KENTSEL SİSTEMLER VE ULAŞTIRMA YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ISM5490 Yöneylem Araştırması Güz 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. ÖZLEM KANGA
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Gerçek hayatta karşılaşılabilecek problemleri modelleyerek ve çeşitli tekniklerle çözerek öğrencilere yöneylem araştırmasının ana hatlarını aktarmak. Öğrencilerin aşağıda sıralanan amaçlara ulaşılması hedeflenmektedir.
Genel ve önemli iş yaşamı problemlerini kavramak.
Bir problemi doğrusal programlama problemi olarak modellemek.
Grafik çözüm ve simplex metot gibi problem çözme tekniklerini öğrenmek.
Ulaşım problemlerini modellemek ve bunları özel optimizasyon algoritmalarıyla çözmek.
Optimizasyon bakış açışıyla iş yaşamı problemlerine yaklaşmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
İş yaşamı problemlerini doğrusal programlama(DP) problemi olarak modelliyerek yöneylem araştırması kavramını tanımlamak ve açıklamak
DP teorisinin matematiksel analizini açıklamak
DP modellerini Simplex metoduyla çözmek
Simplex metodunun basamakları arkasındaki mantığı anlamak
DP modellrini bir çözücüyle (yazılım) çözmek ve hassaslık analizi yapmak
Ulaştırma ve atama problemlerini formule etmek ve çözmek
Tamsayılı programlama modelleri kurmak
Hedef programlama modelleri kurmak

Dersin İçeriği

Yöneylem araştırmasına giriş
DP modelleme ve grafik çözüm
DP uygulamaları
Simplex metot
LINDO çözücüsü ve duyarlılık analizi
Ulaştırma problemleri ve türevleri
Tamsayılı programlama modelleri
Hedef programlama modelleri

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yöneylem araştırmasına giriş
2) Doğrusal programlama ve grafik çözüm
3) Seçilmiş doğrusal programlama uygulamaları
4) Seçilmiş doğrusal programlama uygulamaları
5) Simplex metot
6) LINDO çözücüsü ve duyarlılık analizi
7) Problem saati
8) Vize
9) Ulaştırma problemleri ve türevleri
10) Tamsayılı programlama modelleri
11) Tamsayılı programlama modelleri
12) Hedef programlama modelleri
13) Hedef programlama modelleri
14) Problem saati

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hamdy A. Taha (2007) Yöneylem Araştırması 6. Basımdan Çeviri, Literetür Yayınları
Diğer Kaynaklar: Hamdy A. Taha (2011) Operations Research, 9th Ed. Pearson

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 10 150
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 196

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ulaştırma kapsamında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alanda veya ilgili yan alanlarda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek. 5
2) Ulaştırma içerikli mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak. 4
3) Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahiptir; gerektiğinde bunları incelemek ve öğrenmek. 4
4) Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlamak ve uygulamak; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirmek.
5) Mühendislik problemlerini kurgulamak, çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamak.
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirmek; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirmek.
7) Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarmak; bir yabancı dili anlama, okuma ve yazmayı en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurmak.
8) Teknoloji uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlamak. Teknoloji alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları, etkileri ve sonuçlarını listelemek.
9) Verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmek.
10) Teknoloji alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşmak, bilgiyi değerlendirmek ve uygulamak.
11) Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulamak.
12) Modelleme ve deneysel araştırmaları uygulamak; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümlemek.