KENTSEL SİSTEMLER VE ULAŞTIRMA YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
KSU5119 | Kamusal Alan ve Erişilebilirlik | Bahar | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi NİLGÜN CAMKESEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Kamusal alan kapsamına giren mekanlardan engellilerin de faydalanabilmesi için erişebilirliğin sağlanması gerektiğini anlatmak. Bu bağlamda tasarımın herkesi kapsaması için neler yapılması gerektiğinin ve evrensel tasarım prensiplerinin aktarılması ve konuya ilişkin toplumsal bilincin oluşturulması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Dersin kazanımları aşağıdaki gibidir: I. Değişik fiziksel engele sahip bireylerin yaşam çevrelerini (ulaşım başta olamak üzere) düzenleme ve kullanıcı farklılığına göre empati kurabilme II. İyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunları benzer ölçüt ve standartlarla test edebilme III. Eleştirel düşünce becerisi: Açık ve net soru geliştirme, soyut düşünceleri düşünceyi ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme IV.Kamusal alanda sunulan hizmetler açısından engelliler ve engelli hakları |
Engelli kimdir, engellilerin gruplanması ve özellikleri, yasal çerçeve, fiziki çevrede karşılaşılan tasarıma bağlı engeller, erişebilirlik neden gerekli, nasıl sağlanabilir, kamusal alanlarda alınabilecek önlemlerin tartışılması, evrensel tasarım prensibinin benimsenmesi, fiziki çevrede erişilebilirlik konusunda alınacak önlemler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş-Dersin Amacı, Kapsamı, İşleyişi | |
2) | Temel Tanımlamalar | |
3) | Kamusal alanda güvenlik ve okunabilirlik | |
4) | Kamusal alanda engellilere yönelik hizmet sunumu | |
5) | Yapılanmış çevre ve kapsayıcı olma özelliği | |
6) | Erişebilirlik nedir? | |
7) | Toplumda Farklı Kullanıcı Grupları ve Özellikleri | |
8) | Ara sınav | |
9) | Toplumun Engellileri Algılayışı, Farkındalığı, Bilinçliliğin Önemi | |
10) | Dünyadan Örneklerle Fiziksel Engellilere Çözüm Arayışları | |
11) | Engelsiz Tasarım ve Çeşitli Tasarım Yaklaşımları | |
12) | Evrensel Tasarım Tanımı | |
13) | Erişim denetçisi | |
14) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Derste Verilen Notlar / Lecture Notes |
Diğer Kaynaklar: | Evcil, A. N.,2014, Herkes İçin Tasarım Evrensel Tasarım, Boğaziçi Yayınları |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 4 | % 10 |
Ödev | 5 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 10 | 6 | 60 |
Ödevler | 5 | 20 | 100 |
Küçük Sınavlar | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 270 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ulaştırma kapsamında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alanda veya ilgili yan alanlarda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek. | 3 |
2) | Ulaştırma içerikli mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak. | 4 |
3) | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahiptir; gerektiğinde bunları incelemek ve öğrenmek. | 4 |
4) | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlamak ve uygulamak; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirmek. | |
5) | Mühendislik problemlerini kurgulamak, çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamak. | |
6) | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirmek; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirmek. | |
7) | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarmak; bir yabancı dili anlama, okuma ve yazmayı en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurmak. | |
8) | Teknoloji uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlamak. Teknoloji alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları, etkileri ve sonuçlarını listelemek. | |
9) | Verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmek. | |
10) | Teknoloji alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşmak, bilgiyi değerlendirmek ve uygulamak. | |
11) | Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulamak. | |
12) | Modelleme ve deneysel araştırmaları uygulamak; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümlemek. |