MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FİZ6038 Klasik Elektrodinamik II Güz
Bahar
3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SARPER ÖZHARAR
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Klasik elektrodinamik ilkelerini elektromagnetik radyasyon, elektromagnetik dalgaların yayılmasını anlamada kullanımı ve relativitenin elektromagnetik alanlara bakışımıza etkilerinin aktarılması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Klasik elektrodinamiği, elektromagnetik dalgaların oluşumunu ve yayılmasını anlamada kullanmak.
2- Elektrodinamikte relatistik etkilerini kavramak.
3- Elektrik ve magnetik alanı, relatiteyi de gözönüne alarak ilişkilendirmek.

Dersin İçeriği

1 Maxwell denklemlerinin ve
sonuçlarının tekrarı. Klasik
2 Elektrodinamik I'de
öğrenilenlerin hatırlatılması.
3 Korunum yasaları. Yük, enerji
ve momentumun korunumu.
4 Tek boyutta elektromagnetik
dalgalar
5 Boşlukta ve madde içinde elektromagnetik dalgalar.
Elektromagnetik dalgaların soğurulması ve saçılması.
Elektromagnetik dalga kılavuzları.
6 Potansiyeller ve alanlar.
7 Gauge invariyans.
8 Elektromagnetik dalgaların
oluşumu, ışıma. Dipol ışıması
9 Nokta yüklerin ışıması.
10 Özel relativite teorisi
11 Relativistik mekanik
12 Relativistik Elektrodin

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Maxwell denklemlerinin ve sonuçlarının tekrarı. Klasik Elektrodinamik I'de öğrenilenlerin hatırlatılması.
2) Korunum yasaları. Yük, enerji ve momentumun korunumu.
3) Tek boyutta elektromagnetik dalgalar
4) Boşlukta ve madde içinde elektromagnetik dalgalar.
5) Elektromagnetik dalgaların soğurulması ve saçılması. Elektromagnetik dalga kılavuzları.
6) Potansiyeller ve alanlar.
7) Gauge invariyans.
8) Elektromagnetik dalgaların oluşumu, ışıma. Dipol ışıması
9) Nokta yüklerin ışıması.
10) Özel relativite teorisi
11) Özel relativite teorisi (devam)
12) Relativistik mekanik
13) Relativistik Elektrodinamik
14) Elektromagnetik alan tensörü ve alanın Lorentz dönüşümü

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: The Classical Theory of Fields,L.D.Landau and E.M.Lifshitz,Butterworth Heinemann,Amsterdam,1987

Classical Electrodynamics,J.D.Jackson,Wiley,NJ,1999.

Introduction to Electrodynamics, David. J. Griffiths
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ara Sınavlar 1 28 28
Final 1 46 46
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. 4
2) Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme) 4
3) Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. 4
4) Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. 2
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 2
6) Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. 4
7) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. 5
8) Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme. 5
9) Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. 4
10) Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama. 5
11) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek 3
12) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek. 3