MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT6027 Yarı-Riemann Geometrisi Güz
Bahar
3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ERTUĞRUL ÖZDAMAR
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Yarı-Riemann Geometrisi dersi, Lorentzian ve genelde de Yarı-Riemannian geometriye bir giriş dersidir. Derste araştırmacının gereksinimlerini karşılayacak temel bilgiler amaçlanmıştır

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başaran bir öğrenci
1) Tensor eğrilik ve manifold kavramlarını bilir, iç-çarpımın rolünü çok iyi anlamıştır,
2) Yarı Riemann manifoldlarında uzaklık,alan ve eğrilik hesaplamalarını yapabilir
3) Yarı Riemann manifoldlarında geodeziklerin özelliklerini , kronoloji, zaman konisi gibi kavramları da relativistik olarak açıklayabilir
4) Görecelilik kavramının paradokslarını anlamıştır.
5) Katlı çarpım ve metriğini bütün özelliklerini yorumlayabilir.

Dersin İçeriği

Manifold teorisi, Tensorler, Yarı-Riemann manifoldları;izometriler, Levi-Civita koneksiyonu, Paralel öteleme, geodezikler, üstel dönüşüm, eğrilik, kesit eğriliği, yarı-riemaniann yüzeyler, Yarı-Riemann altmanifoldlar, ricci ve skalar eğrilikler, Yarı-Riemann çarpım manifoldları, lokal izometriler, Riemann ve Lorentz geometrisi;Gauss lemması, conveks açık kümeler, yay-uzunluğu, Riemannian uzaklık,Lorentz (causal) nedensellik karakteri, zaman konisi, Lokal Lorentz geometrisi, geodezikler, tamlık ve genişletilebilirlik, İnşalar; (Deck) güverte dönüşümleri, hacim elementi, vektör demetleri, lokal izometriler, Katlı (Warped) çarpımlar, İzometriler; izometri grupları, uzay formları, Homojen uzaylar

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Önbilgiler ve manifold teorisi
2) Manifold teorisi
3) Tensorler
4) Tensorler
5) Yarı-Riemann manifoldları;izometriler, Levi-Civita koneksiyonu, Paralel öteleme, geodezikler, üstel dönüşüm, eğrilik, kesit eğriliği, yarı-riemaniann yüzeyler
6) Yarı-Riemann altmanifoldlar, ricci ve skalar eğrilikler
7) Yarı-Riemann çarpım manifoldları, lokal izometriler
8) Riemann ve Lorentz geometrisi;Gauss lemması, conveks açık kümeler, yay-uzunluğu, Riemannian uzaklık
9) Lorentz (causal) nedensellik karakteri, zaman konisi
10) Lokal Lorentz geometrisi, geodezikler, tamlık ve genişletilebilirlik
11) İnşalar; (Deck) güverte dönüşümleri, hacim elementi, vektör demetleri, lokal izometriler
12) Katlı (Warped) çarpımlar
13) İzometriler; izometri grupları, uzay formları
14) Homojen uzaylar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Semi-Riemannian Geometry With Applications to Relativity,Barrett O'Neill, 103 Academic Press, ISBN: 0125267401
Diğer Kaynaklar: .

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Ödev 3 % 15
Ara Sınavlar 2 % 35
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ödevler 3 25 75
Ara Sınavlar 2 30 60
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 202

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. 5
2) Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme)
3) Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. 5
4) Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme.
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 4
6) Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. 3
7) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. 2
8) Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme. 4
9) Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. 5
10) Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama. 3
11) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek 2
12) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek. 4