KAMU HUKUKU (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
KHK5253 Bilişim Teknolojileri ve Hukuk Güz 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ELİF KÜZECİ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ELİF KÜZECİ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: İnternet hukuku oldukça dinamik ve hızlı gelişen bir alandır. Bu dersin amacı öğrencilerin konuya ilişkin hukuksal sorunları çözme, İnternet hukukunun temel sorunlarını açıklama becersine sahip olmaları,yeni iletişim teknolojilerinin, özellikle de İnernet'in sosyal ve hukuksal alandaki etkilerinin farkına varmaları ve konuya ilişkin sorunlarda hukuksal argüman geliştirebilmeleridir. Bu ders ile ayrıca öğrencielerin yeni ancak hızla gelişen bir alan olan İnternet hukuku konusunda uzmanlaşmaları yönünde önemli bir adımın atılması da hedeflenmektedir. Bu nedenle ders kapsamında ilgili konular üzerindeki tartışmalar önemli bir yer kaplamaktadır. Derse aktif katılımları desteklenerek, öğrencilerin teknolojideki gelişemeler sonucunda ortaya çıkan hukuksal sorunlar üzerinde düşünmelerini sağlamak amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- İnternet hukukunun temel konularını kavrar;
- Yeni iletişim teknolojilerinin sosyal ve hukuksal alandaki etkilerini öğrenir;
- İnternet ile ilgili konularda hukuksal argümanlar geliştirir,
- İnternet'te düşünceyi açıklama özgürlüğünün önemini kavrar,
- Gözetim toplumu ile ilişkili hukuksal sorunları tanımlar

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında yeni iletişim teknolojileri ile ilişkili hukuksal sorunlar üzerinde durulmaktadır. Bu kapsamda, dersin temel konuları arasında İnternet, hukuk ve bilgi toplumu arasındaki ilişki, bilgi toplumunun gelişimi ile konuya ilişkin hukuksal düzenlemeler yer almaktadır. Gözetim toplumu ve kişisel verilerin korunması,İnternet'te düşünceyi açıklama özgürlüğü, siber suçlar, İnternet'te telif hakları ve sosyal paylaşım sistemleri ile ilişkili hukuksal sorunlar diğer başlıca inceleme alanlarıdır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: yeni iletişim teknolojilerinin gelişimi ve temel kavramlar
2) Özel yaşamın gizliliği hakkı, gözetim ve İnternet
3) Veri Korumanın Temel İlkeleri
4) Kişisel Verilerin Korunması Yasa Tasarısı
5) Düşünceyi açıklama özgürlüğü ve İnternet
6) 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun
7) Ara Sınav
8) Sibersuç ve İnternet güvenliği-I
9) Sibersuç ve İnternet güvenliği-II
10) Alan adlarının korunması
11) Elektronik ticaret
12) İnternet'te telif haklarının korunması
13) Sosyal paylaşım siteleri
14) Sosyal paylaşım siteleri-II
15) Genel değerlendirme
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Elif Küzeci, Kişisel Verilerin Korunması, Ankara 2010 ISBN: 978-605-5593-23-0.

Kayıhan İçel, Yener Ünver, Kitle Haberleşme Hukuku, Basın, Radyo, Televizyon, Video, İnternet, İstanbul 2009, ISBN:978-6053-77-1.
Diğer Kaynaklar: Muammer Ketizmen, Türk Ceza Hukukunda Bilişim Suçları (Cybercrime in the Turkish Criminal Law),2008, ISBN: 978-605-5980-18-4;

Yaman Akdeniz, Kerem Altıparmak, İnternet: Girilmesi Tehlikeli ve Yasaktır, Türkiye’de İnternet İçerik Düzenlemesi ve Sansüre İlişkin Eleştirel Bir Değerlendirme (Internet: Restricted Access, A Critical Assesment of Internet Content Regulation and Censorship in Turkey), 2008, ISBN: 978-975-8752-65-2;

Access Denied, The Practice and Policy of Global Internet Filtering, Roland Deibert, John Palfrey, Rafal Rohozinski, Jonathan Zittrain, (ed.), 2008 ISBN: 978-0-262-0245-1;

Lee A. Bygrave, Data Protection Law, 2002, ISBN: 90-411-9870-9;

İnternet ve Hukuk (Internet and the Law) Yeşim M. Atamer (ed.), 2004, ISBN: 975-6857-62-5;

Jonathan Zittrain, The Future of the Internet and How to Stop it, 2008, ISBN: 978-0300124873.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ara Sınavlar 1 58 58
Final 1 100 100
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
2) 1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 2) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, 3) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
3) 1) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 2) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
4) 1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
5) 1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
6) 1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.