MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT6016 Analizden Seçme Konular Güz
Bahar
3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ERSİN ÖZUĞURLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Lisans düzeyindeki Kompleks Analiz bilgisi üzerine Mühendislik ve teknik uygulamalarının verilmesi, Fonksiyonlar Teorisinin temel tanımlarının verilmesi, Fonksiyonlar Teorisinde yakınsaklık çeşitleri ve kuvvet serilerinin cebirsel yapıları, Cauchy teorisinin, Laurent ve Fourier serilerinin uygulamalarının verilmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sayı cisimlerini ve topolojik kavramları tanır.
2) Diferansiyellenebilir ve analitik fonksiyonları ifade eder.
3) Konform dönüşümleri açıklar.
4) Noktasal, düzgün, lokal düzgün ve kompakt yakınsaklığı yorumlar.
5) Laurent ve Fourier serilerini tanımlar.
6) Rezidü Teoremini uygular.

Dersin İçeriği

Fonksiyonlar teorisinin elemanları (sayı cisimleri, topolojik kavramların temelleri, yakınsak diziler ve seriler, sürekli fonksiyonlar), diferansiyel hesap (diferansiyellenebilir ve analitik fonksiyonlar), analitiklik ve konformluk, fonksiyonlar teorisinde yakınsaklık çeşitleri, kuvvet serileri (analitiklik ve cebirsel yapıları), Cauchy teorisi, Laurent ve Fourier serileri, Rezidü hesabı.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kompleks sayılar ve kompleks fonksiyonlarda temel kavramlar
2) Sayı cisimleri, topolojik kavramlar
3) Yakınsak diziler ve seriler, sürekli fonksiyonlar
4) Analitiklik ve konformluk
5) Yakınsaklık çeşitleri (noktasal, düzgün, lokal düzgün ve kompakt yakınsaklık)
6) Kuvvet serilerinin analitikliği ve cebirsel yapıları
7) Cauchy Teorisi
8) Cauchy Teorisinin uygulamaları
9) Konform dönüşümler
10) Harmonik fonksiyonların uygulamaları
11) Laurent ve Fourier serileri
12) Laurent serilerinin uygulamaları
13) Rezidü Hesabı
14) Rezidü hesabı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Başarır, Metin; “Kompleks Değişkenli Fonksiyonlar Teorisi”, Sakarya Kitabevi, 2002, Sakarya.
Diğer Kaynaklar: Başkan, Turgut; “Kompleks Fonksiyonlar Teorisi”,Uludağ Üni.Yay., 1996, Bursa.

Paliouras, John D.; “Complex variables for scientist and engineers”, Macmillan, 1990, New York.

Bak, Joseph, Donald J.Newman; Complex Analysis, Springer-Verlag, 1982.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 1 40 40
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 28 28
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. 5
2) Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme) 5
3) Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. 5
4) Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. 3
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 4
6) Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme.
7) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. 4
8) Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme.
9) Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. 5
10) Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama.
11) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek 4
12) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek. 4