REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY2001 Gelişim Psikolojisi I Güz 3 0 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. DENİZ ÖZKAN GÖKTÜRK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi AYŞE MELTEM BUDAK
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Gelişim Psikolojisi dersi insanın doğumundan ölümüne kadar, yaşam boyu gelişimini tanımlamayı amaçlamaktadır. Bu iki dönemlik dersin birinci döneminde bebeklikten orta çocukluk çağına kadar olan dönemi kapsayan gelişim teorileri ile fiziksel, bilişsel, ve sosyal-duygusal gelişim tartışılmaktadır. Gelişen bir çocuğun hayatındaki gelişimsel değişimlerle etkileşen biyolojik, sosyal ve kültürel faktörler gözden geçirilmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Araştırma sorunları, bilimsel yöntem, yaşam boyu gelişimsel çalışmaların araştırma desenini açıklar.
2. Gelişim teorilerini açıklar ve karşılaştırır.
3. Gelişimin biyolojik ve çevresel temellerini tanımlar; bu ikisi arasındaki etkileşimi değerlendirir.
4. Hem doğum öncesi gelişimi, hem de sağlıkla ilgili konuları ve yenidoğanın yeterliliklerini açıklar.
5. Bebeklik ile erken ve orta çocukluk dönemlerindeki fiziksel ve bilişsel gelişimi açıklar.
6. Bebeklik ile erken ve orta çocukluk dönemlerindeki sosyal ve duygusal gelişimi açıklar.
7. İnsan gelişimine ailevi, toplumsal, kültürel ve biyolojik etkileri değerlendirir.

Dersin İçeriği

Bu derste, Gelişim Psikolojisinin tarihi, teorisi ve araştırma teknikleri, biyolojik ve çevresel temeller, doğum öncesi gelişim, doğum, ve yeni doğan bebek, bebeklik çağında ve yeni yürümeye başlanan dönemde fiziksel, bilişsel, sosyal ve duygusal gelişim, erken çocukluk döneminde fiziksel, bilişsel, sosyal ve duygusal gelişim, orta çocukluk döneminde fiziksel, bilişsel, sosyal ve duygusal gelişim konuları tartışılacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve oryantasyon
2) Dersin tarihi, teorisi ve araştırma teknikleri
3) Dersin tarihi, teorisi ve araştırma teknikleri
4) Biyolojik ve çevresel temeller
5) Doğum öncesi gelişim, doğum, ve yeni doğan bebek
6) Bebeklik çağında ve yeni yürümeye başlanan dönemde fiziksel gelişim
7) Bebeklik çağında ve yeni yürümeye başlanan dönemde bilişsel gelişim
8) Bebeklik çağında ve yeni yürünmeye başlanan dönemde sosyal ve duygusal gelişim
9) Konu tekrarı / Ara sınav
10) Erken çocukluk döneminde fiziksel ve bilişsel gelişim
11) Erken çocukluk döneminde fiziksel ve bilişsel gelişim
12) Erken çocukluk döneminde sosyal ve duygusal gelişim
13) Orta çocukluk döneminde fiziksel ve bilişsel gelişim
14) Orta çocukluk döneminde sosyal ve duygusal gelişim
15) Yarıyıl sonu sınavı
16) Yarıyıl sonu sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Berk, L. E. (2018). Development through the lifespan (7th ed.). Pearson.
Diğer Kaynaklar: Dönem boyunca ek kaynaklar verilecektir./ Additional readings will be given throughout the semester.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Küçük Sınavlar 1 % 25
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 60
Ara Sınavlar 2 30
Final 1 18
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. 3
2) Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. 5
3) Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. 5
4) Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. 5
5) Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. 3
6) Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. 4
7) Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. 2
8) Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar 4
9) Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. 2
10) Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. 3
11) Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. 3
12) Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. 2
13) Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. 2
14) Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. 3
15) Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. 3