ENERJİ VE ÇEVRE YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ENV5001 | Sürdürülebilir Enerji ve Çevre | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HATİCE ESER ÖKTEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | İşlevsel bir toplumun olmazsa olmazlarından biri de enerjidir. Bu derste enerji kaynakları, enerji teknolojilerinin gelişimi ve çevre ile olan etkileşimleri sürdürülebilirlik çerçevesinden irdelenecektir. Ayrıca ders boyunca sürdürülebilirlik kavramı model, ölçütler ve geleceğe dair projeksiyonlar bağlamında açıklanacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Sürdürülebilirlik bileşenlerini özetlemek ve çerçevesini çizmek 2. Sürdürülebilir çevre bağlamında yaşam boyu öğrenim prosesini başlatmak 3.Bir yandan dünyanın kaynaklarını korurken digger yandan enerji ile alakalı faydaları uygulamaya koymak 4.Farklı teknoloji ve politikaların güçlü ve zayıf yönlerini tartışmak 5.Sürdürülebilirlik modellerini kısıtları gözönünde bulundurarak eleştirmek 6.Sürdürülebilirlik modellerinde kullanılan ölçütleri değerlendirmek ve hesaplamak 7.Belirli bir durum için sürdürülebilirlik kavramının altını çizen yazılı bir rapor hazırlamak ve bir sözlü sunum yapmak |
Sürdürülebilir sistemlerin tanımı. Sürdürülebilirliğin termodinamik temelleri. Çevresel, toplumsal, ekonomik sürdürülebilirlik. İlkeler ve kavramlar: sürdürülebilirliğin boyutları ve kapsamı; küresel hedefler; tüketim, nüfus, teknoloji ve kaynaklar arasındaki ilşkiler, çevresel etkiler; sürdürülebilirliğin ölçümü; ekolojik ayakizi analizi; biyolojik çeşitlilik. Çevresel boyut: çevrenin yönetimi; tüketimin yönetimi; madde döngüleri. Ekonomik boyut: ekonomik büyüme ile çevresel bozulma arasındaki sebep sonuç ilişkilerinin analizi; doğa ve ekonomik dışsallık; ekonomik fırsat analizi. Sosyal boyut: barış, güvenlik ve sosyal adalet; insan yerleşimleri; insan-doğa ilişkileri. Eko-sosyo-kültürel evrim. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sürdürülebilir enerji : sürdürülebilir gelişme | |
2) | Enerji kaynaklarının tahmini ve değerlendirmesi | |
3) | Enerjinin yerel, bölgesel ve küresel etkileri | Ödev üzerinde çalışma |
4) | Enerjinin yerel, bölgesel ve küresel etkileri | |
5) | Projelerde ekonomik değerlendirme | |
6) | Enerji sistemleri ve sürdürülebilirlik ölçütleri | Ödev üzerinde çalışma |
7) | Enerji sistemleri ve sürdürülebilirlik ölçütleri | |
8) | Fosil yakıtlar / Arasınav | |
9) | Fosil Yakıtlar | |
10) | Nükleer Güç | Ödev üzerinde çalışma |
11) | Yenilenebilir Enerji Kaynakları | |
12) | Yenilenebilir Enerji Kaynakları | |
13) | Sürdürülebilirlik Model Uygulamaları: Durum değerlendirmeleri | |
14) | Genişletilmiş Ekzerji Muhasebesi |
Ders Notları / Kitaplar: | 1) Sustainable Energy: Choosing among options, Jefferson F. Tester, Elisabeth M. Drake, Michael J. Driscoll, Michael W. Golay, William A. Peters. 2005, MIT Press ISBN: 0262201534 |
Diğer Kaynaklar: | 1) Energy Production and sustainable energy production in Turkey, İbrahim Yüksel, Renewable Energy 35 (2010). |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Ödev | 3 | % 20 |
Sunum | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 70 |
Sunum / Seminer | 3 | 18 |
Ödevler | 3 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 |
Final | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü | 190 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisinin yanısıra değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi kazanma | 4 |
2) | Bilimsel araştırma ve literatür tarama yöntemleri ile gerekli bilgiye ulaşabilme becerisi kazanma | 5 |
3) | Enerji ve çevre odaklı mühendislik problemlerini kurgulayabilme, yenilikçi yöntemler uygulayarak çözüm üretme | 4 |
4) | Yenilikçi ve orijinl fikirler, yöntemler, tasarımlar ve çözümler geliştirebilme becerisi kazanma | 3 |
5) | Mühendislik uygulamarında kullanılabilen modern teknikler ve yöntemler ve bunların adaptasyon ve uygulanabilme sınırlarına dair kapsamlı bilgi edinme | 5 |
6) | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | 5 |
7) | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | 4 |
8) | Mesleki becerilerini, yaptığı çalışmaların sonuç ve uygulamalarını alanında veya alanı dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | 5 |
9) | Yaptığı her türlü mesleki çalışma ve uygulamada toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | 4 |
10) | Çalışma ve uygulama alanlarında oluşan yenilikler hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | 5 |
11) | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | 5 |