Avrupa Birliği tarafından tünel içerisindeki kazaların ve önemli olayların önlenmesi, insan yaşamının ve çevrenin korunması için en üst derecede önlemlerin alınması hedeflenmektedir. Bu amaçla 2004 yılında “Karayolu Ağı Üzerindeki Tüneller İçin Minimum Güvenlik Gereksinimleri” adı altında AB direktifleri belirlenmiştir. Tüm AB ülkeleri ve üye olma sürecindeki ülkeler bu direktifleri sağlamak ve ülkelerindeki tünellere uygulamak zorundadır. AB’ye üye olma sürecinde ülkemizde de bu AB direktiflerinin hayata geçirilmesi zorunluluğu bulunmaktadır. Tünelin aydınlatması, havalandırması, enerji temini ve trafik işaretlemesi, acil hizmetlere erişim, cepler, sığınaklar, drenaj, acil hizmet istasyonları, kontrol merkezi, izleme sistemleri, su temini, tünel kapatma ekipmanları, haberleşme sistemleri, radyo ve benzeri sistemlerinin tesis edilmesi, tünelin işletilmesi aşamasında idari yönetiminin belirlenmesi önem arz etmektedir. Bu amaçla tünellerin projelendirilmesinin ve inşasının AB kriterlerine göre standartlara oturtulması gerekmektedir.
Şehirlerarası ve şehir içi karayolu ulaşım ağında tünellerin sayısı son yıllarda artış göstermiş ve halen de artmaya devam etmektedir. Ülkemizde şehirlerarası yollarda 120 bin km uzunluğunda toplam 186 adet tünel bulunmaktadır. Üstelik şehir içi tüneller de buna dahil değildir.
Dersin işlenmesi ile beraber ulaştırma konusunda eğitim görecek öğrenciler tünellerin proje, yapım ve işletme standartlarını AB kriterleri çerçevesinde öğrenecektir. Standartların yaygınlaşması ülkemizde karayolu ulaşım ağlarında sayısı halen artmaya devam eden çok sayıdaki tünelin minimum güvenlik gereksinimlerinin sağlanmasına da faydası olacaktır.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ulaştırma kapsamında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alanda veya ilgili yan alanlarda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek. |
4 |
2) |
Ulaştırma içerikli mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak. |
3 |
3) |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahiptir; gerektiğinde bunları incelemek ve öğrenmek. |
4 |
4) |
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlamak ve uygulamak; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirmek. |
|
5) |
Mühendislik problemlerini kurgulamak, çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamak. |
|
6) |
Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirmek; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirmek. |
|
7) |
Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarmak; bir yabancı dili anlama, okuma ve yazmayı en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurmak. |
|
8) |
Teknoloji uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlamak. Teknoloji alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları, etkileri ve sonuçlarını listelemek. |
|
9) |
Verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmek. |
|
10) |
Teknoloji alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşmak, bilgiyi değerlendirmek ve uygulamak. |
|
11) |
Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulamak. |
|
12) |
Modelleme ve deneysel araştırmaları uygulamak; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümlemek. |
|