ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ENM4103 Teknoloji Ve İnovasyon Yönetimi Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALPER CAMCI
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders teknolojik yeniliklerin stratejik yönetimi konusuna ilişkin temel konulara odaklanmaktadır. Dersin başlıca amaçları (i) öğrencilerin teknolojik yeniliklerin doğasını, etkilerini ve önemini kavraması; (ii) teknolojik yenilik stratejisi ile firma rekabet startejisi arasındaki ilişkiyi öğrenmesi ve (ii) teknolojik yeniliklerin yönetimi konusunda teorik ve oratik bilgiler edinmesidir. Bu derste öğrencilerin sadece teknolojik yenilik yönetimine ilişkin teorik yaklaşımları öğrenmesi değil aynı zamanda teknolojik yenilik yönetimi pratiğine ilişkin bir anlayış da geliştirmesi hedeflenmektedir. Bu amaçla derslerde konuyla bağlantılı ve gerçek örneklere dayanan vaka analizleri ve çalışmaları yapılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersin sonunda öğrencilerin aşağıdaki kazanımları elde etmeleri beklenmektedir:
• teknolojik yeniliklerin karmaşık doğasına ve kapsamına ilişkin farkındalık geliştirmeleri ve teknoloji yönetimi konularına yakınlık kazanmaları
• başlıca teknolojik yenilik tiplerini ve bazı kavramları (açık yenilik sistemi, teknoloji yaşam döngüsü, S-eğrisi, baskın tasarım, patika bağımlılığı, benimseme kapasitesi gibi) açıklayabilmeleri
• teknolojik yeniliklerin yaratılma ve hayata geçirilmes süreçlerini anlamaları
• teknolojik yenilik stratejisi oluşturulması ve uygulanmasına ilişkin temel unsurları kavramaları
• teknolojinin firmalarda kullanıma ilişkin bir stratejik yaklaşım geliştirmeleri
• teknoloji yönetiminin firmaya sağlayacağı faydaları kavramaları ve bu faydalara ilişkin farkındalık geliştirmeleri

Dersin İçeriği

Ders süresince, ilk olarak teknolojik yeniliklerin doğasına ve teknolojik yeniliklerin belli başlıca kaynaklarına değinilecek, teknolojik yeniliklerin firma düzeyinde önemi ve etkileri tartışılacaktır. Daha sonra teknolojik yeniliklerin gelişim evreleri bunların firma, endüstri ve ülkelerin rekabet gücü üzerindeki etkilerine değinilecektir. Teknolojik yeniliklere ilişkin stratejilerin oluşturulması ve uygulanması bu derste üzerinde durulacak önemli konular arasındadır. Bu süreçte firmaların hem kendi iç kaynak ve yeteneklerini geliştirme stratejileri hem de diğer firma ve kurumlarla işbirliği yapmalarını içeren firma dışı stratejileri üzerinde durulacaktır. Bu stratejilerin uygulanması firma içinde yaratıcılığın, yeni ürün geliştirme süreçlerinin, AR-GE yönetimi, projelerin seçimi gibi aktivitelerin yönetimine bağlı olduğundan bu konular da yine ders içinde farklı haftalarda ele alınacaktır. Son olarak firmaların teknolojik yenilikleri nasıl karlılığa ve ekonomik değere dönüştürdükleri üzerinde durulacaktır. teknolojinin ticarileştirilmesi süreci derinlemesine ele alınacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Teknolojik yeniliklerin yönetimine giriş, bazı önemli kavramlar Yok
2) Teknolojik yenilik çeşitleri ve yeniliklerin kaynakları Ders kitabı Bölüm 2 ve 3
3) Teknolojik değişimlerin doğası, teknoloji standartlarının belirlenmesi ve baskın tasarım Ders kitabı Bölüm 4. Vaka çalışması
4) Teknolojik yeniliklerin zamanlaması Ders kitabı Bölüm 5
5) Firmanın teknolojik yenilik stratejisi ve rekabet stratejisi Ders kitabı Bölüm 6.
6) Firma içi teknolojik yenilik geliştirme kapasitesi Ders notları
7) Firma dışı teknoloji-yenilik stratejisi: yenilik ağları ve lider kullanıcılar Ders kitabı Bölüm 8. Ders notları
8) Ara sınav Ara sınav hazırlık
9) Yenilik proje alternatiflerinin geliştirilmesi ve seçimi Ders kitabı Bölüm 7 ve 9.
10) Yaratıcılık yönetimi Ders notları
11) Yeni ürün geliştirme süreçlerinin yönetimi Ders kitabı Bölüm 11.
12) Değer yaratma, teknolojilerin ticarileştirilmesi Ders notları
13) Teknoloji yönetimi aksiyon, araç ve yöntemlerine kısa bir bakış Ders notları
14) Dönem sonu proje sunumları Proje sunumlarına hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Schilling, Melissa A., Strategic Management of Technological Innovation, McGraw-Hill Irwin, 2010
Diğer Kaynaklar: Case studies which will be distributed during the semester.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 4 % 10
Sunum 1 % 5
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 2 22
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 1 20 20
Ödevler 4 8 32
Ara Sınavlar 1 12 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 145

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek