ENERJİ VE ÇEVRE YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ESE5011 | Termodinamik ve Isı Transferi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ÖMER LÜTFİ UYANIK |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ÖMER LÜTFİ UYANIK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilere termodinamik ve ısı transferi kavramlarının temelleri anlatılacaktır. İç enerji, entalpi, entropi gibi kavramlar işlendikten sonra, güç üretim döngülerinin sayısal analizi öğretilecektir. Dersin ikinci bölümünde de iletim, taşınım ve ışınım yollarıyla ısının nasıl aktarıldığı gösterilecektir. Bu şekilde öğrencilerin bir güç santralindeki her türlü ısıl süreci kavrayabilmesi amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Termodinamiğin sıfırıncı, birinci, ikinci ve üçüncü kanunlarının tanımlanması 2. İç enerji, entalpi, entropi, ısı ve iş kavramları arasındaki farkın anlatılması 3. Veri tabloları vasıtasıyla termodinamiksel özelliklerin hesaplanması 4. Kapalı sistemler için enerji denkliği problemlerinin çözümü 5. Açık sistemler için enerji ve kütle denkliği problemlerinin çözümü 6. Isıl makineler ve soğutma çevrimlerinin analizi 7. İletim, taşınım ve ışınım ısı transferi yöntemlerinin tanımlanması 8. Düzlemsel, silindirik ve küresel geometride sıcaklık dağılımı profillerinin elde edilmesi 9. Korelasyonlar vasıtasıyla düzlemsel, silindirik ve küresel geometrilerde taşınım katsayılarının hesaplanması 10. Eşanjörlerin sayısal modellemesinin anlaşılması 11. Temel ışınım denklemlerinin pratik sistemlere uygulanması |
Termodinamiğin sıfırıncı, birinci, ikinci ve üçüncü kanunları, sıcaklık, basınç, hal denklemleri, iç enerji, entalpi, ısı, iş, entropi, termodinamik veri tabloları, faz diyagramları, kapalı sistemlerde enerji denkliği, açık sistemlerde enerji ve kütle denkliği, ısıl makineler ve soğutma sistemleri, iletim, taşınım ve ışınım yollarıyla ısı transferi, düzlemsel, silindirik ve küresel geometrilerde iletim, ısıl taşınım katsayı korelasyonları, ısıl değiştiriciler (eşanjörler), temel ışınım denklemleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Termodinamiğin sıfırıncı, birinci, ikinci ve üçüncü kanunları, sıcaklık, basınç, hal denklemleri | |
2) | İç enerji, entalpi, ısı, iş, entropi | |
3) | Termodinamik veri tabloları | |
4) | Faz diyagramları, kapalı sistemlerde enerji denkliğine giriş | |
5) | Kapalı sistemlerde enerji denkliği, açık sistemlerde kütle ve enerji denkliğine giriş | |
6) | Açık sistemlerde enerji ve kütle denkliği, ısıl makineler ve soğutma çevrimlerine giriş | |
7) | Isıl makineler ve soğutma sistemleri | |
8) | Ara Sınav - Isıl makineler ve soğutma sistemleri | |
9) | İletim, taşınım ve ışınım yollarıyla ısı transferi | |
10) | Düzlemsel, silindirik ve küresel geometrilerde iletim | |
11) | Isıl taşınım katsayı korelasyonları | |
12) | Isıl taşınım katsayı korelasyonları (devam) | |
13) | Isıl değiştiriciler | |
14) | FİNAL / Temel ışınım denklemleri |
Ders Notları / Kitaplar: | Y.A. Çengel, M.A. Boles, “Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik”, Güven Bilimsel, 5. Baskı, 2008. (ISBN: 9780073529219) D.P. DeWitt, F.P. Incropera, “Isı ve Kütle Geçişinin Temelleri”, 7. Baskı, 2010 (ISBN: 9789750401060) |
Diğer Kaynaklar: | D.P. DeWitt, F.P. Incropera, “Isı ve Kütle Geçişinin Temelleri”, 7. Baskı, 2010 (ISBN: 9789750401060) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 6 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 126 |
Ödevler | 6 | 18 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü | 208 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Enerji ve çevre odaklı mühendislik problemlerini kurgulayabilme, yenilikçi yöntemler uygulayarak çözüm üretme | 4 |
2) | Bilimsel araştırma ve literatür tarama yöntemleri ile gerekli bilgiye ulaşabilme becerisi kazanma | 3 |
3) | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisinin yanısıra değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi kazanma | 3 |
4) | Yenilikçi ve orijinl fikirler, yöntemler, tasarımlar ve çözümler geliştirebilme becerisi kazanma | 3 |
5) | Mühendislik uygulamarında kullanılabilen modern teknikler ve yöntemler ve bunların adaptasyon ve uygulanabilme sınırlarına dair kapsamlı bilgi edinme | 5 |
6) | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | 5 |
7) | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | 2 |
8) | Mesleki becerilerini, yaptığı çalışmaların sonuç ve uygulamalarını alanında veya alanı dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | 3 |
9) | Yaptığı her türlü mesleki çalışma ve uygulamada toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | 2 |
10) | Çalışma ve uygulama alanlarında oluşan yenilikler hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | 2 |
11) | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | 2 |