LOJİSTİK YÖNETİMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV3911 | Sinema ve Dramaturji I | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | 1. **Klasik Dramaturji Araçları Atölyeleri:** Klasik dramaturjinin temel ilkelerine, anlatı yapısına, karakter geliştirmeye ve olay örgüsü tasarımına odaklanan pratik oturumlar. 2. **Sinema Başyapıtlarının Vaka Analizleri:** Senaryo yazımı, çekim ve kurgu aşamalarında güçlü dramaturjik çerçeveleriyle bilinen filmlerin analiz edilmesi. 3. **Senaryo Yazımı Egzersizleri:** Öğrencilerin çatışma, çözüm ve tematik derinlik gibi dramaturjik unsurlara odaklanarak senaryo yazmalarını sağlayan yönlendirmeli aktiviteler. 4. **Kurgu ve Dramaturji Entegrasyon Seansları:** Kurgu sürecine dramaturjik ilkelerin nasıl dahil edileceğini ve bu sayede anlatı bütünlüğünün ve duygusal etkinin nasıl artırılacağını öğreten dersler. 5. **Ekip Çalışması ile Film Yapım Projeleri:** Hikâye, görseller ve kurgu arasındaki etkileşime odaklanarak öğrencilerin kısa filmler üretirken dramaturjik kavramları uyguladıkları takım projeleri. 6. **Sektör Profesyonelleri ile Seminerler:** Senaristler, yönetmenler ve kurgucular gibi uzmanların dramaturjinin profesyonel film yapımında nasıl kullanıldığına dair bilgiler paylaştığı konuk konuşmalar. 7. **Dramaturji Modellerinin Karşılaştırmalı İncelemesi:** Klasik ve modern dramaturji yaklaşımlarının incelenmesi ve çağdaş sinemadaki yerinin değerlendirilmesi. 8. **Dramaturji Teorileri Üzerine Okuma Görevleri:** Aristoteles'in *Poetika* eseri ve David Bordwell’in film anlatımı üzerine yaptığı çalışmalar gibi önemli yazar ve uygulayıcıların metinleri ve makaleleri. 9. **Geri Bildirim ve Revizyon Atölyeleri:** Öğrencilerin senaryoları veya projeleri üzerine yapıcı geri bildirim aldığı ve bunları dramaturjik ilkeler doğrultusunda geliştirdiği oturumlar. 10. **Geleneksel Olmayan Dramaturjinin Keşfi:** Öğrencilerin klasik dramaturjinin sınırlarını zorlamak için alışılmadık anlatı yapıları ve kurgu teknikleriyle denemeler yapmalarını teşvik eden etkinlikler. |
Dersin Amacı: | Dersin amacı dramatujinin araçlarını tanımak ve dramaturjik perspektifi geliştirmek. Tarihi formlardan modern formlara kadar trajediyi anlamak. Bu bağlamda sinema ve dramaturjinin senaryo yazımı, çekim ve kurgu aşamalarında önemini vurgulamak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Dramaturjinin genel ilkelerini bilir. 2. Senaryo yazımında dramaturjiyi kullanabilir. 3. Çekim sırasında dramaturjiden yararlanabilir. 4. Dramaturjiye dayalı bir perspektif geliştirir. |
Dersin genel içeriği Klasik Hollywood Anlatı Sineması kurallarını tartışmak, tregedyayı tarihi formlarından günümüze kadar incelemek ve özgün bir dramaturji perspektifi örneği olarak Reha Erdem filmlerini incelemektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dramaturjinin tarihsel gelişimi ve fonksiyonu | Aristotle, Lessing, Brecht, Boal ve Barba üzerine okumalar |
2) | Dramaturji yöntemleri ve perspektifi | Tiyatro ve film dramaturjisi karşılaştırmaları |
3) | Klasik Dramaturjinin genel kavramları | Aristotles Poetics and King Oedipus okumaları |
4) | Poetikanın yeniden okunması ve Klasik Hollywood anlatı Sineması | Spielberg's Jaws ve Ibsen'den Enemy of People |
5) | Trajedi ve Shakespeare dramaturjisi | Joseph Campbell's 'The Hero's Journey' ve Hamlet okumaları |
6) | Tarihi ve modern trajedi | Elia Kazan filmi A Streetcar Named Desire ve Tennesse Williams okumaları |
7) | Analysis of films through the concepts of classical narrative | |
8) | Anlatı teorisi ve Rus Formalistler | |
9) | Hikaye, Olay Örgüsü ve Yapı ilişkisi | |
10) | Hikaye, Olay Örgüsü ve Yapı ilişkisi; Bir Film Üzerinden tartışmak: A Ay | Sevim Burak'tan Yanık Saraylar okumaları |
11) | Klasik anlatının araçlarını yeniden tanımlamak | Reha Erdem filmi: Korkuyorum Anne |
12) | Zaman ve mekan | Reha Erdem filmi Hayat Var üzerinden zaman ve mekan tartışmaları |
13) | Dramaturgk tutarlılık | Reha Erdem's film: Kosmos |
14) | Reha Erdem filmleri üzerinden dramaturji perspektifleri üzerine bir genel tartışma |
Ders Notları / Kitaplar: | Here are the references in APA format: 1. Shakespeare, W. (2012). *Hamlet*. 2. Williams, T. (2009). *Arzu Tramvayı* (*A Streetcar Named Desire*). 3. Sophokles. (2012). *Kral Oidipus* (*Oedipus Rex*). 4. Aristoteles. (2011). *Poetika* (*Poetics*). 5. Genette, G. (2007). *Anlatının Söylemi: Yöntem Hakkında Bir Deneme* (*Narrative Discourse: An Essay in Method*). 6. Bordwell, D. (1985). *Narration in the Fiction Film*. Madison: University of Wisconsin Press. |
Diğer Kaynaklar: | Here are the references in APA format: 1. Shakespeare, W. (2012). *Hamlet*. 2. Williams, T. (2009). *Arzu Tramvayı* (*A Streetcar Named Desire*). 3. Sophokles. (2012). *Kral Oidipus* (*Oedipus Rex*). 4. Aristoteles. (2011). *Poetika* (*Poetics*). 5. Genette, G. (2007). *Anlatının Söylemi: Yöntem Hakkında Bir Deneme* (*Narrative Discourse: An Essay in Method*). 6. Bordwell, D. (1985). *Narration in the Fiction Film*. Madison: University of Wisconsin Press. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 2 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 3 | 36 |
Sunum / Seminer | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 126 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | İş süreçlerini ayıt edebilmek ve süreç tasarlama, planlama ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
4) | Lojistik yönetimi alanında gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanmak. | |
5) | Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak. | |
6) | İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmnak | |
7) | Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünce yapısına sahip olmak | 4 |
8) | Hem yerel hem uluslararası boyutta düşünce ve davranış geliştirebilmek | |
9) | Küreselleşme ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak. | |
10) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | 2 |
11) | İş etiğinin önemini kavramak, iş etiğini akademik dünyanın ve iş hayatının temel ögesi olarak uygulamak |