MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC5421 | Mimarlık Üzerine Okumalar | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi DURNEV ATILGAN YAĞAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders, mimarlığı hem teknokültürel hem de sosyokültürel bir üretim alanı olarak ele almayı ve onun düşünsel yapı sistemlerine olan bağlılığını vurgulamayı amaçlamaktadır. Sosyal ve tarihsel koşullarla şekillenen bu düşünsel yapıların mimari pratikle olan ilişkisini analiz etmeyi hedefler. "Mimarlık üreten metinler" ve "metinler üreten mimarlık" arasındaki etkileşim üzerine bir anlayış geliştirerek, öğrencilerin bu karşılıklı etkiyi kavramalarını ve mimarlık üretiminin metinsel ve kavramsal temelleriyle eleştirel bir şekilde meşgul olmalarını teşvik eder. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Mimarlığı teknokültürel ve sosyokültürel boyutlarıyla ele alarak toplumsal bağlamda analiz edebilme ve değerlendirme becerisi kazanır. II. Mimarlıkla ilgili yazılı ve görsel ifade ortamlarını, mimarlık üzerine yazılmış veya mimarlıkla ilişkilendirilen metinlerle eleştirel bir şekilde değerlendirir ve tartışmaya açabilir. III. Metinsel anlatıların her kültürel bağlamda farklılık gösterdiğini, çoğulcu yapısını ve bu nedenle tarihselliğini anlayarak, bu unsurları mimarlıkla ilişkilendirebilir. IV. Mimarlık, tarih, kuram ve eleştiri arasındaki ilişkileri analiz ederek, mimarlığın yeniden üretilebilir bir alan olduğunu kavrar ve bu anlayışı tasarım uygulamalarında kullanabilir. |
Yukarıda ortaya koyulan kapsamda mimarlık üzerine ve/veya mimarlığın konusunu oluşturan metinler ile bizzat mimari düşüncenin ürettiği her türlü yazınsal ve görsel metinler bu dersin içeriğini oluşturur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Kavramlar ve fenomenlerle tanışma atölyesi: Kavramları ve fenomenleri sözlükten inceleyerek okuma | Metapolis Dictionary of Advanced Architecture: City, Technology and Society in the Information Age. |
3) | İnşa ve düşünce yapıları olarak 19.yüzyıl okumaları | Okuma1: Marshall Berman, All That is Solid Melts into Air. |
4) | İnşa ve düşünce yapıları olarak 19.yüzyıl okumaları | Okuma 2: Marshall Berman, All That is Solid Melts into Air. |
5) | 19. yüzyıl ve metinler arası okumalar | Okuma 3: In what style should we build? |
6) | İstanbul Okumaları: 19. yüzyıl | Okuma 4.1: Montani Efendi, Usul-i Mimari-i Osmani. reading 4.2: Edmondo de Amicis, İstanbul (1874). reading 4.3: Ahmet Rasim, Şehir Mektupları. reading 4.4: J. P. A. Van Der Vin, Travellers to Greece and Constantinople: ancient monuments and old traditions in medieval travellers' tales, Nederlands Historisch-Archaeologisch Instituut, Leiden, 1980. |
7) | Özel ve Mekansal Okuma: İstanbul, Balyanlar ve Mimarlık | Okuma 5.1: Hasan Kuruyazıcı, Armenian Architects of Istanbul in the Era of Westernization reading 5.2: Pars Tuğlacı, Osmanlı Mimarlığı’nda Balyan Ailesinin Rolü |
8) | Tartışma 19.yüzyıl mimarlık ve metinler arası okumalar | Dönem ödevi başlıkları |
9) | 20. yüzyıl: Meta-metinler, şehir ve mimarlık | Le Corbusier, Adolf Loos, Mies van der Rohe's texts and architectures. |
10) | 20. yüzyıl: Meta-metinler ve mimarlık | Okuma 6: Walter Benjamin, Passages |
11) | 20. yüzyıl: Meta-metinler ve mimarlık | Okuma 7: Le Corbusier, Towards A New Architecture |
12) | 20. yüzyılı yerel bağlamda okuma: İstanbul'da metinsellik | Sedad Hakkı Eldem |
13) | 20. yüzyıl yerel bağlamda okuma: İstanbul'da metinsellik | Sedat Hakkı Eldem, Turgut Cansever |
14) | Dönem ödevlerine yönelik son eleştiriler | Dönem ödevi yazılması |
Ders Notları / Kitaplar: | Manuel Gausa, (2003) The Metapolis dictionary of advanced architecture : city, technology and society in the information age/ authors, Manuel Gausa ... [et al.] ; coordinación, Susanna Cros. Actar. Available at: https://research.ebsco.com/linkprocessor/plink?id=55abe9dc-203e-3851-a081-9dc3f90633d3 (Accessed: 19 December 2024). Berman, Marshall. (1988) All that is solid melts into air : the experience of modernity/ Marshall Berman. Viking Penguin. Available at: https://research.ebsco.com/linkprocessor/plink?id=9e9ff110-1fd2-31ce-b986-679ed9d1281b (Accessed: 19 December 2024). Hermann, Wolfgang (ed) (1992). In what style should we build?. The Getty Center for the History of Art and the Humanities. Montani, P., Sebah, P. (1873) Usul-i Mi'mari-i Osmani / L'architectureottomane / Die ottomanische Baukunst, Imprimerie et lithographie centrales, İstanbul. Edmondo de Amicis, İstanbul (1874), (Çev. Sevinç Tezcan Yanar), Pegasus Yayınları Ahmet Rasim (2009) Şehir mektupları/ Ahmet Rasim. Alkım Yayınevi. J. P. A. Van Der Vin, Travellers to Greece and Constantinople: ancient monuments and old traditions in medieval travellers' tales, Nederlands Historisch-Archaeologisch Instituut, Leiden, 1980. Kuruyazıcı, haz. H. (2010) Batılılaşan İstanbul’un Ermeni Mimarları = Armenian Architects of Istanbul in the Era of Westernization/ haz. Hasan Kuruyazıcı. Uluslararası Hrant Dink Vakfı. Tuğlacı, P. (1993) Osmanlı mimarlığında Balyan Ailesi’nin rolü/ Pars Tuğlacı. Yeni Çığır Kitabevi. Michel Guérin (2000) ‘Passage Walter Benjamin’, La pensée de midi, pp. 32–35. doi:10.3917/lpm.002.0032. Le Corbusier and Etchells, translated from the thirteenth F. edition with an introduction by F. (2014) Towards a new architecture/ Le Corbusier ; translated from the thirteenth French edition with an introduction by Frederick Etchells. Martino Publishing. |
Diğer Kaynaklar: | Supplementary material can be added during the course. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 10 | % 20 |
Sunum | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 1 | % 25 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 3 | 36 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 10 | 120 |
Sunum / Seminer | 1 | 30 | 30 |
Rapor Teslimi | 1 | 50 | 50 |
Final | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü | 296 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir. | |
2) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, grup çalışmalarında liderlik etme, görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | |
3) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir. | |
4) | Alanı ile ilgili farklı ölçeklerdeki, iyi tanımlanmamış karmaşık tasarım problemlerine, eleştirel düşünme yöntemleriyle karar alıp, kapsamlı çözüm üretebilir. | |
5) | Mimarlık tarihindeki olguları değerlendirir ve çağdaş gelişmelerin tarihsel, kültürel, toplumsal, siyasal arka planlarını analiz ederek değerlendirir. | |
6) | Mimarlık alanı ile ilgili bağımsız olarak uzmanlık gerektiren niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir, mesleki bilgi ve pratiğe katkıda bulunur. | |
7) | Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını İngilizce Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde yazılı, sözlü ya da diğer bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak akademik diyalog içinde, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri olarak sunar, yayın yapar. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir. | |
9) | Mimarlık disiplininin toplumsal sorumluluklarının, yasal, etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur. |