MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT6019 Dinamik Sistemler Güz
Bahar
3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. CANAN ÇELİK KARAASLANLI
Opsiyonel Program Bileşenleri: Matlab
Dersin Amacı: Dinamik sistemlerin tasarımı, modellemesi ve simülasyonu ile ilgili her türlü bilgi ve becerileri öğretmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

Biyoloji, fizik ve diğer dallardaki problemlere dinamik sistem modelleri geliştirebilecek,
Dinamik sistemleri analiz edebilecek.
Dinamik sistemlerin uzun dönem davranışlarına karar verebilecek.
Lineer ve lineer olmayan diferansiyel denklemlerle ifade edilen modelleri kurabilecek, analiz edebilecek ve değerlendirebilecek.
Grafik ve Sembolik metodlar kullanarak kaotik dinamik sistemleri gösterebilecektir.

Dersin İçeriği

Otonom denklemler ve sistemler, Faz uzayı ve yörüngeler, kritik noktalar ve lineerleştirme, Liouville teoremi, İki boyutlu lineer sistemler ve lineer olmayan sistemler ve kritik noktaları, Periyodik çözümler (Bendixon kriteri, Poincare-Bendixon Teoremi), Kararlılık ( Denge çözümlerinin ve periyodik çözümlerin kararlılığı), Lineer denklemler (Sabit katsayılı ve periyodik katsayılı lineer denklemler), Çatallanma Teorisi ( Merkez manifold, Normal form, Yerel çatallanmalar).

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yüksek mertebeden sistemler: Lorenz sistemi ve kaos.
1) Modellemeye giriş ve simulasyon
2) Lineer dinamik sistemler, ayrık ve sürekli zamanlı
3) Lineer olmayan sistemler: Sabit noktalar, kararlılık ve lineerleştirme.
4) Lyapunov fonksiyonları
5) Periyodiklik ve Kaos
6) Poincare-Bendixon teoremi
7) Hopf çatallanma
8) Ayrık zamanda periodiklik ve periyodik noktaların kararlılığı
9) Lineer olmayan teknikler: Hamilton sistemler
10) Kapalı orbitler ve limit kümeleri
11) Dimamik sistemler: (biyoloji)
12) Mekanik uygulamaları, Korunumlu sistemler.
14) Lorenz sistemi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Differential Equations, Dynamical Systems, and an Introduction to Chaos, Second Edition (Pure and Applied Mathematics) by Stephen Smale, Morris W. Hirsch and Robert L. Devaney (Nov 5, 2003)

2-Nonlinear Dynamics And Chaos: With Applications To Physics, Biology, Chemistry, And Engineering (Studies in Nonlinearity)
by Steven H. Strogatz.

3-Differential Equations and Dynamical Systems (Second Edition) by Lawrence Perko, published by Springer (1996).
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 3 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 20 60
Ödevler 3 15 45
Ara Sınavlar 1 23 23
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. 5
2) Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme) 5
3) Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. 5
4) Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. 5
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 4
6) Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. 4
7) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. 4
8) Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme. 4
9) Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. 5
10) Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama. 5
11) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek 5
12) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek. 4