TARİH (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
UIL5004 | Ortadoğu Politikaları | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders Ortadoğu'yu teorik ve tarihsel yaklaşımlar kullanarak incelemektedir. İşlenen konular arasında şunlar yer almaktadır: sömürgeciliğin mirasları; Ortadoğu bölgesel sistemi, uluslararası sistemin Ortadoğu'ya etkisi, bölgedeki güvenlik sorunu.' Öğrenciler, dünyanın kritik bir bölgesi olarak Orta Doğu'yu anlamak için gerekli olan temel tarihsel ve teorik kavramları öğreneceklerdir. Ayrıca Orta Doğu'daki mevcut durum ve ABD'nin bölgedeki rolü de odak noktası olacak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Orta Doğu bölgesindeki devlet yapılarının incelenmesi; Orta Doğu bölgesindeki siyasi oluşumların tarihsel süreçlerinin incelenmesi ; Tarihsel süreçte Filistin sorununun incelenmesi; Filistin sorununun günümüze yansımalarının öğrenilmesi ; Orta Doğu bölgesinde etkili olan küresel unsurların anlaşılması |
Ortadoğu’nun genel coğrafi özellikleri. Ortadoğu’nun genel beşeri coğrafi özellikleri ve bölgedeki önemli olayları ve nedenlerini incelemek. Ortadoğu’da Petrol Ortadoğu’da Su sorunu Arap- İsrail Savaşları İran İslam Devrimi Dersin İçeriği İran-Irak Savaşı Körfez Savaşı Arap Baharı Suriye İç Savaşı Ortadoğu’da Mülteci Sorunu Mısır Askeri Darbesi Doğu Akdeniz’deki Hidrokarbon Kaynakları Türkiye Ortadoğu Ticaret |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Orta Doğu Neresi? Orta Doğu’nun Demografik, Ekonomik ve Siyasi Yapısı | |
2) | 20.Yüzyılda Orta Doğu: Sömürgecilikten Bağımsızlığa | |
3) | Soğuk Savaş Döneminde Orta Doğu: Soğuk Savaşın İlk Yıllarında Orta Doğu | |
4) | Soğuk Savaş Döneminde Orta Doğu: Orta Doğu'da Yeniden Şekillenen Dengeler | |
5) | İran Devrimi ve Körfez Savaşları: İran Devrimi, Birinci Körfez Savaşı (İran-Irak Savaşı) | |
6) | İran Devrimi ve Körfez Savaşları: İkinci Körfez Savaşı (1990 - 1992), Üçüncü Körfez Savaşı (Irak'ın İşgali ve Saddam Rejiminin Devrilmesi) | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Irak'ın İşgali ve Saddam Rejiminin Devrilmesi. | |
9) | Orta Doğu'da Barış Süreci: İsrail'in Doğuşu ve Filistin Sorunu, Arap-İsrail Savaşları | |
10) | Orta Doğu'da Barış Süreci: Oslo Sonrasında Orta Doğu'da Barış Süreci, Gazze Saldırısı Sonrası Süreç ve Netanyahu Dönemi | |
11) | Orta Doğu’da Enerji Kaynakları ve Politikaları | |
12) | Türkiye’nin Orta Doğu Politikaları: Türkiye'nin Suriye Politikası, Türkiye'nin İsrail-Filistin Politikası | |
13) | Türkiye’nin Orta Doğu Politikaları: Türkiye'nin İran Politikası, Türkiye'nin Irak Politikası | |
14) | Proje Sunumları | |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Diplomacy in the Middle East: The International Relations on Regional and Outside Powers, Ed. By L. Karl Brown 2006 |
Diğer Kaynaklar: | Diplomacy in the Middle East: The International Relations on Regional and Outside Powers, Ed. By L. Karl Brown 2006 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Projeler | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 12 | 120 |
Sunum / Seminer | 4 | 3 | 12 |
Proje | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 189 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tarih Anabilim Dalı altında çeşitli bilim dallarında çalışarak, derinlemesine inceleme yapacaklar ve bu şekilde daha sağlam bilgiye ulaşacaklardır. | 3 |
2) | Bilimsel etik kurallarını iyi bir şekilde kavrayarak ortaya koydukları eserlerle tarih bilimine katkı sağlayacaklardır. | 3 |
3) | Neden-sonuç ilişkisi içerisinde tarihsel konuları değerlendirerek araştırma ve inceleme eserlerini ortaya koyacaklardır. | 4 |
4) | Araştırma alanıyla ilgili bir problem oluşturarak geliştirebilir ve probleme yönelik bağımsız bir şekilde çözüm metotları uygulayabilir. | 4 |
5) | Tarihsel verilere ulaşabilir, yorumlar, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. | 3 |