ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INE6101 | Doğrusal Optimizasyon | Güz | 3 | 0 | 3 | 9 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. SÜREYYA AKYÜZ Dr. Öğr. Üyesi YÜCEL BATU SALMAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | N.A. |
Dersin Amacı: | Bu dersin amaçları, problemlerin doğrusal programlama modelleri olarak formüle edilmesi, doğrusal programlama modellerinin simplex algoritması ile çözülmesi, simplex algoritmasının teorisinin anlaşılması, birincil ve ikincil problemler arasındaki ilişkinin incelenmesi, problemlerin ağ eniyileme modelleri olarak modellenmesi ve ağ eniyilemesi konusundaki bazı basit algoritmaların incelenmesidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Problemleri doğrusal programlama ve ağ teorisi kullanarak modeller. II. Simplex algoritması gibi çözüm tekniklerini takip eder ve simplex teorisini özümser. III. Simplex algoritmasının kullanım ve limitlerini inceler. IV. Doğrusal programlamada Karmarkar'ın izdüşümsel algoritması gibi polinom zamanlı algoritmaları takip eder. V. Birincil-ikincil problem ilişkilerini kullanır ve ikincilliğin ekonomik yorumunu inceler. VI. Ağ akış problemlerini modeller. VII. Farklı ağ akış problemlerine çözüm teknikleri uygular. |
Bu ders eniyilemenin prensipleri ve uygulmasına kapsamlı bir bakış sağlayacaktır. Bu dersin temel odağı, özellikle doğrusal programlama ve ağ akışına vurgu yaparak, belirli (deterministik) modeller üzerinedir. Bu dersin konuları doğrusal programlama, simplex algoritması teorisi, ikincillik (dualite) teorisi, ağ akışı ve algoritmalarıdır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Doğrusal programlama modelleri ve örnekleri | |
2) | İçbükeylik analizi ve polihedral kümeler | |
3) | Simplex metodunun teorisi | |
4) | Simplex metodu - Başlangıç çözümü | |
5) | Simplex metodu - özel simplex uygulamaları | |
6) | Eniyilik şartları, KKT şartları ve Farka'nın Önermesi | |
7) | İkincillik (dualite) ve duyarlık analizi | |
8) | Simplex algoritmasının zorluğu ve polinom zamanlı algoritmalar | |
9) | Vize | |
10) | Ağ akış programlama modelleri ve metotları - Giriş | |
11) | Enkısa yol problemi | |
12) | Ençok akış problemi | |
13) | Enaz maliyetli ağ problemleri | |
14) | Genel Bakış - Özetleme |
Ders Notları / Kitaplar: | Title: Linear Programming and Network Flows Authors: Mokhtar S. Bazaraa, John J. Jarvis and Hanif D. Sherali Published by: John Wiley & Sons Inc. ISBN: 0-471-48599-3 |
Diğer Kaynaklar: | Introduction to Linear Optimization Bertsimas, Dimitris, and Tsitsiklis, John N 1997 1-886529-19-1 Operations Research Models and Methods Paul A. Jensen and Jonathan F. Bard 2003 978-0-471-38004-7 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 4 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 35 | 70 |
Ödevler | 4 | 20 | 80 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 195 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel bilimleri, matematik ve endüstri mühendisliği ile ilgili alanları üst düzeyde anlamak ve uygulamak | 3 |
2) | Alanında en son gelişmeler dâhil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibi olmak | 3 |
3) | Bilgileri sistematik bir yaklaşım ile değerlendirebilmek ve kullanabilmek | 4 |
4) | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşmak ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahip olmak | 4 |
5) | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapabilmek | |
6) | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılama, tasarlama, uygulama ve sonuçlandırma; bu süreci yönetme | |
7) | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | |
8) | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirmek ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarmak | |
9) | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapmak | |
10) | Uzmanlık alanında çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurmak, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurmak ve tartışmak. | |
11) | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilmek | |
12) | Etkin ve verimli yönetme becerisine sahip olmak |