TEKSTİL VE MODA TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1121 | Tiyatroya Giriş | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. SERKAN ÜSTÜNER |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. SERKAN ÜSTÜNER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | none |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencileri tarihsel bir perspektiften bakarak dünya tiyatrosunun belli başlı akımlarıyla, üreticileriyle ve eserleriyle tanıştırmaktır. Antik Yunan’dan 18. yüzyıla değin tiyatronun dünya üzerindeki farklı çağlarda ve farklı kültürlerde geçirdiği değişim ve gelişim süreçleri, ele alınan dönemin toplumsal koşullarıyla paralel olarak incelenecek, böylece sanat ve toplum ilişkisi irdelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrenci; 1- Tiyatro sanatını tanır, tarihsel sürecini öğrenir, dram sanatı hakkında bilgi sahibi olur. 2- Başta tiyatro olmak üzere sanatının toplum üzerindeki yansımasını ve etkisini değerlendirme yetisi kazanır. 3- Kültür ve Tiyatro arasındaki ilikiyi anlar ve analiz eder. 4- Farklı tiyatro türlerini, drama formlarını tanır, bu türleri Dönemlerine göre değerlendirir, ve karşılaştırır. 5- Rejisör, dramaturg, aktör gibi tiyatro görevlilerini tanımlar, işlevselliklerini tartışır, sanat-sanatçı ilişkisini Kurar. 6- Komedya, tragedya, fars, beden-dili, ses, diksiyon ,tirad gibi sahne sanatı terimlerini tanır, genel kültürünü geliştirir. 7- Çağdaş tiyatro algısını kavrar, tanımlar. Çağdaş tiyatro Akımlarını , diğer akımlarla tarihsel süreçlerine göre Karşılaştırır, değerlendirir. Analiz etme ve yorumlama yetisinin geliştirir. 8- Tiyatro oyunlarını/metinleri analiz etme yöntemlerini öğrenir ve tanır. Eleştirsel gözle düşünme, değerlendirme yetisi kazanır ve ya geliştirir. |
Başlangıcından günümüze uzanan Tiyatro tarihi, tiyatro akımları, dram sanatının temel türleri, tiyatro terimleri, tiyatro tarihine yöne veren önemli yazarlar, yönetmenler ve tiyatro kuramcılarını incelemek, tiyatro oyunları izlemek ve değerlendirmek dersin içeriğini oluşturur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tiyatro Nedir? | Sanat ve Tiyatro. Tiyatro tanımı. |
2) | Tiyatronun Kaynağı ve Kökeni | M.Ö 500’lü yıllarda yaşam ve sanat |
3) | Antik Medeniyetlerde Tiyatral Törenler/ Ayinler/ Kutlamalar | Eski Mısır , ve Anadolu Medeniyetlerinde çok tanrılı dinler, Dini Törenler. “Osirisin Acı Çekme” oyunu |
4) | Antik Yunan Tiyatrosu | Atina’da yaşam, Zeus / Apollon Törenleri ve Dionisos Şenlikleri |
5) | Tragedya ve Komedya | Poetika / Aristotales , Sofokles, Euripides ve Aristophanes |
6) | Roma Dönemi Tiyatrosu | Kolezyum, Gladyatörler ve Arena, Terentius, Plautus. |
7) | Temel Tiyatro Terimleri ve Dram Türleri | Tiyatro Terminolojisi ve Komedi, Trajedi, Drama ve alt türler. |
8) | Ara Sınav Haftası | |
9) | Rönesans ve Tiyatro | İspanya, Fransa, İtalya- Mimari, Akımlar,Commedia Dell’arte, Lope De Vega, Moliere, Racine, Calderon, |
10) | Elizabeth Dönemi Tiyatrosu | 16. yy’da edebiyat,İngiltere’de rönesans, Saray-Kilise,W.Shakespeare |
11) | Tiyatroda Akımlar / Bertolt Brecht ve Epik Tiyatro | Klasikçilik, Romantizm, Naturalizm(doğalcılık) Simgecilik, Dışavurumculuk, Gerçekçilik / Üç Kuruşluk Opera / B. Brecht |
12) | Stanislavski, Çehov ve Moskova Sanat Tiyatrosu | Stanislavski Metodu, Martı, Vişne Bahçesi , Vanya Dayı Anton Çehov |
13) | Çağdaş Tiyatro Anlayışı ve Çağdaş Yazarlar | Absürd, Avant-garde, Underground , İn-yer-face tiyatro hareketleri. |
14) | Çağdaş Tiyatro Algısı ve Çağdaş Oyunlar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Dünya Tiyatro Tarihi 1- 2 / Özdemir Nutku Tiyatro Tarihi /Memet Fuat Antik Yunan Tragedyaları / Sofokles, Eurupides Poetika / Aristotales Bütün Oyunları / Shakespeare, Brecht, Çehov Dram Sanatı / Özdemir Nutku Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi / Sevda Şener |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Uygulama | 3 | % 5 |
Ödev | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Uygulama | 3 | 5 | 15 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 3 | 30 |
Ödevler | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 98 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sanatsal yaratım ve temel tasarım prensiplerini kavrar ve kurguladığı sanat ve tasarım nesnelerini bu çerçevede uygular. | |
2) | Tekstil ve moda tasarım süreçleri için gerekli çok yönlü araştırmayı yürütür ve sonuçlarını analiz edip yorumlar. | |
3) | Farklı tarihsel dönemlere ve kültürlere ait ögeleri amacına uygun şekilde kullanarak özgün ve uygulanabilir kumaş, giysi ve desen tasarımları yapar. | |
4) | Tekstil ham madde ve malzemelerini tanır. | |
5) | Giysi ve kumaş yüzeyi tasarımı sürecinde bilgisayar programlarını etkin kullanır. | |
6) | Giysi tasarımlarının uygulanması ve ürün üretimine yönelik mesleki teknik bilgiye sahip olur; bu bağlamda teknolojik araç ve gereçleri tanır ve kullanır. | |
7) | Tekstil ve giysi tasarım-üretim-sunum süreçlerinde disiplinler arası etkileşim ve iletişimin önemini kavrar ve bunu süreçlere yansıtır. | |
8) | Mesleki uygulamalarda programlı ve disiplinli çalışır. | |
9) | Üretkenliğinin, yaratıcılığının ve mesleki yeterliliklerinin devamı için yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini fark eder. | |
10) | Mesleki uygulamalarda etik sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular; ilgili yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. | |
11) | Tekstil ve moda tasarımı alanında etkin görsel, yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |
12) | Her alandan güncel ve çağdaş konulara ilişkin bilgi birikimini tekstil ve giysi tasarımı içerikli mesleki kuramsal ve uygulamalı çalışmalarına yansıtır; bu konuların toplumsal ve evrensel boyuttaki etkilerini kavrar. | |
13) | Sosyal adalet, çevre bilinci, kalite kültürü, kültürel değerlerin korunması konularında yeterli bilince sahip olur. |