MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT6017 Diferansiyel Denklemler II Güz
Bahar
3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. CANAN ÇELİK KARAASLANLI
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: This course is devoted to a study of nonlinear systems or ordinary differential equations. The primary goal is to describe the qualitative behavior of given system of differential equations including the invariant sets and limiting behavior of the dynamical system or flow defined by the system of differential equations.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Lineer olmayan diferansiyel denklem sisteminin çözümünü öğrenme
2. Temel varlık ve teklik teoremleri öğrenme
3. Dinamik sistemlerin lokal teoresini öğrenme

Dersin İçeriği

Lineer olmayan sistemler: Lokal teori, Temel varlık teoremi,
Başlangıç değeri ve Parametrelere Bağlılık, Maximum Varlık Aralığı, Diferansiyel denklemlerle tanımlanan akı,lineerleştirme, Kararlı manifold teoremi, Hartman-Grobman teoremi, Kararlılık ve Liapunov fonksiyonları; büküm, düğüm, odak ve merkez noktaları,R^2'de hiperbolik olmayan kritik noktalar,Merkez Manifold ve Normal form Teorisi,
Gradyan ve hamiltonyan sistemler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Lineer olmayan sistemler Temel tanımlar ve kavramlar.
2) Temel Varlık ve Teklik Teoremi
3) Başlangıç değeri ve parametrelere bağlılık.
4) Maksimum varlık aralığı
5) Diferansiyel denklemlerle tanımlanan akı.
6) Lineerleştirme
7) Kararlı Manifold Teoremi.
8) Hartman-Grobman Teoremi
10) Kararlılık ve Lyapunov Fonksiyonları.
11) Büküm, Düğüm, Odak ve Merkez noktaları.
12) Hiperbolik olmayan noktalar.
13) Merkez Manifold ve Normal form Teorisi.
14) Gradyan ve Hamiltonyan Sistemler.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Differential Equations and Dynamical Systems, Lawrence Perko
Diğer Kaynaklar: Ordinary Differential Equations,Jack K. Hale

Hirsch and Smale – Differential Equations, Dynamical Systems,
and Liner Algebra - Academic Press, New York, (1974)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 3 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 20 60
Ödevler 3 15 45
Ara Sınavlar 1 23 23
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. 5
2) Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme) 4
3) Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. 5
4) Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. 4
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 5
6) Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. 5
7) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. 4
8) Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme. 4
9) Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. 5
10) Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama. 5
11) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek 4
12) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek. 5