ESE5008 Enerji İletimi ve DağıtımıBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ENERJİ VE ÇEVRE YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
ENERJİ VE ÇEVRE YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ESE5008 Enerji İletimi ve Dağıtımı Güz
Bahar
3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi FEHMİ GÖRKEM ÜÇTUĞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı elektrik enerjisinin santralden tüketiciye verimli ve güvenli bir şekilde taşınmasını sağlayan iletim ve dağıtım ilkelerinin öğretilmesidir. Bu amaçla :dağıtım hattını oluşturan direkler, iletkenler, trafo postaları, açma kapama elemanları, koruma elemanları, ölçme elemanları gibi temel şebeke elemanlarını tanıtılması, öğretilmesi ve seçimlerinin yaptırılabilmesi amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Enerji iletim ve dağıtım şebekelerini tanınması.
2. Enerji iletim ve dağıtım şebekelerinin özelliklerini ve işletilme koşullarını öğrenilmesi.
3. Havai hattı güzergahının tespiti için gerekli kuralların kavranması.
4. Havai hattı iletkenlerinin, direklerin, izalotörlerin, traverslerin tanınması ve secim esaslarının kavranması.
5. AG ve OG gerilim düşümü kontrolün yapılması.
6. Trafolar, trafo gücü hesabi ve trafo postlarının çeşitlerinin öğrenilmesi.
7. Salt saha ve trafo merkezleri ve iletim hatların : anahtarlama, koruma ve ölçme elemanlarını tanır, güvenli çalışma kurallarını kavrar.

Dersin İçeriği

Temel terimler, genel hat parametreleri, güç sistemlerinin diğer elementlerini ilgilendiren parametreler, güç sisteminin dağıtım parçasının tasarlanması için çalışmalar, bir dağıtım sisteminde durum uzayların çözümünün genel yöntemi, gerilim düşmesi ve güç kayıpları üzerine ağ kesit alanının tasarımı, tehlikeli kontak gerilimine karşı koruma, dağıtım sistemi süreçinin özel durumları, dağıtım ağlarında seri ve paralel güç katsayısı düzeltmesi.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İletim ve Dağıtım kavramlarının irdelenmesi, uzak ve yakın mesafe enerji taşımanın özellikleri, enterkonnekte sistem hakkında genel bilgi.
2) Enerji Dağıtım sistemlerinin çeşitlerinin öğrenilmesi(şebeke yapısı ), avantaj ve dezavantajlarının irdelenmesi.
3) Ülkemizde kullanılan iletim ve dağıtım sistemi, gerilim değerleri hakkında bilgi verilmesi.
4) Dağıtım hatlarında güzergah seçimindeki dikkat edilecek hususların kavranması.
5) Enerji nakil hatlarında kullanılan direkler, traversler(konsollar), izolatörlerin tanınması ve tipleri, özellikleri ve seçimlerinin yapılması.
6) Havai hattı iletkenleri, sınıflandırılması, özellikleri ve seçimleri. Hatlarda sehim hesabi.
7) AG ve OG İletim ve dağıtım hatlarında kesit seçimi, akım kontrolu ve gerilim düşümü hesabının yapılması.
8) Dağıtımda kullanılan yer altı kablolarının özellikleri, türleri ve seçimleri.
9) Genel tekrar
10) Dağıtım transformatörlerinin özellikleri ve trafo post çeşitleri
11) Trafo gerekli kurulu gücün hesaplanması, trafo norm gücü seçimi, trafo yer seçimi, kompanzasyon hesabi.
12) Açma ve kapama elemanları; ayırıcılar, güç ayırıcıları, kesiciler ve güç şalterleri.
13) Koruma elemanları; parafudrlar, OG/AG sigortaları, röleler ve koruma telleri.
14) Ölçme elemanları, akım ve gerilim trafoları, seçimleri, türleri. 1 ve 3 fazlı aktif ve reaktif sayaçlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları, dersi veren öğretim elemanı tarafından sağlanacaktır.

Lecture notes to be provided by the lecturer.
Diğer Kaynaklar: [1] N. Alperöz, “Elektrik Enerjisi Dağıtımı”, İTÜ , (1987)
[2] Prof. M. İnan, “Orta Gerilim Şebekeleri –I ve II”, İTÜ , (1982)
[3] Prof. N. Tarkan, “Elk. İletim Şebekeleri –I ve II”, İTÜ, (1982)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 3 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 126
Ödevler 3 12
Ara Sınavlar 1 10
Final 1 12
Toplam İş Yükü 202

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Enerji ve çevre odaklı mühendislik problemlerini kurgulayabilme, yenilikçi yöntemler uygulayarak çözüm üretme 4
2) Bilimsel araştırma ve literatür tarama yöntemleri ile gerekli bilgiye ulaşabilme becerisi kazanma 4
3) Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisinin yanısıra değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi kazanma 4
4) Yenilikçi ve orijinl fikirler, yöntemler, tasarımlar ve çözümler geliştirebilme becerisi kazanma 4
5) Mühendislik uygulamarında kullanılabilen modern teknikler ve yöntemler ve bunların adaptasyon ve uygulanabilme sınırlarına dair kapsamlı bilgi edinme 5
6) Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi 4
7) Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi 4
8) Mesleki becerilerini, yaptığı çalışmaların sonuç ve uygulamalarını alanında veya alanı dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi 3
9) Yaptığı her türlü mesleki çalışma ve uygulamada toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği 4
10) Çalışma ve uygulama alanlarında oluşan yenilikler hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi 4
11) Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi 5