LOJİSTİK YÖNETİMİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV3911 Sinema ve Dramaturji I Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NİLAY ULUSOY
Opsiyonel Program Bileşenleri: 1. **Klasik Dramaturji Araçları Atölyeleri:** Klasik dramaturjinin temel ilkelerine, anlatı yapısına, karakter geliştirmeye ve olay örgüsü tasarımına odaklanan pratik oturumlar. 2. **Sinema Başyapıtlarının Vaka Analizleri:** Senaryo yazımı, çekim ve kurgu aşamalarında güçlü dramaturjik çerçeveleriyle bilinen filmlerin analiz edilmesi. 3. **Senaryo Yazımı Egzersizleri:** Öğrencilerin çatışma, çözüm ve tematik derinlik gibi dramaturjik unsurlara odaklanarak senaryo yazmalarını sağlayan yönlendirmeli aktiviteler. 4. **Kurgu ve Dramaturji Entegrasyon Seansları:** Kurgu sürecine dramaturjik ilkelerin nasıl dahil edileceğini ve bu sayede anlatı bütünlüğünün ve duygusal etkinin nasıl artırılacağını öğreten dersler. 5. **Ekip Çalışması ile Film Yapım Projeleri:** Hikâye, görseller ve kurgu arasındaki etkileşime odaklanarak öğrencilerin kısa filmler üretirken dramaturjik kavramları uyguladıkları takım projeleri. 6. **Sektör Profesyonelleri ile Seminerler:** Senaristler, yönetmenler ve kurgucular gibi uzmanların dramaturjinin profesyonel film yapımında nasıl kullanıldığına dair bilgiler paylaştığı konuk konuşmalar. 7. **Dramaturji Modellerinin Karşılaştırmalı İncelemesi:** Klasik ve modern dramaturji yaklaşımlarının incelenmesi ve çağdaş sinemadaki yerinin değerlendirilmesi. 8. **Dramaturji Teorileri Üzerine Okuma Görevleri:** Aristoteles'in *Poetika* eseri ve David Bordwell’in film anlatımı üzerine yaptığı çalışmalar gibi önemli yazar ve uygulayıcıların metinleri ve makaleleri. 9. **Geri Bildirim ve Revizyon Atölyeleri:** Öğrencilerin senaryoları veya projeleri üzerine yapıcı geri bildirim aldığı ve bunları dramaturjik ilkeler doğrultusunda geliştirdiği oturumlar. 10. **Geleneksel Olmayan Dramaturjinin Keşfi:** Öğrencilerin klasik dramaturjinin sınırlarını zorlamak için alışılmadık anlatı yapıları ve kurgu teknikleriyle denemeler yapmalarını teşvik eden etkinlikler.
Dersin Amacı: Dersin amacı dramatujinin araçlarını tanımak ve dramaturjik perspektifi geliştirmek. Tarihi formlardan modern formlara kadar trajediyi anlamak. Bu bağlamda sinema ve dramaturjinin senaryo yazımı, çekim ve kurgu aşamalarında önemini vurgulamak

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Dramaturjinin genel ilkelerini bilir.
2. Senaryo yazımında dramaturjiyi kullanabilir.
3. Çekim sırasında dramaturjiden yararlanabilir.
4. Dramaturjiye dayalı bir perspektif geliştirir.

Dersin İçeriği

Dersin genel içeriği Klasik Hollywood Anlatı Sineması kurallarını tartışmak, tregedyayı tarihi formlarından günümüze kadar incelemek ve özgün bir dramaturji perspektifi örneği olarak Reha Erdem filmlerini incelemektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dramaturjinin tarihsel gelişimi ve fonksiyonu Aristotle, Lessing, Brecht, Boal ve Barba üzerine okumalar
2) Dramaturji yöntemleri ve perspektifi Tiyatro ve film dramaturjisi karşılaştırmaları
3) Klasik Dramaturjinin genel kavramları Aristotles Poetics and King Oedipus okumaları
4) Poetikanın yeniden okunması ve Klasik Hollywood anlatı Sineması Spielberg's Jaws ve Ibsen'den Enemy of People
5) Trajedi ve Shakespeare dramaturjisi Joseph Campbell's 'The Hero's Journey' ve Hamlet okumaları
6) Tarihi ve modern trajedi Elia Kazan filmi A Streetcar Named Desire ve Tennesse Williams okumaları
7) Analysis of films through the concepts of classical narrative
8) Anlatı teorisi ve Rus Formalistler
9) Hikaye, Olay Örgüsü ve Yapı ilişkisi
10) Hikaye, Olay Örgüsü ve Yapı ilişkisi; Bir Film Üzerinden tartışmak: A Ay Sevim Burak'tan Yanık Saraylar okumaları
11) Klasik anlatının araçlarını yeniden tanımlamak Reha Erdem filmi: Korkuyorum Anne
12) Zaman ve mekan Reha Erdem filmi Hayat Var üzerinden zaman ve mekan tartışmaları
13) Dramaturgk tutarlılık Reha Erdem's film: Kosmos
14) Reha Erdem filmleri üzerinden dramaturji perspektifleri üzerine bir genel tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Here are the references in APA format:

1. Shakespeare, W. (2012). *Hamlet*.
2. Williams, T. (2009). *Arzu Tramvayı* (*A Streetcar Named Desire*).
3. Sophokles. (2012). *Kral Oidipus* (*Oedipus Rex*).
4. Aristoteles. (2011). *Poetika* (*Poetics*).
5. Genette, G. (2007). *Anlatının Söylemi: Yöntem Hakkında Bir Deneme* (*Narrative Discourse: An Essay in Method*).
6. Bordwell, D. (1985). *Narration in the Fiction Film*. Madison: University of Wisconsin Press.
Diğer Kaynaklar: Here are the references in APA format:

1. Shakespeare, W. (2012). *Hamlet*.
2. Williams, T. (2009). *Arzu Tramvayı* (*A Streetcar Named Desire*).
3. Sophokles. (2012). *Kral Oidipus* (*Oedipus Rex*).
4. Aristoteles. (2011). *Poetika* (*Poetics*).
5. Genette, G. (2007). *Anlatının Söylemi: Yöntem Hakkında Bir Deneme* (*Narrative Discourse: An Essay in Method*).
6. Bordwell, D. (1985). *Narration in the Fiction Film*. Madison: University of Wisconsin Press.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 3 36
Sunum / Seminer 2 20 40
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 126

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek
2) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek
3) İş süreçlerini ayıt edebilmek ve süreç tasarlama, planlama ve uygulama bilgisine sahip olmak.
4) Lojistik yönetimi alanında gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanmak.
5) Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak.
6) İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmnak
7) Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünce yapısına sahip olmak 4
8) Hem yerel hem uluslararası boyutta düşünce ve davranış geliştirebilmek
9) Küreselleşme ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak.
10) En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek 2
11) İş etiğinin önemini kavramak, iş etiğini akademik dünyanın ve iş hayatının temel ögesi olarak uygulamak