BİLGİ TEKNOLOJİLERİ (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INE5110 | Olasılıksal Modeller ve Uygulamaları | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ETHEM ÇANAKOĞLU |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı olasılık teorisinin altında yatan matematiksel tekniklerin bilgisini iyi bilinen mühendislik ve yöneylem araştırması problemleri uygulama yoluyla geliştirmektir. Yüksek lisans düzeyindeki bu ders, olasilik teorisi, rassal sayılar, sartli olasilik modelleri Markov süreçleri, Poisson süreçleri gibi stokastik modelleri kapsayacak şekilde tasarlanmıştır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1: Rassal modelleri tanımlar. 2: Olasılıksal bir gerçek hayat problemi için bir model geliştirir. 3: Bir olasılık modelini analitik olarak çözer. 4: Gerçek hayattaki stokastik süreçleri analiz eder. |
Bu ders stokastik süreçler ile ilgili temel bilgi verilen bir zorunlu ders olarak Endüstri Mühendisliği yüksek lisans programında sunulmaktadır. Bu dersi tamamladıktan sonra olasilik teorisi ve uygulamaları alanında bilgi kazandıktan sonra, öğrenciler icin araştırma olanaklarini keşfetmek ve bu konuda yüksek lisans tez calismasi yapmak mümkün olacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Tesadüfi Değişkenler | |
3) | Ortaklaşa Dağıtılmış Tesadüfi Değişkenler | |
4) | Koşullu Olasılık | |
5) | Koşullu Beklenen Deger | |
6) | Markov Zincirleri | |
7) | Markov Zincirleri Limit Olasılıklari | |
8) | Markov Zincirleri Uygulamalari | |
9) | Ara Sınav | |
10) | Üstel Dağılım | |
11) | Poisson Süreci | |
12) | Markov Süreci | |
13) | Markov Süreci Limit Olasılıklari | |
14) | Kuyruk Teorisi | |
15) | Final sınavı hazırlık | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Introduction to Probability Models, 10th ed. Sheldon M. Ross. Academic Press, 2010 978-0-12-375686-2 |
Diğer Kaynaklar: | Stochastic Processes, 2nd ed. Sheldon M. Ross. Wiley, 1996 0-471-12062-6 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Ödev | 5 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 37 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 104 |
Ödevler | 5 | 40 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 189 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bilgi teknolojileri alanındaki bilimsel literatürü takip eder, eleştirel bir yaklaşımla analiz eder ve karmaşık BT problemlerinin çözümünde etkin biçimde kullanır. | 3 |
2) | Bilgi teknolojileriyle ilgili özgün projeler tasarlar, planlar, uygular ve proje yönetimi süreçlerini etkin biçimde yürütür. | 3 |
3) | Bilgi teknolojileri alanındaki çalışmaları bağımsız olarak yürütür, bilimsel sorumluluk alır ve elde edilen bulguları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | 3 |
4) | Yürüttüğü araştırma ve projelerin sonuçlarını, akademik ve sektörel standartlara uygun biçimde yazılı, sözlü ve görsel olarak etkili bir şekilde sunar. | 3 |
5) | Alanla ilgili uzmanlık gerektiren konularda bağımsız araştırmalar yapar, yenilikçi ve özgün fikirler geliştirir, bu bilgileri teknolojiye ve uygulamaya dönüştürür. | 3 |
6) | Bilgi teknolojileri alanına özgü ileri düzey kuramsal bilgileri ve uygulamalı becerileri etkin biçimde kullanır; güncel yazılım, donanım ve sistem çözümlerini analiz eder ve geliştirir. | 3 |
7) | Mesleki, bilimsel ve etik ilkelere uygun hareket eder; bilgi teknolojileri uygulamalarının toplumsal, çevresel ve etik etkilerini gözeterek sorumluluk alır. | 3 |