MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FİZ6029 Yarıiletken Fiziği Güz
Bahar
3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. LÜTFİ ARDA
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Yarıiletkenler fiziğinin temelleri hakkında temel bilgiler vermek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1-Yarıiletkenler fiziğinin temelleri hakkında bilgiler edinmek.
2-Katı Hal fiziğinin temelleri hakkında bilgiler edinmek
3-Yarıiletken cihazların fiziksel temelleri hakkında bilgiler edinmek.

Dersin İçeriği

Bu derste Kristallerde enerji bant yapısı,yalıtkanlar, yarıiletkenler, metaller, Yarıiletkenlerin reel kristal yapısı, Yarıiletkenlerde elektron ve hol istatistiği,Yarıiletkenlerde iletkenlik etkileri, Siklotron rezonans, plazma frekansı , Yarıiletkenlerde Hall efekti, Yarıiletkenlerin optik özellikleri, Yarıiletkenlerde fotoiletkenlik modelleri , Yarıiletkenlerde sıcaklıkla uyarılmış akım , Ekzitonlar: Frenkel ve Vanye-Mott ekzitonları , Yarıiletkenlerde fononlar, Raman efekti , Modern yarıiletken fiziği, Modern yarıiletken fiziği: kuantum Hall efekti, yarıiletken lazerler, fotonik kristaller öğretilecek.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kristallerde enerji bant yapısı,yalıtkanlar, yarıiletkenler, metaller.
2) Blokh teoremi, yasak bant, etkin kutle
3) Yarıiletkenlerin reel kristal yapısı: noktasal ve lineer defektler, donorlar ve akseptorlar
4) Yarıiletkenlerde elektron ve hol istatistiği
5) Yarıiletkenlerde iletkenlik etkileri, Om kanunu,iletkenlik
6) Mobilite, elektron-fonon etkileşmesi
7) Siklotron rezonans, plazma frekansı
8) Yarıiletkenlerde Hall efekti
9) Optical transitions in semiconductors:direct and indirect transitions.
10) Yarıiletkenlerde fotoiletkenlik modelleri, Yarıiletkenlerde sıcaklıkla uyarılmış akım ( thermally stimulated current)
11) Ekzitonlar: Frenkel ve Vanye-Mott ekzitonları
12) Yarıiletkenlerde fononlar, Raman efekti
13) Modern yarıiletken fiziği: kuantum Hall efekti, yarıiletken lazerler, fotonik kristaller
14) Modern yarıiletken fiziği: kuantum Hall efekti, yarıiletken lazerler, fotonik kristaller

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kittel - Introduction to Solid State Physics, Smith – Semiconductors
Diğer Kaynaklar: Makalaler-Articles

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 5 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 5 12 60
Ara Sınavlar 1 22 22
Final 1 34 34
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. 3
2) Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme) 4
3) Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. 4
4) Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. 4
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 2
6) Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. 2
7) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. 5
8) Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme. 5
9) Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. 5
10) Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama. 5
11) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek 4
12) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek. 5