (2015) by Robbins & Judge, Prentice Hall. 2. Organizational Behavior (2015) by Steven L. McShane and Mary Ann Von Glinow, McGraw Hill 3. Organizational Behavior 12th ed. (2011), by Fred Luthans, McGraw Hill 4. Organizational Behavior, (2017) by Jason A. Colquitt, J. A. LePine, M. J. Wesson, McGraw Hill Education |
Diğer Kaynaklar: | Yok- N/A |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 7 | % 35 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 70 |
Küçük Sınavlar | 11 | 21 |
Ara Sınavlar | 6 | 15 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 151 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |