ENERJİ VE ÇEVRE YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ESE5012 | Güç Sistemleri Ekonomisi | Güz | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HATİCE ESER ÖKTEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencileri yeniden yapılanan elektrik arz piyasaları ile tanıştırmak ve enerji operasyonlarının rekabetçi pazarda nasıl analiz edileceğini öğretmektir. Elektrik piyasalarının işleyişinin daha kolay anlaşılması için öncelikle mikro-ekonominin temel kavramlarının anlaşılması, daha sonra bir enerji sisteminin tekelci ve rekabetçi piyasalar bakış açılarıyla işleyişinin analiz edilmesi hedeflenmiştir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Arz,talep,fiyat ilişkilerini bilir. 2. Şirketlerin tam rekabetçi bir piyasada operasyonlarını nasıl belirlediklerini analiz eder. 3. Monopoli ve duopoli kavramlarını bilir, elektrik güç piyasalarında monopolist ve duopolist yaklaşımları analiz eder. 4. Serbestleşen elektrik piyasalarının evrimleştiği değişik yapıların özelliklerini bilir. 5. Piyasada yer alan oyuncuların (elektrik üretici ve tüketicileri) gerçekleştirebileceği Vadeli Kontrat, Opsiyonlar, ve Farklar Kontratı hakkında bilgi sahibidir. 6. Spot piyasaların yönetilmesi ve Dengeleme-Uzlaşma sürecini anlar 7. Rekabetçi piyasalarda üretici ve tüketici olarak yer almanın teorik ve pratik yanlarını bilir. 8. Sistem Güvenliği ve Ek Hizmetler konusuna hâkimdir. |
Yeniden yapılandırılmış elektrik piyasaları, rekabet modelleri, elektik arz ve talep ilişkileri, farklı elektrik piyasa modelleri, rekabetçi bir piyasada üreticilerin konumu, sistem güvenliği konuları. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Güç Sistemleri ve Ekonomisi’ne genel bakış Dersin planı ve beklentiler | |
2) | Rekabet nedir? Rekabet modelleri Tekel Satınalma kuruluşu Toptan satış Perakende satış Özelleştirme ve rekabet | |
3) | Temel Ekonomik Kavramlar Piyasalara ilişkin temel bilgiler: Tüketicilerin modellenmesi Üreticilerin modellenmesi | |
4) | Temel Ekonomik Kavramlar Piyasalara ilişkin temel bilgiler: Piyasa dengesi Pareto verimlilik Toplumsal refah | |
5) | Temel Ekonomik Kavramlar, Şirket Teorisi ile ilgili kavramlar: Üretim girdileri ve çıktıları Maliyetler Kısa ve uzun dönem | |
6) | Temel Ekonomik Kavramlar, Piyasa türleri: Spot piyasa Kontratlar (Piyasalar ve Vadeli Kontratlar, Opsiyonlar, Farklar Kontratı) Tam rekabetçi olmayan piyasalar (Duopoli, Monopoli) | |
7) | Elektrik Piyasaları, Tanımlar ve kurallar: Spot piyasa ve yönetilme ihtiyacı Rekabete açık enerji piyasaları (İkili ticaret, Elektrik havuzu) | |
8) | Ara Sınav / Elektrik Piyasaları: Dengeleme-Uzlaşma süreci Spot piyasaların yönetilmesi | |
9) | Elektrik Piyasaları: Dengeleme-Uzlaşma süreci Spot piyasaların yönetilmesi | |
10) | Elektrik Piyasaları, Farklı Katılımcılar : Tüketici tarafı (Perakende satış ) Üretici tarafı | |
11) | Üretici tarafı : Tam rekabet Üretmek/satın almak Eksik rekabet | |
12) | Düşük marjinal maliyetli üretim santrallerinin konumu, Hibrid katılımcılar | |
13) | Örnekler | |
14) | FİNAL / Sistem Güvenliği ve Ek Hizmetler: Dengeleme konuları, Şebeke konuları, Sistemin Onarımı (restorasyon) |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Ana Kitap: “Fundamentals of Power System Economics”, Daniel Kirschen, Goran Strbac, 2004 2. Yardımcı Kitap: Power System Economics Designing Markets for Electricity, Steven Stoft, 2002 Ders notları ve diğer ek bilgiler, dersten sorumlu öğretim elemanı tarafından sağlanacaktır. 1. Major Refernce Book:“Fundamentals of Power System Economics”, Daniel Kirschen, Goran Strbac, 2004 2. Additional Reference Book:Power System Economics Designing Markets for Electricity, Steven Stoft, 2002 |
Diğer Kaynaklar: | 1. Major Refernce Book:“Fundamentals of Power System Economics”, Daniel Kirschen, Goran Strbac, 2004 2. Additional Reference Book:Power System Economics Designing Markets for Electricity, Steven Stoft, 2002 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 3 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Toplam | % 50 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 50 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 7 | 98 |
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 42 | 42 |
Toplam İş Yükü | 190 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Enerji ve çevre odaklı mühendislik problemlerini kurgulayabilme, yenilikçi yöntemler uygulayarak çözüm üretme | 4 |
2) | Bilimsel araştırma ve literatür tarama yöntemleri ile gerekli bilgiye ulaşabilme becerisi kazanma | 4 |
3) | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisinin yanısıra değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi kazanma | 5 |
4) | Yenilikçi ve orijinl fikirler, yöntemler, tasarımlar ve çözümler geliştirebilme becerisi kazanma | 4 |
5) | Mühendislik uygulamarında kullanılabilen modern teknikler ve yöntemler ve bunların adaptasyon ve uygulanabilme sınırlarına dair kapsamlı bilgi edinme | 4 |
6) | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | 5 |
7) | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | 3 |
8) | Mesleki becerilerini, yaptığı çalışmaların sonuç ve uygulamalarını alanında veya alanı dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | 4 |
9) | Yaptığı her türlü mesleki çalışma ve uygulamada toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | 5 |
10) | Çalışma ve uygulama alanlarında oluşan yenilikler hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | 5 |
11) | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | 5 |