ENERJİ VE ÇEVRE YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ESE5007 | Nükleer Enerji | Bahar | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi FEHMİ GÖRKEM ÜÇTUĞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere nükleer reaksiyonların fiziksel ilkelerini, reaktör tasarımı hakkındaki temel kavramları ve de bir nükleer santralin işleyişi hakkındaki temel bilgileri öğretmektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Nükleer reaksiyonların ve radyasyon kavramının hatırlatılması 2) Reaktör fiziği temellerinin anlatılması 3) Nükleer reaktörlerin kontrolü ile ilgili prensiplerin tartışılması 4) Nükleer yakıt döngüsü ve atık yönetimi kavramlarının anlatılması 5) Farklı nükleer reaktör tiplerinin tartışılması 6) Nötron fiziği temellerinin anlatılması 7) Kritiksellik kavramının, nükleer reaktörler açısından öneminin kavranması |
Radyasyon fiziği ve teknoloji. Nükleer reaktör sistemleri ve tipleri; temel reaktör fiziği; kritiklik hesapları; yakıt çevrimleri; reaktivite değişimleri; reaktör kinitiği. Enstrumentasyon ve kontrol, radyasyondan korunma. Reaktör malzemeleri, zırhlamai enerji çekilmesi. Reaktör güvenliği ve ekonomisi. Atık yönetimi. Reaktör tasarımı. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Atom ve çekirdek yapısı, parçacıklar arası etkileşim ve bağlar | |
2) | Nükleer reaksiyonlar, nötron göçü | |
3) | Fizyon ve füzyon | |
4) | Zincirleme nötron reaksiyonu, kritiksellik | |
5) | Nükleer reaktörlerin kararlı durumda çalışma prensipleri | |
6) | Nükleer reaktörlerin kararsız (değişken) durumda çalışma prensipleri | |
7) | Reaktör kontrolü, kontrol çubukları | |
8) | Reaktör kontrolü, kontrol çubukları | |
9) | Fizyon ürünlerinin reactor kontroluna etkisi | |
10) | Nükleer reaktör tipleri ve özellikleri | |
11) | Nükleer reaktör tipleri ve özellikleri | |
12) | Nükleer yakıt döngüsü | |
13) | Yakıt bitimi, dönüşüm oranı, breeder reaktörler, yarı ömür zamanı | |
14) | Nükleer atık yönetimi |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları, dersi veren öğretim elemanı tarafından sağlanacaktır. Lecture notes to be provided by the lecturer. |
Diğer Kaynaklar: | S. İskender, “Türkiye ve Dünyada Enerji ve Nükleer Enerji Gerçeği”, Türkiye Teknik Elemanlar Vakfı Yayınları, 2005. ISBN: 975-00524-0-4 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 2 | % 50 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 9 | 126 |
Ödevler | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar | 2 | 6 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 195 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisinin yanısıra değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi kazanma | 3 |
2) | Bilimsel araştırma ve literatür tarama yöntemleri ile gerekli bilgiye ulaşabilme becerisi kazanma | 3 |
3) | Enerji ve çevre odaklı mühendislik problemlerini kurgulayabilme, yenilikçi yöntemler uygulayarak çözüm üretme | 3 |
4) | Yenilikçi ve orijinl fikirler, yöntemler, tasarımlar ve çözümler geliştirebilme becerisi kazanma | 2 |
5) | Mühendislik uygulamarında kullanılabilen modern teknikler ve yöntemler ve bunların adaptasyon ve uygulanabilme sınırlarına dair kapsamlı bilgi edinme | 4 |
6) | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | 4 |
7) | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | 2 |
8) | Mesleki becerilerini, yaptığı çalışmaların sonuç ve uygulamalarını alanında veya alanı dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | 3 |
9) | Yaptığı her türlü mesleki çalışma ve uygulamada toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | 3 |
10) | Çalışma ve uygulama alanlarında oluşan yenilikler hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | 4 |
11) | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | 3 |