KENTSEL SİSTEMLER VE ULAŞTIRMA YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
KSU5337 | Kentsel Çalışmalarda Bilimsel Araştırma Yöntemleri | Bahar | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi NİLGÜN CAMKESEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Öğrencinin, araştırma süreci ve araştırma sonuçlarının sunumu sırasında kullanacağı kavramlar ve terminoloji konusunda yetkinleşmesi sağlanır. Diğer yandan, öğrencinin, kentsel çalışmalar alanında uluslararası ve ulusal araştırmaları teorik ve yöntemsel açıdan inceleyerek, alanındaki temel eğilimler konusunda bilgilenmesi hedeflenir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Ders, özellikle araştırma odaklı lisans ve yüksek lisans programları ile etkileşim halinde olabilir ve bu programlarda verilen istatistik ve seminer derslerini tamamlayıcı bir işlev görebilir. Ayrıca tez ve bitirme çalışmaları ile de etkileşim içinde olabilir. |
Kentsel araştırmada farklı metodolojiler ve dayandıkları teorik yaklaşımlar; araştırma sorunsalı oluşturmak; kentsel araştırmanın tasarımı; kentsel araştırmada veri toplama: niceliksel ve niteliksel teknikler; kentsel araştırmada uygun yöntem ve tekniklerin seçimi ve uygulanması; Kentsel araştırmalarda alan araştırması ilke ve uygulamaları; araştırmanın sonuçlandırılması ve verilerin analizi; Araştırma sonuçlarının sunumu; kentsel araştırma örnekleri üzerinden yöntemlerin sorgulanması; Türkiye’de kentsel araştırmaların tarihi ve örnekleri; çağdaş kentsel araştırma örneklerinin sorgulanması. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bilimsel Araştırma Nedir? | |
2) | Yöntembilimde (Metodoloji) Klasik Yaklaşımlar | |
3) | Yöntembilimde (Metodoloj) Çağdaş Yaklaşımlar | |
4) | Kentsel Araştırmada Niceliksel (quantitative) Araştırma Tasarımı | |
5) | Kentsel Araştırmada Niteliksel (qualitative) Araştırma Tasarımı | |
6) | Kentsel Araştırma Tasarımı | |
7) | Dünya’da Çağdaş Kentsel Araştırmalardan Örnekler-1 | |
8) | Dünya’da Çağdaş Kentsel Araştırmalardan Örnekler-2 | |
9) | Türkiye’de Kentsel Araştırma-1 | |
10) | Türkiye’de Kentsel Araştırma-2 | |
11) | Türkiye’de Kentsel Araştırma-3 | |
12) | Araştırma Atölye Çalışması-1 | |
13) | Araştırma Atölye Çalışması-2 | |
14) | Araştırma Atölye Çalışması-3 |
Ders Notları / Kitaplar: | Derste Verilen Notlar / Lecture Notes |
Diğer Kaynaklar: | Toplumsal Araştırma Yöntemleri, Cilt I ve Cilt 2 W.L. Neuman, 2007 Yayınodası Yayıncılık. Kentleşme Yazıları Mübeccel B. Kıray 1999 Bağlam Yayınları Bütünleşmemiş Kentli Nüfus Sorunu Tansı Şenyapılı, 1978 ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları Sosyal Araştırmalara Giriş K.F. Punch 2005 Siyasal Yayınevi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 4 | % 10 |
Ödev | 5 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 10 | 6 | 60 |
Ödevler | 5 | 20 | 100 |
Küçük Sınavlar | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 270 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ulaştırma kapsamında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alanda veya ilgili yan alanlarda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek. | 4 |
2) | Ulaştırma içerikli mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak. | 4 |
3) | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahiptir; gerektiğinde bunları incelemek ve öğrenmek. | 4 |
4) | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlamak ve uygulamak; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirmek. | |
5) | Mühendislik problemlerini kurgulamak, çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamak. | |
6) | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirmek; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirmek. | |
7) | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarmak; bir yabancı dili anlama, okuma ve yazmayı en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurmak. | |
8) | Teknoloji uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlamak. Teknoloji alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları, etkileri ve sonuçlarını listelemek. | |
9) | Verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmek. | |
10) | Teknoloji alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşmak, bilgiyi değerlendirmek ve uygulamak. | |
11) | Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulamak. | |
12) | Modelleme ve deneysel araştırmaları uygulamak; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümlemek. |