ENERJİ VE ÇEVRE YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ENV5013 | Biyoenerji Teknolojileri | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HATİCE ESER ÖKTEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilere enerji kıtlığına karşı üretilen çözümler arasında yer alan biyodönüşüm sistemleri anlatılacaktır. Bu ders organik kimya, biyoloji, termodinamik, çevre bilimleri ve ekonomi konularında temel kavramların yanısıra biyodönüşüm teknolojileri, hammadde üretimi ve toplanması, taşıma, depolama, ön işlemler, hidroliz ve fermentasyon gibi konularda bilgi sağlayacaktır. Dersin nihai amacı öğrencilerin örnek bir proje geliştirerek entegre bir biyodönüşüm sistemi tasarlamalarını sağlamaktır. Dersin spesifik amaçları - terminoloji hakkında temel kavramları öğrenmek - biyo-yakıt ve yakma teknolojilerinib biribiri ile etkileşimlerinin değerlendirilmesi - Biyo-dönüşümde karşılaşılan sorunlar ve uygun maliyetli çözüm önerileri - Biyo-dönüşümün ekenomik ve çevresel etkileri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Yenilebilir biyo-enerji üretimine sistemsel yaklaşım 2. Biyo-kğte sistemlerinde enerji dönüşüm işlemleri 3. Biyo-enerji sistemlerinin avantajları ve sınırları 4. Yenilenebilir enerji kaynakları, küresel enerji kaynakları ve sürdürülebilir enerji üretimi 5. Çevresel etkiler, ekonomi ve sürdürülebilir kalkınma ilkeleri doğrultusunda sistem değerlendirmesi 6. Sistem dizaynında eksik öğelerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi 7. Takım çalışması kapsamında yenilenebilir biyo-enerji teknolojileri dizaynı 8. Dizaynı yapılan sistemin gerçek hayatta uygulanabilirliğinin belirlenmesi |
Fotosentez, biyokütle ekimi, üretimi ve taşımacılığı, anaerobik çürütme, sıvı biyoyakıtlar, fermantasyon, gazifikasyon, piroliz, biodizel, biohidrojen, biogaz, biyokütleden ısı ve enerji üretimi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Biyo-enerji kavramı, küresel boyuttan moleküler boyuta kapsamlı inceleme | |
2) | Küresel enerji kaynakları, sürdürülebilirlik, enerji tüketimi, biyo-kütle ve diğer yenilebilir enerji kaynakları | |
3) | Biyo-yakıtlar ve fermentasyon | |
4) | Karbon döngüsü ve biyo-yakıtlar | |
5) | Biyo-enerji sistemleri ve ölçekleri | |
6) | Küresel enerji sistemleri kapsamında bio-yakıtlar ve küresel biyo-yakıt akışı | |
7) | Mid-Term / Biyo-yakıt yaşam döngüsü değerlendirmesi, biyo-yakıt üretim sistemleri | |
8) | Biyo-yakıt yaşam döngüsü değerlendirmesi, biyo-yakıt üretim sistemleri | |
9) | biyo-kütle ön işlemesi, cellulase enzimi, fermentasyon, moleküler modeller (şeker, protein vs) | |
10) | biyo-enerji, biyo-kütle üretimi, ürün çeşitleri | |
11) | Etanol üretimi, biyo-dizel üretimi | |
12) | Biyo-enerji ve biyo-çeşitlilik | |
13) | Enerji üretimi ve kullanımı ile bağlantılı çevresel sorunlar, biyo-yakıt ekonomisi | |
14) | Değerlendirme ve proje sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları ve gerekecek ek bilgiler, dersten sorumlu öğretim elemanı tarafından sağlanacaktır. will be provided by the instructor |
Diğer Kaynaklar: | Boyle (Godfrey) Renewable Energy – power for a sustainable future, Oxford University Press 2004, 432 pages Robert C. Brown. 2003. Biorenewable Resources: Engineering New Products from Agriculture. Iowa state Press, Blackwell Pulishing |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 15 |
Sunum | 1 | % 15 |
Projeler | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Ara Juri | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 85 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 15 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer | 1 | 8 | 8 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Ödevler | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 210 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Enerji ve çevre odaklı mühendislik problemlerini kurgulayabilme, yenilikçi yöntemler uygulayarak çözüm üretme | 5 |
2) | Bilimsel araştırma ve literatür tarama yöntemleri ile gerekli bilgiye ulaşabilme becerisi kazanma | 4 |
3) | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisinin yanısıra değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi kazanma | 4 |
4) | Yenilikçi ve orijinl fikirler, yöntemler, tasarımlar ve çözümler geliştirebilme becerisi kazanma | 4 |
5) | Mühendislik uygulamarında kullanılabilen modern teknikler ve yöntemler ve bunların adaptasyon ve uygulanabilme sınırlarına dair kapsamlı bilgi edinme | 5 |
6) | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | 3 |
7) | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | 2 |
8) | Mesleki becerilerini, yaptığı çalışmaların sonuç ve uygulamalarını alanında veya alanı dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | 3 |
9) | Yaptığı her türlü mesleki çalışma ve uygulamada toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | 5 |
10) | Çalışma ve uygulama alanlarında oluşan yenilikler hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | 5 |
11) | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | 5 |