SİNEMA VE MEDYA ARAŞTIRMALARI (İNGİLİZCE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CMR6028 Görüntü, Metin ve Kültür Bahar 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL
Dersin Amacı: Bu ders, kültürü ve toplumu bir temsiller, imgeler ve metinler sistemi olarak ele almayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Kültürel ürünleri bir metinler ağının parçası olarak değerlendirebilir
2. Görsel ve metinsel temsillerde farkın nasıl üretildiğini anlar
3. Farklı anlatı biçimleri ve kültür ilişkisini değerlendirebilir
4. Farklı felsefi yaklaşımları toplum ve kültür ile ilişkili olarak değerlendirebilir
5. Toplum, kültür ve metinler üzerine eleştirel düşünme becerisi kazanır

Dersin İçeriği

Bu derste, farklı anlatı biçimleri ürünü oldukları ve ürettikleri görme biçimi ekseninde ele alınacaktır. Metinleri farklı okuma biçimleri, bir parçası oldukları temsiller sisteminin ürünleri olarak ele alınacak ve bu dersi alan öğrenciler kültür ve topluma bir metinler ağı olarak odaklanacaktır. Farklı dönemlerin temel felsefi yaklaşımları imgelerin ve metinlerin üretimi ekseninde değerlendirilecektir. Ders işlenişi, ders anlatımı, seçilen metinler (sanat eserleri) üzerine tartışma ve sunumlar şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş ve Beklentiler
2) Felsefi Düşüncenin Temelleri: Plato vs. Aristotle (tümdengelim vs. tümevarım) Orta Çağlar: St. Augustinus vs. Thomas Aquinas Rönesans ve Hümanizmin Yükselişi Perspektif Resmi Okumalar: Plato – Republic (381 BC) Aristotle –Poetics (335 BC) Sophokles – Oedipus (429 BC) St. Augustine – The City of God (426 AD) Machiavelli – The Prince (1532)
3) Rasyonalizm Manzara Resmi ve Natürmort Aydınlanma (18.yy) Pozitivism (19.yy) Natüralizm ve Realizm Okumalar: Descartes – Discourse on the Method and Meditations (1637) Kant – Critique of Pure Reason Comte – Positive Philosophy
4) İdealizm vs. Materyalizm (Hegel, Schelling, Fichte vs. Schopenhauer, Marx) Nietzsche ve Perspektivizm Empresyonizm Okuma: Nietzsche – The Will to Power Film: Wim Wenders – Wings of Desire
5) Yüzyıl Sonu Dönüşümleri Romantizm vs. Realizm Okumalar: Schorske – Fin-de-Siècle Vienna Benjamin – Pasajlar Zweig – The World of Yesterday Film: Walter Ruttman – Berlin Symphony of a Great City
6) Özden Önce Varoluş Levinas, Fenomenoloji ve Etik Okumalar: Sartre – Being and Nothingness Camus – The Stranger Film: Godard – Vivre Sa Vie Okumalar: Levinas – Otherwise Than Being or Beyond Essence Bauman – Postmodern Ethics (Introduction) Film: Ashgar Farhadi – About Elly
7) Sunumlar Üzerine Tartışma
8) Freud Okumalar: Freud – Civilization and Its Discontents
9) Klasik Anlatı ve Modernizm Stravinsky (Tonal) vs. Schoenberg (Atonal) Okuma: Woolf – Orlando Film: Wim Wenders – Paris, Texas
10) Yapısalcılık:Lévi-Strauss Okumalar: Lévi-Strauss – The Savage Mind (giriş ve son bölüm) Film: Zeki Demirkubuz – Üçüncü Sayfa
11) Yapısalcılıktan Postyapısalcılığa: Barthes Okumalar: Barthes - Introduction to the Structural Analysis of Narratives Barthes – S/Z Barbara Johnson – “The Critical Difference: BartheS/BalZac”
12) Postyapısalcılık ve Yapıbozum Okumalar: Spivak – “Introduction to Derrida’s Of Grammatology” Derrida – Of Grammatology (First Chapter) Melville – Billy Budd Barbara Johnson – “Melville’s Fist: The Execution of Billy Budd”
13) Kavramlar Üzerine Tartışma
14) Sunumlar ve Tartışma Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Augustine (1972). The City of God. trans.Henry Bettenson. NY: Penguen [BR65.A64/E5]
Aristotle (1996). Poetics. trans. Malcolm Heath. London: Penguen [PN1040/.A513]
Barth, John (1988). Lost in the Funhouse. Anchor Literary Library
Barthes, Roland (1996). S/Z. çev. S.Öztürk Kasar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları [P99.B313]
Barthes, Roland (1977). Introduction to the Structural Analysis of Narratives in Image, Music, Text. London: Fontana [PN37.B37 1977]
Bauman, Zygmunt (2011). Postmodern Etik. çev. Alev Türker. Ankara: Ayrıntı Yayınları [BJ319 B3819]
Benjamin, Walter (2002). Pasajlar. çev. Ahmet Cemal. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları [CB15 B4619 2002]
Borges, J.L. (2017). Pierre Menard, Author of the Quixote. Ficciones içinde. çev. Tomris Uyarı, Fatih Özgüven. İstanbul: İletişim Yayınları [PQ7797 B635 F5319]
Camus, Albert (2014). The Stranger. Vintage Books
Comte, Auguste (2012). The Positive Philosophy. The Cornell University Library Digital Collections
Descartes, Rene (1960). Discourse on the Method and Meditations. New York: Liberal Arts Press [B1848.E5 /D47 1960]
Derrida, Jacques (1976). Of Grammatology. trans.Gayatri Spivak. Baltimore: Johns hopkins University Press [P105/.D4713 1976]
Freud, Sigmund (2004). Civilization and Its Discontents. trans. David McLintock. London: Penguin Books [BF173/.F682 2004]
Johnson, Barbara (1992). “The Critical Difference: BartheS/BalZac” in The Critical Difference: Essays in the Contemporary Rhetoric of Reading. Baltimore, London: Johns Hopkins University Press, pp. 3-13
Johnson, Barbara (1992).–“Melville’s Fist: The Execution of Billy Budd” in The Critical Difference: Essays in the Contemporary Rhetoric of Reading. Baltimore, London: Johns Hopkins University Press, pp. 79-110
Kant, Immanuel (1999). The Critique of Pure Reason. Cambridge University Press.
Levinas, Emmanuel (1991). Otherwise Than Being or Beyond Essence. Springer [Online SPR2016.53670]
Levi-Strauss, Claude (1968). The Savage Mind. Chicago: University of Chicago Press
Lyotard, Jean Francois (1984). The Postmodern Condition. Minneapolis: University of Minnesota Press [BD162/.L913 1984]
Machiavelli, Niccolo (1992). The Prince. New York: Dover [JC143/.M146 1992]
Melville, Herman (2021). Billy Budd. East India Publishing Company
Nietzsche, Frederic (1968). The Will to Power. New York: Vintage Books [B3313.W53/E5 1968]
Plato (1974). The Republic. trans. Desmond Lee. Baltimre: Penguin [JC71/.P53 1974]
Sartre, Jean Paul (2003). Being and Nothingness: An Essay on Phenomenological Ontology. trans. Hazel E. Barnes. London: Routledge [B2430.S33/E813 2003]
Schorske, Carl E. (1981). Fin-de-Siècle Vienna. New York: Vintage Books [DB851/.S34 1981]
Sophokles (1991). Rex Oedipus. New York: Dover Publications [PA4414.07/Y68 1991]
Spivak, Gayatri. “Introduction to Derrida’s Of Grammatology” in Of Grammatology. trans.Gayatri Spivak. Baltimore: Johns hopkins University Press [P105/.D4713 1976]
Woolf, Virginia (1973). Orlando: A Biography. New York [PR6045.072/075 1973]
Zweig, Stefan (2013). The World of Yesterday. trans. Anthea Bell. Lincoln: University of Nebraska Press [PT2653.W42/Z46 2013]

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 15
Ödev 1 % 25
Sunum 2 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Sunum / Seminer 2 20 40
Ödevler 1 48 48
Final 1 52 52
Toplam İş Yükü 294

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ulusal ve uluslararası literatüre katkı sağlayacak akademik bilgi ve ürün (konferans bildiri metni, makale, deneme, araştırma projeleri üretme ve değerlendirme vb gibi) üretme ve yorumlama konusunda azami yeterlik kazanır. 4
2) Sinema, medya ve kültürel çalışmalar disiplinleri içinde özel bir araştırma alanı hakkında geniş bir literatür bilgisi ve kavrayışı kazanır. 3
3) Sinema, medya ve kültürel çalışmalar alanlarındaki temel kavramları ve düşünme prensiplerine ilişkin bilgilere sahip olur. 2
4) Türkçe ve İngilizce dilinde yayımlanabilecek araştırma projeleri ve çıktıları üretebilmek için gerekli olan akademik yetenekleri kazanır. 3
5) Sinema, medya ve kültürel incelemeler alanlarına içkin bir konu hakkında etik değerleri ve kurallara uygun olarak tutarlı analiz, saptama ve yorum yapabilme becerisi kazanır. 3
6) Yaygın etki üreten ve özgün değer taşıyan araştırmaları üretme konusunda akademik sorumluluk ve bilinç sahibi olur. 4
7) Sinema, medya ve kültürel araştırmalar alanları içerisinde analiz edilebilecek her konuyu tarihsel, kültürel, ekonomik ve siyasi birleşenleri ile yorumlayabilme becerisine sahip olur. 3
8) Kantitatif ve Kalitatif araştırma yöntemlerini bilir ve uygulama yeteneği kazanır. 2