KENTSEL SİSTEMLER VE ULAŞTIRMA YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ISM5490 | Yöneylem Araştırması | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. ÖZLEM KANGA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Gerçek hayatta karşılaşılabilecek problemleri modelleyerek ve çeşitli tekniklerle çözerek öğrencilere yöneylem araştırmasının ana hatlarını aktarmak. Öğrencilerin aşağıda sıralanan amaçlara ulaşılması hedeflenmektedir. Genel ve önemli iş yaşamı problemlerini kavramak. Bir problemi doğrusal programlama problemi olarak modellemek. Grafik çözüm ve simplex metot gibi problem çözme tekniklerini öğrenmek. Ulaşım problemlerini modellemek ve bunları özel optimizasyon algoritmalarıyla çözmek. Optimizasyon bakış açışıyla iş yaşamı problemlerine yaklaşmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; İş yaşamı problemlerini doğrusal programlama(DP) problemi olarak modelliyerek yöneylem araştırması kavramını tanımlamak ve açıklamak DP teorisinin matematiksel analizini açıklamak DP modellerini Simplex metoduyla çözmek Simplex metodunun basamakları arkasındaki mantığı anlamak DP modellrini bir çözücüyle (yazılım) çözmek ve hassaslık analizi yapmak Ulaştırma ve atama problemlerini formule etmek ve çözmek Tamsayılı programlama modelleri kurmak Hedef programlama modelleri kurmak |
Yöneylem araştırmasına giriş DP modelleme ve grafik çözüm DP uygulamaları Simplex metot LINDO çözücüsü ve duyarlılık analizi Ulaştırma problemleri ve türevleri Tamsayılı programlama modelleri Hedef programlama modelleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yöneylem araştırmasına giriş | |
2) | Doğrusal programlama ve grafik çözüm | |
3) | Seçilmiş doğrusal programlama uygulamaları | |
4) | Seçilmiş doğrusal programlama uygulamaları | |
5) | Simplex metot | |
6) | LINDO çözücüsü ve duyarlılık analizi | |
7) | Problem saati | |
8) | Vize | |
9) | Ulaştırma problemleri ve türevleri | |
10) | Tamsayılı programlama modelleri | |
11) | Tamsayılı programlama modelleri | |
12) | Hedef programlama modelleri | |
13) | Hedef programlama modelleri | |
14) | Problem saati |
Ders Notları / Kitaplar: | Hamdy A. Taha (2007) Yöneylem Araştırması 6. Basımdan Çeviri, Literetür Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Hamdy A. Taha (2011) Operations Research, 9th Ed. Pearson |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 10 | 150 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 196 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ulaştırma kapsamında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alanda veya ilgili yan alanlarda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek. | 5 |
2) | Ulaştırma içerikli mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak. | 4 |
3) | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahiptir; gerektiğinde bunları incelemek ve öğrenmek. | 4 |
4) | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlamak ve uygulamak; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirmek. | |
5) | Mühendislik problemlerini kurgulamak, çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamak. | |
6) | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirmek; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirmek. | |
7) | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarmak; bir yabancı dili anlama, okuma ve yazmayı en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurmak. | |
8) | Teknoloji uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlamak. Teknoloji alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları, etkileri ve sonuçlarını listelemek. | |
9) | Verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmek. | |
10) | Teknoloji alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşmak, bilgiyi değerlendirmek ve uygulamak. | |
11) | Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulamak. | |
12) | Modelleme ve deneysel araştırmaları uygulamak; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümlemek. |