MATEMATİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT6006 Lie Grupları ve Lie Cebirleri Güz
Bahar
3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ATABEY KAYGUN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, lie cebirlerindeki gelişmeleri öğrencilere vermektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Yarıbasit Lie cebirlerini tanımlayabilme
Kök sistemlerini oluşturabilme
İzomorfizma ve eşlenik teoremlerini kullanabilme
Varlık teoremi ve gösterilim teoremini kullanabilme
Chevalley cebirleri ve gruplarını tanımlayabilme

Dersin İçeriği

• Temel Kavramlar • Yarıbasit Lie Cebirleri • Kök Sistemleri • İzomorfizma ve Eşlenik Teoremleri • Varlık Teoremi • Gösterilim Teoremi • Chevalley Cebirleri ve Grupları

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel Kavramlar
2) Yarıbasit Lie Cebirleri
3) Yarıbasit Lie Cebirleri
4) Kök Sistemleri
5) Kök sistemler
6) İzomorfizma ve Eşlenik Teoremleri
7) İzomorfizma ve Eşlenik Teoremleri
8) Varlık Teoremi
9) Varlık teoremi
10) Varlık Teoremi
11) Gösterilim Teoremi
12) Gösterilim Teoremi
13) Chevalley Cebirleri ve Grupları
14) Chevalley Cebirleri ve Grupları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Humphyres, J. E., “ Introduction to Lie Algebras and Representation Theory”, Springer-Verlag, Third Printing, Revised, (1980)
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 3 % 10
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Küçük Sınavlar 3 2 6
Ara Sınavlar 2 20 40
Final 1 42 42
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. 4
2) Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme) 4
3) Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. 4
4) Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. 5
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
6) Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. 5
7) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. 5
8) Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme. 4
9) Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. 4
10) Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama. 4
11) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek 4
12) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek. 4