SİNEMA VE MEDYA ARAŞTIRMALARI (İNGİLİZCE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CMR6028 | Görüntü, Metin ve Kültür | Bahar | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL |
Dersin Amacı: | Bu ders, kültürü ve toplumu bir temsiller, imgeler ve metinler sistemi olarak ele almayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Kültürel ürünleri bir metinler ağının parçası olarak değerlendirebilir 2. Görsel ve metinsel temsillerde farkın nasıl üretildiğini anlar 3. Farklı anlatı biçimleri ve kültür ilişkisini değerlendirebilir 4. Farklı felsefi yaklaşımları toplum ve kültür ile ilişkili olarak değerlendirebilir 5. Toplum, kültür ve metinler üzerine eleştirel düşünme becerisi kazanır |
Bu derste, farklı anlatı biçimleri ürünü oldukları ve ürettikleri görme biçimi ekseninde ele alınacaktır. Metinleri farklı okuma biçimleri, bir parçası oldukları temsiller sisteminin ürünleri olarak ele alınacak ve bu dersi alan öğrenciler kültür ve topluma bir metinler ağı olarak odaklanacaktır. Farklı dönemlerin temel felsefi yaklaşımları imgelerin ve metinlerin üretimi ekseninde değerlendirilecektir. Ders işlenişi, ders anlatımı, seçilen metinler (sanat eserleri) üzerine tartışma ve sunumlar şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş ve Beklentiler | |
2) | Felsefi Düşüncenin Temelleri: Plato vs. Aristotle (tümdengelim vs. tümevarım) Orta Çağlar: St. Augustinus vs. Thomas Aquinas Rönesans ve Hümanizmin Yükselişi Perspektif Resmi | Okumalar: Plato – Republic (381 BC) Aristotle –Poetics (335 BC) Sophokles – Oedipus (429 BC) St. Augustine – The City of God (426 AD) Machiavelli – The Prince (1532) |
3) | Rasyonalizm Manzara Resmi ve Natürmort Aydınlanma (18.yy) Pozitivism (19.yy) Natüralizm ve Realizm | Okumalar: Descartes – Discourse on the Method and Meditations (1637) Kant – Critique of Pure Reason Comte – Positive Philosophy |
4) | İdealizm vs. Materyalizm (Hegel, Schelling, Fichte vs. Schopenhauer, Marx) Nietzsche ve Perspektivizm Empresyonizm | Okuma: Nietzsche – The Will to Power Film: Wim Wenders – Wings of Desire |
5) | Yüzyıl Sonu Dönüşümleri Romantizm vs. Realizm | Okumalar: Schorske – Fin-de-Siècle Vienna Benjamin – Pasajlar Zweig – The World of Yesterday Film: Walter Ruttman – Berlin Symphony of a Great City |
6) | Özden Önce Varoluş Levinas, Fenomenoloji ve Etik | Okumalar: Sartre – Being and Nothingness Camus – The Stranger Film: Godard – Vivre Sa Vie Okumalar: Levinas – Otherwise Than Being or Beyond Essence Bauman – Postmodern Ethics (Introduction) Film: Ashgar Farhadi – About Elly |
7) | Sunumlar Üzerine Tartışma | |
8) | Freud | Okumalar: Freud – Civilization and Its Discontents |
9) | Klasik Anlatı ve Modernizm Stravinsky (Tonal) vs. Schoenberg (Atonal) | Okuma: Woolf – Orlando Film: Wim Wenders – Paris, Texas |
10) | Yapısalcılık:Lévi-Strauss | Okumalar: Lévi-Strauss – The Savage Mind (giriş ve son bölüm) Film: Zeki Demirkubuz – Üçüncü Sayfa |
11) | Yapısalcılıktan Postyapısalcılığa: Barthes | Okumalar: Barthes - Introduction to the Structural Analysis of Narratives Barthes – S/Z Barbara Johnson – “The Critical Difference: BartheS/BalZac” |
12) | Postyapısalcılık ve Yapıbozum | Okumalar: Spivak – “Introduction to Derrida’s Of Grammatology” Derrida – Of Grammatology (First Chapter) Melville – Billy Budd Barbara Johnson – “Melville’s Fist: The Execution of Billy Budd” |
13) | Kavramlar Üzerine Tartışma | |
14) | Sunumlar ve Tartışma Genel Değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Augustine (1972). The City of God. trans.Henry Bettenson. NY: Penguen [BR65.A64/E5] Aristotle (1996). Poetics. trans. Malcolm Heath. London: Penguen [PN1040/.A513] Barth, John (1988). Lost in the Funhouse. Anchor Literary Library Barthes, Roland (1996). S/Z. çev. S.Öztürk Kasar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları [P99.B313] Barthes, Roland (1977). Introduction to the Structural Analysis of Narratives in Image, Music, Text. London: Fontana [PN37.B37 1977] Bauman, Zygmunt (2011). Postmodern Etik. çev. Alev Türker. Ankara: Ayrıntı Yayınları [BJ319 B3819] Benjamin, Walter (2002). Pasajlar. çev. Ahmet Cemal. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları [CB15 B4619 2002] Borges, J.L. (2017). Pierre Menard, Author of the Quixote. Ficciones içinde. çev. Tomris Uyarı, Fatih Özgüven. İstanbul: İletişim Yayınları [PQ7797 B635 F5319] Camus, Albert (2014). The Stranger. Vintage Books Comte, Auguste (2012). The Positive Philosophy. The Cornell University Library Digital Collections Descartes, Rene (1960). Discourse on the Method and Meditations. New York: Liberal Arts Press [B1848.E5 /D47 1960] Derrida, Jacques (1976). Of Grammatology. trans.Gayatri Spivak. Baltimore: Johns hopkins University Press [P105/.D4713 1976] Freud, Sigmund (2004). Civilization and Its Discontents. trans. David McLintock. London: Penguin Books [BF173/.F682 2004] Johnson, Barbara (1992). “The Critical Difference: BartheS/BalZac” in The Critical Difference: Essays in the Contemporary Rhetoric of Reading. Baltimore, London: Johns Hopkins University Press, pp. 3-13 Johnson, Barbara (1992).–“Melville’s Fist: The Execution of Billy Budd” in The Critical Difference: Essays in the Contemporary Rhetoric of Reading. Baltimore, London: Johns Hopkins University Press, pp. 79-110 Kant, Immanuel (1999). The Critique of Pure Reason. Cambridge University Press. Levinas, Emmanuel (1991). Otherwise Than Being or Beyond Essence. Springer [Online SPR2016.53670] Levi-Strauss, Claude (1968). The Savage Mind. Chicago: University of Chicago Press Lyotard, Jean Francois (1984). The Postmodern Condition. Minneapolis: University of Minnesota Press [BD162/.L913 1984] Machiavelli, Niccolo (1992). The Prince. New York: Dover [JC143/.M146 1992] Melville, Herman (2021). Billy Budd. East India Publishing Company Nietzsche, Frederic (1968). The Will to Power. New York: Vintage Books [B3313.W53/E5 1968] Plato (1974). The Republic. trans. Desmond Lee. Baltimre: Penguin [JC71/.P53 1974] Sartre, Jean Paul (2003). Being and Nothingness: An Essay on Phenomenological Ontology. trans. Hazel E. Barnes. London: Routledge [B2430.S33/E813 2003] Schorske, Carl E. (1981). Fin-de-Siècle Vienna. New York: Vintage Books [DB851/.S34 1981] Sophokles (1991). Rex Oedipus. New York: Dover Publications [PA4414.07/Y68 1991] Spivak, Gayatri. “Introduction to Derrida’s Of Grammatology” in Of Grammatology. trans.Gayatri Spivak. Baltimore: Johns hopkins University Press [P105/.D4713 1976] Woolf, Virginia (1973). Orlando: A Biography. New York [PR6045.072/075 1973] Zweig, Stefan (2013). The World of Yesterday. trans. Anthea Bell. Lincoln: University of Nebraska Press [PT2653.W42/Z46 2013] |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 15 |
Ödev | 1 | % 25 |
Sunum | 2 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer | 2 | 20 | 40 |
Ödevler | 1 | 48 | 48 |
Final | 1 | 52 | 52 |
Toplam İş Yükü | 294 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ulusal ve uluslararası literatüre katkı sağlayacak akademik bilgi ve ürün (konferans bildiri metni, makale, deneme, araştırma projeleri üretme ve değerlendirme vb gibi) üretme ve yorumlama konusunda azami yeterlik kazanır. | 4 |
2) | Sinema, medya ve kültürel çalışmalar disiplinleri içinde özel bir araştırma alanı hakkında geniş bir literatür bilgisi ve kavrayışı kazanır. | 3 |
3) | Sinema, medya ve kültürel çalışmalar alanlarındaki temel kavramları ve düşünme prensiplerine ilişkin bilgilere sahip olur. | 2 |
4) | Türkçe ve İngilizce dilinde yayımlanabilecek araştırma projeleri ve çıktıları üretebilmek için gerekli olan akademik yetenekleri kazanır. | 3 |
5) | Sinema, medya ve kültürel incelemeler alanlarına içkin bir konu hakkında etik değerleri ve kurallara uygun olarak tutarlı analiz, saptama ve yorum yapabilme becerisi kazanır. | 3 |
6) | Yaygın etki üreten ve özgün değer taşıyan araştırmaları üretme konusunda akademik sorumluluk ve bilinç sahibi olur. | 4 |
7) | Sinema, medya ve kültürel araştırmalar alanları içerisinde analiz edilebilecek her konuyu tarihsel, kültürel, ekonomik ve siyasi birleşenleri ile yorumlayabilme becerisine sahip olur. | 3 |
8) | Kantitatif ve Kalitatif araştırma yöntemlerini bilir ve uygulama yeteneği kazanır. | 2 |