GASTRONOMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DIS2003 Uluslararası İktisat Bahar 2 0 2 3
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. AYBİKE ELİF BOLCAN
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. AYBİKE ELİF BOLCAN
Dr. Öğr. Üyesi MEHMET SITKI SAYGILI
Opsiyonel Program Bileşenleri: Bu dersin opsiyonel program bileşeni yoktur.
Dersin Amacı: Dış ticaret programı öğrencilerine, uluslararası ticaret teorileri ile ilgili bilgiler vermek ve iktisadi politikaların etkilerini, döviz işlemleri, sermaye akımları ve ödemeler bilançosuna yönelik kavramlar ile ekonomik sonuçlarını analiz etme becerisi kazandırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1.Ülkeler arasında neden ticaret yapıldığı, dış ticaret bileşeninin ne olacağı ve dış ticaretin hangi fiyatlardan yapılacağı sorularına yanıt verir.
2.Dış ticaret politikaları, amaçları ve araçlarını tanır.
3.Döviz piyasası ile ilgili teorik bilgiye sahip olur.
4.Döviz kurlarının oluşumunu analiz edebilir.
5.Ödemeler bilançosunun ana hesapları ile ilgili bilgi sahibi olur.
6.Ödemeler bilançosu dengesizliklerinin nedenlerini analiz edebilir.
7.Ödemeler bilançosu açıklarını önlemeye yönelik politikaları analiz edebilir.
8.Ödemeler bilançosunun denkleşmesi hakkında bilgi sahibidir.
9.Uluslararası sermaye akımları hakkında bilgi sahibi olur.
10.Uluslararası para ve sermaye piyasası hakkında teorik bilgiye sahiptir.

Dersin İçeriği

Ders kapsamına; dış ticaret işlemleri, üretim faktörlerinin politikaları, dış ekonomik ilişkilerin kalkınma üzerindeki etkileri, uluslararası ekonomik birleşmeler ve dünya para sistemi gibi konular girmektedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Uluslararası ticaret teorisi analizleri: Karşılaştırmalı Üstünlük Teorisi Yok
2) Uluslararası ticaret teorisi: Arz ve talep faktörleri ile analiz Önceki konuların tekrarı
3) Faktör donatımı (Heckscher-Ohlin) teorisi Önceki konuların tekrarı
4) Dış ticaret politikası Önceki konuların tekrarı
5) Gümrük tarifeleri Önceki konuların tekrarı
6) Tarife dışı ticaret politikası araçları Önceki konuların tekrarı
7) Dünya ticaretinin serbestleştirilmesi Önceki konuların tekrarı
8) Küreselleşme ve ekonomik birleşmeler Önceki konuların tekrarı
9) Avrupa Birliği Önceki konuların tekrarı
10) Döviz piyasası analizleri Önceki konuların tekrarı
11) Dış ödemeler bilançosu Önceki konuların tekrarı
12) Ödemeler bilançosunun denkleşmesi Önceki konuların tekrarı
13) Uluslararası para sistemi Önceki konuların tekrarı
14) Ekonomik kalkınma ve dış ticaret politikaları Önceki konuların tekrarı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Halil SEYİDOĞLU (2009), Uluslar arası İktisat: Teori, Politika ve Uygulama, Güzem Can Yayınları, İSTANBUL
Diğer Kaynaklar: Bu derste başka kaynak kullanılmamaktadır.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 4 48
Sunum / Seminer 11 1 11
Ödevler 2 5 10
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.