PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP1506 Modern Ortadoğu Tarihi Güz
Bahar
3 0 3 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BURCU ALARSLAN ULUDAŞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı , I. Dünya savaşı ve sonrasında modern Ortadoğu’nun şekillenişi ve sonrası ortaya çıkan Ortadoğu ülkelerinin gelişimleri ile 20.yüzyılda Ortadoğu’da gerçekleşen güç mücadeleleri hakkında bilgi vermektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi alan öğrenciler Ortadoğu'nun geçirdiği dönüşüm hakkında bilgiye sahip olacaklar.
1-Ortadoğu coğrafyası hakkında bilgi edinir.
2-Osmanlı İmparatorluğu’ndan ayrılarak Ortadoğu’da devletleşme sürecine giren ülkelerin günümüze kadar gelişim süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
3-Ortadoğu ulusları hakkında bilgi sahibi olur.
4-20.YY da Ortadoğu üzerine yürütülen güç mücadeleleri hakkında bilgi sahibi olur.
5-20. YY boyunca Ortadoğu’nun geçirdiği siyasi, ekonomik, kültürel ve sosyal dönüşümü bilir.

Dersin İçeriği

Bu ders, günümüz Ortadoğusundaki belli başlı konuları inceleyecektir; devlet gücü, siyasi ekonomi ve enerji politikası, ve dinin politakada rolü gibi.
Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri: anlatım, bireysel çalışma, okuma, tartışmadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) I. Dünya Savaşı ve Ortadoğu
2) İki savaş arası dönemde Ortadoğu: Türkiye (1919-1945)
3) İki savaş arası dönemde Ortadoğu: İran (1919-1945)
4) İki savaş arası dönemde Ortadoğu: Mısır (1919-1945)
5) İki savaş arası dönemde Ortadoğu: Suriye,Irak, (1919-1945)
6) Ürdün Lübnan ve Suudi Arabistan’da siyasi gelişmeler (!919-1945)
7) Manda yönetiminde Filistin ve Siyonizm
8) Ara Sınav Haftası
9) Filistin meselesi ve İsrail devletinin Kuruluşu
10) Soğuk Savaş Sürecinde İran 1945-1970
11) Soğuk Savaş Sürecinde Mısır 1945-1970
12) Soğuk Savaş sürecinde Suriye, Irak Lübnan 1945-1970
13) Soğuk Savaş Sürecinde İsrail ve Filistin Meselesi 1948-1970
14) Genel değerlendirme 20. Yüzyıl ve Ortadoğu: Körfez Savaşı'ndan sonra Ortadoğu'nun yeniden dizayn edilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Course Notes / Textbooks: Roger Owen (2003) State, Power and Politics in the Making of the Modern Middle East. Routledge, London and New York; M.E. Yapp (1996) The Near East Since the First World War. Longman, Pearson, Essex.; Articles to be announced.
Diğer Kaynaklar: T.G. Fraser, Modern Ortadoğu’nun Kuruluşu, Remzi Kitapevi, , İstanbul, Kasım 2011.
-Roger Owen, 20. Yüzyılda Ortadoğu Ekonomileri Tarihi, Sabancı Üniv. Yay., İst. 2002.
-Arthur Goldschmidt, Lawrence Davidson, Kısa Ortadoğu Tarihi, Doruk yay., İst. 2018.
-William L. Cleveland, Modern Ortadoğu Tarihi, Agora kitaplığı, İst. 2008.
-Sean McMeekın, Osmanlı’da Son Fasıl: Savaş-Devrim ve Ortadoğu’nun Şekillenişi, YKY, İst. 2015.
-Ortadoğu’da Değişim ve Türkiye, Edit: Atila Sandıklı, Erdem Kaya, Bilgesam yay., İst. 2014.
-Ortadoğu: Aktörler, Unsurlar, Sistemler, Edit: Mehmet Şahin, Kopemik yay., İst. 2019.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 2 24
Sunum / Seminer 1 5 5
Ödevler 1 10 10
Küçük Sınavlar 1 10 10
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 92

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. 2
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 1
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). 1
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. 1
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. 1
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. 1
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. 1
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. 1
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. 5
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. 2
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. 3
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. 3