ENERJİ VE ÇEVRE YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ENV5002 | Çevresel Planlama ve Etki Değerlendirmesi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. GÖKSEL DEMİR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Çevresel etki değerlendirmesi oldukça zorlu ve karmaşık bir süreç olabilmektedir. Bu ders kümülatif etki değerlendirmesi, seragazı emisyonlarının değerlendirmesi, risk analizleri, sosyal etki değerlendirmesi ve uluslararası çevresel etki değerlendirmesi gibi birbiriyle ilgili farklı olguları tek bir çerçevede bütünleştirmeyi hedeflemektedir. Bu dersi tamamlayan bir öğrenci çevresel etki değerlendirme problemlerini çözmek için gerekli ve geçerli en yeni teknik ve yaklaşımlarla donatılmış olacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Çevre etki değerlendirmesini tarif etmek 2.ÇED ile ilgili birbiriyle ilgili konuları tek bir çerçevede bütünleştirmek 3.Emisyon değerlerini hesaplamak 4.Risk değerlendirme analizlerinden sonuç çıkarımında bulunmak 5.ÇED kapsamında bir sistemi analiz etmek 6.Sistem bileşenlerini çevresel ve sosyal etkilerini gözönünde bulunduracak şekilde derecelendirmek 7.Çevrede olan önemli bir değişimle ilgili bir değerlendirme önermek |
Proje öncesi çevresel envanter ve mevcut durum analizi. Çeşitli aşamalarda (inşaat, işletme, proje sonrası) projeden kaynaklanan çevresel etkilerinin belirlenmesi. Proje alternatiflerinin çevresel açıdan irdelenmesi. Doğrudan ve dolaylı çevresel etkiler. Proje sonrası ölçme, izleme ve değerlendirme. Stratejik Çevresel Etki Değerlendirmesi. Planlama sistemlerinde ve uygulamalarında sürdürülebilirliğin rolü. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Çevre etki değerlendirmesi: terminoloji, temel kavramlar, şartlar | |
2) | 2.Hafta: Kümülatif etki değerlendirmesi | |
3) | 3.Hafta: Kümülatif etki değerlendirmesi | Etki değerlendirmesi prensipleri ile ilgili ödev çalışması |
4) | 4.Hafta: Seragazı emisyonlarının değerlendirmesi | |
5) | 5.Hafta: Seragazı emisyonlarının değerlendirmesi | |
6) | 6.Hafta: Risk değerlendirmesi ve kaza analizleri | Seçilen bir endüstriyel prosesten gelen sera gazı emisyonları hesabı ve önerilen çözümler. |
7) | 7.Hafta: Risk değerlendirmesi ve kaza analizleri | |
8) | 8.Hafta: Arasınav / Sosyal etki değerlendirmesi ve çevre hukuku | İşlenen tüm konulara çalışma. |
9) | 9.Hafta: Sosyal etki değerlendirmesi ve çevre hukuku | |
10) | 10.Hafta: Sosyal etki değerlendirmesi ve çevre hukuku | Vakalar üzerinden etki değerlendirmesinin sosyal boyutunun açıklanması. |
11) | 11.Hafta: Uluslararası ÇED prosesi | |
12) | Uluslararası ÇED prosesi | |
13) | Çevre yönetim sistemleri | |
14) | Çevre yönetim sistemleri |
Ders Notları / Kitaplar: | Environmental Impact Assessment: A Guide to Best Professional Practices, Charles H. Ecclestone. 2011, CRC Press. ISBN: 1439828733 |
Diğer Kaynaklar: | Environmental Impact Assessment: A Guide to Best Professional Practices, Charles H. Ecclestone. 2011, CRC Press. ISBN: 1439828733 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Ödev | 3 | % 20 |
Sunum | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer | 1 | 16 | 16 |
Ödevler | 3 | 10 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 188 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisinin yanısıra değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi kazanma | 3 |
2) | Bilimsel araştırma ve literatür tarama yöntemleri ile gerekli bilgiye ulaşabilme becerisi kazanma | 3 |
3) | Enerji ve çevre odaklı mühendislik problemlerini kurgulayabilme, yenilikçi yöntemler uygulayarak çözüm üretme | 4 |
4) | Yenilikçi ve orijinl fikirler, yöntemler, tasarımlar ve çözümler geliştirebilme becerisi kazanma | 2 |
5) | Mühendislik uygulamarında kullanılabilen modern teknikler ve yöntemler ve bunların adaptasyon ve uygulanabilme sınırlarına dair kapsamlı bilgi edinme | 5 |
6) | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | 3 |
7) | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | 5 |
8) | Mesleki becerilerini, yaptığı çalışmaların sonuç ve uygulamalarını alanında veya alanı dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | 5 |
9) | Yaptığı her türlü mesleki çalışma ve uygulamada toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | 5 |
10) | Çalışma ve uygulama alanlarında oluşan yenilikler hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | 4 |
11) | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | 5 |